Reflexions al voltant de l'imperatiu creatiu.
CRÍTICA
(CRÍTICA)
t. 19. La
positivitat de “poder” és més eficient ue la negativitat del “deure”. D’aquesta
manera l’inconscient social ha passat de l’has de fer al poder, però sense
anular-se un a l’altre, això és, como una continuïtat: el subjecte de rendiment
segueix disciplinat (Byung-Chul Han)
t. 19. La positividad de “poder”
es más eficiente que la negatividad del “deber”. De este modo el inconsciente
social ha pasado del deber al poder, pero sin anularse uno a otro, esto es,
como una continuidad: el sujeto de rendimiento sigue disciplinado. (Byung-Chul
Han)
t. 24. Els “nous paradigmes” (el post-, el neo-, el micro-, l’ultra-, el trans-, etcètera) es consumeixen tan ràpidament que fa la impressió
que el futur es dispensa en terminis molt curts i evanescents sense arribar a
consolidar-se i tornant-nos un i altre cop a un present desbaratat i abandonat.
(José Luis Pardo)
t. 24. Los "nuevos paradigmas" (lo post-, lo neo-,
lo micro-, lo ultra-, lo trans-, etcétera) se consumen tan
rápidamente que da la impresión de que el futuro se dispensa en plazos
brevísimos y evanescentes sin llegar a consolidarse y devolviéndonos una y otra
vez a un presente desbaratado y abandonado. (José Luis Pardo)
t. 29. Quasi cap descobriment ni tecnologia destacable
sorgiren del disseny i la planificació: no foren més que Cignes Negres. L’estratègia
dels descobridors i emprenedors és confiar menys en la planificació de dalt a
baix i centrar-se al màxim a reconèixer les oportunitats quan es presenten i
jugar amb elles. (Nassim Nicholas Taleb)
t. 29. Casi ningún descubrimiento ni tecnología destacable surgieron del
diseño y la planificación: no fueron más que Cisnes Negros. La estrategia de
los descubridores y emprendedores es confiar menos en la planificación de
arriba abajo y centrarse al máximo en reconocer las oportunidades cuando se
presentan, y jugar con ellas. (Nassim Nicholas Taleb)
t. 42. L’educació, durant molt de temps, fou un
privilegi, no un dret. Pel que fa al mètode didàctic, era molt senzill: el
mestre ensenyava i tu treballaves i aprenies. Les coses s’assolien amb esforç,
disciplina i paciència. Aquesta era tota la seva vella i pobre pedagogia. (Luis
Landero)
t. 42. La educación, durante muchos años, fue un privilegio, no un derecho.
En cuanto al método didáctico, era muy sencillo: el maestro enseñaba y tú
trabajabas y aprendías. Las cosas se lograban con esfuerzo, disciplina y
paciencia. Esa era toda su vieja y pobre pedagogía. (Luis Landero)
t. 43. Educar en la creativitat és una gran
cosa, però ha d’estar acompanyada del saber, perquè la creativitat rarament
conviu amb la ignorància. En conseqüència, si una escola no transmet
coneixements, molt menys pot produir individus creatius. (Ricardo Moreno
Castillo)
t. 43. Educar
en la creatividad es una gran cosa, pero ha de estar acompañada del saber,
porque la creatividad raramente convive con la ignorancia. En consecuencia, si
una escuela no transmite conocimientos, mucho menos puede producir seres
creativos. (Ricardo Moreno
Castillo)
t- 46. Aquest
plantejament de considerar que la persona sana és la que funciona “amb
normalitat” en la societat, contradiu una llei bàsica de l’evolució: la
diversitat, una estratègia que ha estat escollida per la selecció natural
perquè constitueix una garantia de supervivència del grup davant els continus
canvis que van tenint lloc en la naturalesa i en la societat. Si tot el mon
funcionés igual, si tots fóssim normòpates, ens extingiríem en tenir un
repertori de conductes molt limitat. Així doncs l’evolució selecciona la
psicodiversitat, llega, de generació a generació, un enorme nombre de
possibilitats de conducta. (Joseba Achotegui)
t. 46. Este planeamiento de considerar que la persona sana es la que
funciona “con normalidad” en la sociedad, contraviene una ley básica de la
evolución: la diversidad, una estrategia que ha sido escogida por la selección
natural porque constituye una garantía de supervivencia del grupo ante los
continuos cambios que van teniendo lugar en la naturaleza y en la sociedad. Si
todo el mundo funcionara igual, si todos fuéramos normópatas, nos
extinguiríamos al tener un repertorio de conductas muy limitado. Así pues la
evolución selecciona la psicodiversidad, lega, de generación en generación, un
enorme número de posibilidades de conducta. (Joseba Achotegui)
t. 47. La innovació és, sembla, un híbrid d’invenció
i mercat. La nova generació d’una idea és invenció i quan es materialitza en
productes, serveis o procediments que permeten introduir-la en el mercat amb
èxit, és a dir, que permeten vendre-la, llavors rep el nom d’innovació. Per
dir-ho en l’argot economicista del cas, innovar és “posar en valor” a una idea,
la qual cosa significa fer-la suficientment atractiva com perquè algú la vulgui
comprar. És a dir, que més que posar en valor, e tracta de fixar un preu. D’això
s’cupa també la transferència del coneixement, de traslladar-lo al teixit
socioeconòmic per fer-lo més competitiu. (Adela Cortina)
t. 47. La innovación es, al parecer, un híbrido de invención y mercado. La
nueva generación de una idea es invención, y cuando se plasma en productos,
servicios o procedimientos que permiten introducirla en el mercado con éxito,
es decir, que permiten venderla, entonces recibe el nombre de innovación. Por
decirlo en la jerga economicista del caso, innovar es “poner en valor” una
idea, lo cual significa hacerla lo suficientemente atractiva como para que
alguien la quiera comprar. Es decir, que más que poner en valor, se trata de
fijar un precio. De eso se ocupa también la transferencia del conocimiento, de
trasladarlo al tejido socioeconómico para hacerlo más competitivo. (Adela
Cortina)
t. 50. La figura de l’emprenedor, com a ideal
al que hem d’aspirar, s’emmarca dins el capitalisme popular, promulgat en els
seus inicis per Margaret Thatcher i que es basa com ella va dir en “una
democràcia de possessió de propietat”. En aquest marc tots i cadascun de
nosaltres podem tenir èxit, en termes de rendibilitat i de propietat, ja que es
promulga la idea que els èxits únicament depenen del nostre talent i del nostre
esforç. En aquest sentit, s’hi tracta també de fomentar als treballadors perquè
alliberin les seves qualitats com a individus i així puguin ser més
independents (Alfredo del Río y Leandro Martínez)
t. 50. La figura del emprendedor, como ideal al que debemos aspirar, se
enmarca dentro del capitalismo popular, promulgado en sus inicios por
Margaret Thatcher y que se basa como ella dijo en “una democracia de posesión
de propiedad”. En dicho marco todos y cada uno de nosotros podremos ser
exitosos, en términos de rentabilidad y de propiedad, ya que se promulga la
idea de que los logros únicamente dependen de nuestro talento y nuestro
esfuerzo. En este sentido, se trata también de fomentar a los trabajadores para
que liberen sus cualidades como individuos y así puedan ser más independientes.
(Alfredo del Río y Leandro Martínez)
t. 52. L’era de l’humanisme modern com a model
escolar i educatiu ja ha passat perquè s’ha tornat insostenible la il·lusió que
massives estructures polítiques i econòmiques poden ser organitzades seguint el
model amigable de la societat literària. (Peter Sloterdijk)
t. 52. La era del humanismo moderno como modelo escolar y educativo ya ha
pasado porque se ha vuelto insostenible la ilusión de que masivas estructuras
políticas y económicas pueden ser ya organizadas siguiendo el modelo amigable
de la sociedad literaria. (Peter Sloterdijk)
t. 53. Els millors líders en una crisi o són
malalts mentals o mentalment anormals, els pitjors en una crisi són el que
gaudeixen de ments sanes. (Nassir Ghaemi)
t. 53. Los mejores líderes en una crisis o son enfermos mentales o
mentalmente anormales; los peores en una crisis son los que gozan de mentes
sanas. (Nassir Ghaemi)
t. 60. Ja que ara sabem que l’amor, el lliure albir i l’altruisme
no són res més que trucs i miratges virtuals del cervell, el nostre saber en si
sobre l’ésser humà ha minvat en veritat actualment. Quan se sap que en l’amor
un està propulsat per substàncies químiques i impulsos elèctrics, ¿no és això
un saber que corre el risc de neutralitzar o fins i tot destruir l’amor? A més,
en el camp social aquest saber té també efectes paralitzants; discussions sobre
el lliure albir per exemple es resolen finalment afirmant que l’ètica es
converteix en un àmbit molt problemàtic. (Jan de Vos)
t.60 Ya que ahora
sabemos que el amor, el libre albedrío y el altruismo no son nada más que
trucos y espejismos virtuales del cerebro , nuestro saber en sí sobre lo humano
ha disminuido en verdad actualmente. Cuando se sabe que en el amor uno está
propulsado por sustancias químicas e impulsos eléctricos, ¿no es esto un saber
que corre el riesgo de neutralizar o incluso destruir el amor? Además, en el
campo social tal saber tiene también efectos paralizantes: discusiones sobre el
libre albedrío por ejemplo se resuelven finalmente afirmando que la ética se convierte
en un ámbito muy problemático. (Jan de Vos)
t.61.Llevant els ximples, els homes no es diferencien
molt pel que fa a l’intel.lecte, només afany i treball fort . (Charles Darwin)
t. 61. Salvo los
tontos, los hombres no se diferencian mucho en cuanto intelecto; sólo ahínco y
trabajo duro (Charles Darwin)
t.62. No hi ha cap tipus de cèl·lula que posseeixin el
genis que no posseïm la resta (Anders Ericsson)
t. 62. No hay
ningún tipo de célula que posean los genios y no tengamos el resto (Anders
Ericsson)
t. 63. El talent és quelcom força corrent. No manca la intel·ligència,
sinó la constància. (Doris Lessing)
t. 63. El talento
es algo bastante corriente. No escasea la inteligencia, sino la constancia. (Doris
Lessing)
t. 64. El talent s’aconsegueix fracasant millor (Gaspar
Hernández)
t. 64. El talento
se consigue fracasando mejor. (Gaspar Hernández)
t. 65. La bogeria res no té a veure amb la creativitat, i
només la fomenta els que no entenen realment en què consisteix la provocació.
Com la provocació difereix de l’experiència normal i com tot allò que és “boig”
també és diferents de l’experiència normal, es dedueix que ambdós són iguals (Edward
de Bono)
t. 65. La locura
nada tiene que ver con la creatividad, y sólo la fomenta los que no entienden
realmente en qué consiste la provocación. Como la provocación difiere de la
experiencia normal, y como todo lo que es “loco” también es diferente de la
experiencia normal, se deduce que ambos son iguales. (Edward de Bono)
t. 66. Recordem la forma en què fa uns anys, just abans
del col·lapse de Lehman Brothers, el sector financer s’enorgullia de la seva
capacitat d’innovació. Atès que les institucions financeres havien atret a les
millors i més brillants ments de tot el món, hom podria esperar el millor. Això
no obstant, en examinar-això de forma més atenta es va fer palès que la major
part d’aquesta innovació implicava idear millors formes per estafar els altres,
manipular els mercats sense ser descoberts (o si més no, no durant un llarg
període) i explotar el poder del mercat. (Joseph E. Stiglitz)
t. 66. Recordemos la forma en que
hace unos años, justo antes del colapso de Lehman Brothers, el sector
financiero se enorgullecía de su capacidad de innovación. Debido a que las
instituciones financieras habían atraído a las mejores y más brillantes mentes
de todo el mundo, uno no habría esperado nada menos. No obstante, al examinar
esto de manera más detenida se hizo evidente que la mayor parte de dicha
innovación implicaba idear mejores formas para estafar a los demás, manipular a
los mercados sin ser descubierto (al menos, no durante un largo periodo) y
explotar el poder de mercado. (Joseph E. Stiglitz)
t. 67. Si el saber s'equipara al poder no és tant perquè la tècnica sigui ideologia o instrument de dominació. El seu significat és més radical: la tècnica, la poiesis, és la realitat i com a tal absorbeix o almenys tendeix a absorbir tot el que no sigui ella, tot el que li ofereixi resistència, irremissiblement, fins a l'infinit i més enllà. (Vicente Serrano)
t. 67. Si el saber se identifica al poder no es tanto porque la técnica sea una ideología o un instrumento de dominación. Su significado es mucho más radical: la técnica, la poiesis, es la realidad y como tal absorbe o por lo menos tiende a absorber todo aquello que no sea ella, todo lo que le ofrezca resistencia, irremisiblemente, hasta el infinito y más allá. (Vicente Serrano)
t. 68. En un número del California Management Rewiew s’intentà explicar els punts a favor de la joventut i els aspectes negatius de l’edat en les organitzacions flexibles. S’argumentava que els treballadors més grans tenien formes de pensar inflexibles i són reticents al risc, i també manquen de l’energia física que cal per fer front a les exigències de la vida en un treball flexible, conviccions que s’expressen en imatges com “personal inútil”. (Richard Sennet)
t. 68. En un número del California Management Review se intentó explicar los puntos a favor de la juventud y los aspectos negativos de la edad en las organizaciones flexibles. Se argumentaba que los trabajadores mayores tienen modos de pensar inflexibles y son reacios al riesgo, y también carecen de la energía física necesaria para hacer frente a las exigencias de la vida en un trabajo flexible, convicciones que se expresan en imágenes como “personal inútil”. (Richard Sennet)
Comentaris