Bell i sublim (Byung-Chul Han).
La transparència no
és el mitjà de la bellesa. Segons Benjamin,
per a la bellesa és ineludible un acoblament indissoluble entre encobriment i
encobert (Las afinidades electivas de
Goethe) La bellesa està lligada de manera obligada al vel i a l’encobriment.
L’encobert només roman en si mateix sota l’encobriment. El desvetllament fa
desaparèixer l’encobert (...). Només una forma o una imatge poden ser belles. En canvi, és sublim la nuesa sense forma ni imatge,
que ja no porta inherent el misteri com a constitutiu de la bellesa. Allò sublim va més enllà d’allò bell. Però la
nuesa peculiar de la criatura és qualsevol cosa menys pornogràfica. És
precisament sublim i apunta a l’obra del creador. També per a Kant un objecte és sublim quan supera
tota representació, tota imatge. Allò sublim va més enllà de la imaginació.
Byung-Chul Han, La sociedad de la transparencia, Herder,
Barcelona 2013
Comentaris