Napoleons del pensament.
Als filòsofs ens encanta relacionar el pensament amb el
desig i, en últim terme, amb la necessitat. Recordem, si no, les
primeres paraules de la Metafísica d’Aristòtil: “Tots els homes
desitgen per naturalesa saber”. És la declaració de principis d’una
concepció radicalment oberta del pensament, no només perquè es declara
accessible a qualsevol, sinó també per a tothom necessari. Lluny dels
cercles iniciàtics i dels temples closos del coneixement, la necessitat
de pensar neix del desig de tot ésser humà de saber i comprendre.
En quines condicions, però, encenem i compartim
aquest desig que ens és suposadament natural? Em preguntava això, amb
inquietud, fa pocs dies, durant les tres llargues hores que vaig
compartir amb uns estudiants de batxillerat. En Toni Ramoneda, que és
professor d’espanyol a un institut de la ciutat de Lió, em va convidar a
compartir una classe seva, no com a professora sinó com a alumna. Vaig
seure entre els seus estudiants i junts vam seguir totes les seves
sorprenents instruccions a l’hora de fer exercicis i lectures a partir
de frases i de textos meus. La situació era ben estranya, perquè em
trobava novament a l’altra banda. Els estudiants van ser poc
comunicatius, però cordials. Receptius, però desapassionats. Van fer tot
el que el professor els proposava, fins i tot al final de la sessió vam
treure un petit escrit col·laboratiu sobre la idea de món comú
que tenia la seva gràcia. Però alguna cosa em desassossegava: eren allà
per força. Això jo ja no ho recordava i em va provocar certa vergonya.
Els que ens dediquem a la filosofia des de les
universitats, els llibres i l’activisme social i cultural, sovint
oblidem aquesta condició bàsica de l’educació bàsica: que és
obligatòria. No només és desitjable i necessària, sinó forçosa. Per
tant, que hi ha una coacció fonamental que es concreta en l’ús de
l’espai i els temps i en la gestió dels resultats. Aquell divendres a la
tarda jo sentia com les parets se’ns feien petites i les hores
llargues. Aquells vint-i-cinc cossos adolescents ja feia estona que es
delien per ser a una altra banda. Vaig estar a punt d’interrompre el joc
i dir: “Va prou, sortim d’aquí”.
Aquesta petita crònica incòmoda conté una reflexió
de fons que està a la base de tota la cultura de l’emancipació moderna:
es pot aprendre a pensar lliurement per força? Cal forçar el naixement
del desig de llibertat? Aquesta és la paradoxa de la modernitat i dels
sistemes educatius i polítics que coneixem. Hegel deia que no es pot
imposar la llibertat a cap poble ni a cap persona. I posava com a
exemple el “vivan las caenas ” espanyol, és a dir, la resistència
dels territoris ibèrics a l’”alliberament” polític napoleònic. Cap
mestre no vol ser avui un petit Napoleó. Però ens cal sentir i
acompanyar les seves veus i experiències en el dia a dia de la difícil
gesta d’ensenyar nens i joves a pensar... per força.
Marina Garcés, Pensar per força, Ara, 30/11/2014
Comentaris