El procés pornogràfic (Byung-Chul Han).
L’evidència sense
misteri de l’”això i no altra cosa” és pornografia.
La pornografia no
és ni atractiva ni insinuant, és més aviat contagiosa i fictícia. Li manca la
distància on podria ser possible la seducció. L’atracció eròtica inclou
necessàriament la negativitat de la sostracció.
És la negativitat
de la “interrupció” qui dóna lluentor a la nuesa. La positivitat de l’exposició
de la nuesa sense vels és pornogràfica. Li manca la lluentor eròtica. L’eròtic
pressuposa la negativitat del misteri i la profunditat. No hi ha erotisme de la
transparència. Precisament on desapareix el misteri a favor de la total
exposició i de la plena nuesa comença la pornografia. La dibuixa una penetrant
i incisiva positivitat.
El capitalisme
accentua el procés pornogràfic de la societat quan exposa tot com a mercaderia
i ho lliura a la hipervisibilitat. El capitalisme no coneix cap altre ús de la
sexualitat.
Les imatges
pornogràfiques actuen sense mediació, com a imatges de propaganda, de forma
tàctil i contagiosa. Són posthermenèutiques
(no afavoreixen la lectura). No concedeixen aquella distància en la que seria
possible un studium (una lectura). La
seva manera d’actuació no és la lectura, sinó el contagi i el desfogament.
Tampoc hi habita cap punctum (un lloc
de silenci, que fa possible un demorar contemplatiu). Es buiden per convertir-se
en espectacle. La societat porno és
una societat de l’espectacle.
En les imatges
pornogràfiques tot està tornat cap a enfora i exposat. La pornografia manca
d’interioritat, de profunditat i misteri.
L’obscena
transparència que no encobreix res ni oculta res, ho lliura tot a la mirada.
Avui totes les
imatges mediàtiques són més o menys pornogràfiques. No tenen res que pugui
impressionar i vulnerar. Són, si més no, l’objecte d’un m’agrada.
(“La societat
porno”).
Byung-Chul Han, La sociedad de la transparencia, Herder,
Barcelona 2013
Comentaris