Universalisme, identitats i globalització
1 . IDEES.
El filòsof francès Marcel Gauchet es pregunta: “¿L’ambició
universalista està abocada a la desaparició en l’època de la
globalització?” En una línia semblant, el també filòsof francès Pierre
Manent constata: “Més que els progressos de la mundialització estic
impressionat pels de la fragmentació”. Els dos discursos van en la
direcció de desmitificar el caràcter homogeneïtzant de la globalització i
certa idea simplificadora del cosmopolitisme. Deien que les xarxes
socials trencarien fronteres físiques i mentals, obrint les persones a
relacionar-se amb gent d’arreu del món, però el primer efecte ha sigut
reforçar els vincles ja existents (quan un té un mitjà de comunicació en
primer lloc el fa servir per comunicar-se amb qui s’ha relacionat
sempre) i només a partir de consolidar aquestes relacions s’ha expandit
la projecció cap enfora.
Per Marcel Gauchet, la
política d’identitats no s’oposa a la universalitat. Al contrari,
l’exigència universalista passa per aquestes identitats. Hi ha
llenguatges universals com els científics i els tècnics, hi ha
comunitats polítiques particulars, hi ha multiplicitat de llengües. La
globalització no elimina aquestes particularitats, al revés, les
exacerba perquè precisament els dóna el marc en el qual reconèixer-se:
la universalitat. No hi ha una fractura entre el que és universal i
particular. Hi ha un cert monoteisme universal dels valors (que la
doctrina dels drets humans intenta representar) però també hi ha un
descentrament radical. Ningú té l’exclusiva de la universalitat. El nou
cosmopolitisme consisteix a reconèixer-nos els uns als altres en la
mesura que tenim una referència universal. I la demanda de reconeixement
és inherent a les afirmacions identitàries. El que les diferencia del
particularisme sectari és aquesta relació amb la universalitat. Volem
ser com els altres, volem tenir un estat com els altres: participar,
contribuir, existir. És com un interface: cada comunitat
particular, cada nació, reconeguda i relativitzada a la vegada per la
seva inserció en un món interconnectat i interdependent; el
reconeixement d’una singularitat implica també l’acceptació de la
universalitat. I el primer factor d’universalitat és el respecte a
l’autonomia de l’individu. Aquesta és la fràgil cortina que separa les
identitats obertes de les comunitats lliures, aquelles que reconeixen
que tots tenim moltes arrels diferents, de les identitats tancades on
regna la submissió a veritats pretesament absolutes i un sentiment
paranoic de compartir les mateixes arrels.
Pierre
Manent hi arriba per un altre camí: “Hi ha límits a l’homogeneïtzació”.
És cert que la globalització porta la repetició al consum, i que arreu
del món apareix una classe mitjana que vol assemblar-se a l’americana.
“Però els pobles no poden sentir-se satisfets de la repetició indefinida
del mateix. Sota la semblança dels instruments de la civilització
s’afirmen cada cop les reivindicacions de les nacions i de les
religions”. No es pot viure sense novetat, reconeix Manent, però la
novetat “no prové essencialment de la tecnologia sinó de les
associacions que els homes poden formar”. I així retrobem la idea
cosmopolita de Gauchet: la universalitat com a marc de reconeixement de
les diferències. I, per tant, com a horitzó de supervivència de la
política, abans que els mercats no la substitueixin definitivament per
la dictadura de l’administració de les coses. La figura que hauria de
garantir aquest cosmopolitisme de les identitats és precisament la
democràcia.
2 . IDEALS.
Aquests dies es commemora el centenari del savi Julio Caro Baroja.
D’ell és la més contundent definició dels ideals que he llegit mai:
“Simplificacions de les idees conforme a una esquema maniqueu, segons el
qual el Bé és al seu costat i el Mal és a l’altre cantó, i defensant el
Bé es pot arribar a tot. Al robatori, el segrest i l’assassinat”. Ho va
escriure a El laberinto vasco.
Josep Ramoneda, Cosmopolitisme i identitats, Ara, 18/11/2014
Comentaris