Foucault i la nova raó del món.
El Roto |
Aquest any en fa trenta que va morir el filòsof Michel Foucault. En
l'entrada que li va dedicar a Le dictionnaire des philosophes (1984),
aparegut poc després de la seva mort, Maurice Florence deia que encara
era massa aviat per apreciar la ruptura que havia introduït, des del
1970, en un paisatge filosòfic dominat fins aleshores per Sartre i per
aquella que Sartre designava com la filosofia insuperable del nostre
temps: el marxisme. Segur que molts dels primer lectors d'aquest
diccionari van pensar que no era tan clar que encara fos massa aviat per
valorar una obra que s'acabava de tancar de manera definitiva per la
defunció de l'autor. Però Maurice Florence, en realitat un pseudònim del
mateix Foucault, no anava del tot errat. Si més no, és indubtable que
l'apreciació que es tendeix a fer de la seva obra ha canviat d'una
manera notable en aquestes tres dècades. I, tot i que probablement
Florence no ho havia previst, hi ha un fet que ha estat determinant en
aquest canvi: la publicació, l'any 2004, sota el títol Naixement de la
biopolítica, del seminari que Foucault va realitzar al Collège el curs
1979-1980, que inclou les úniques lliçons entre les que va impartir en
aquesta institució, les que va dedicar a l'ordoliberalisme alemany de la
postguerra i al neoliberalisme nord-americà, en què el filòsof va
penetrar en els territoris de la història contemporània.
Foucault
va acabar d'impartir aquest seminari un mes abans que Margaret Thatcher
guanyés les primeres eleccions i, per tant, gairebé dos anys abans de
l'elecció de Reagan com a president dels EUA. El neoliberalisme de
l'Escola de Chicago estava de moda en determinats cercles. Les seves
teories tenien influents partidaris en el món acadèmic i mediàtic, però
eren oposades a les que encara definien l'economia política dels països
rics i només s'estaven experimentant a Xile, que havia estat ofert per
Pinochet com a laboratori. En aquest context, les pàgines que Foucault
va dedicar a la racionalitat neoliberal eren d'una gran clarividència.
Acostant-se
a aquest fenomen amb unes armes metodològiques que havia anat afinant
en altres batalles, Foucault va percebre abans que ningú la centralitat
que la doctrina de capital humà tenia en el neoliberalisme i l'abast que
podia tenir el fet que aquesta doctrina oferís la possibilitat de
reinterpretar en termes econòmics molts dominis que, fins aleshores,
eren considerats no econòmics i d'estendre a aquests dominis els
esquemes d'anàlisi i els criteris de decisió propis de l'empresa. I
també va apuntar la correlació entre aquesta reinterpretació i certes
maneres de viure, de treballar i de relacionar-se amb els altres i amb
un mateix.
Tot i que evidentment no han fet del seu pensament la
filosofia insuperable del nostre temps, aquestes pàgines clarividents i
pioneres han convertit Foucault en un lloc de pas obligat per a tota
reflexió seriosa sobre un neoliberalisme que, per dir-ho amb el títol
d'una obra recent, s'ha convertit en la nova raó del món.
Josep María Ruiz Simón, Foucault i el capital humà, La Vanguardia, 08/04/2014
Comentaris