La pintura de la Ilustración (Tzvetan Todorov).
Per mi els pintors són pensadors, no només gent que sap crear
objectes bonics, sinó que expressen un pensament que sovint no són
capaços de formular amb paraules. Com fem tots quan a la vida agafem
actituds sense haver reflexionat. L’individu es torna una realitat en la
manera de pensar-lo a principis del segle XV en la pintura, bastant
abans que els filòsofs o els escriptors poguessin tematitzar-lo. Els que
ho van fer, com Montaigne, van arribar 150 anys més tard. Els pintors
tenien una intuïció sobre el lloc de l’individu que els escriptors
encara no eren capaços d’explicar amb paraules. A la Il·lustració els
pintors ja diuen el que els filòsofs encara no diuen, i revelaran a poc a
poc. Per mi Goya és un gran pensador i no només un gran pintor.
A començaments del 1893 Goya es queda sord i li tallen el cap al rei de
França; aquests dos fets es retroben en l’esperit de Goya. Que es pugui
tallar el cap del rei és veritablement la fi d’un món i el principi
d’un altre; el rei estava considerat com algú amb dret diví. I la
sordesa per a Goya era una raó per girar-se més cap al seu món interior,
pintar el que tenia al cap, els seus fantasmes, idees, experiències,
somnis, malsons... Goya posa en qüestió l’ordre i el pensament dels
il·lustrats enmig dels quals vivia a Madrid, però altres pintors menys
revolucionaris que Goya també van encarnar l’esperit de la Il·lustració.
Watteau, que és el meu punt de partida -un pintor francès-, es posa a
representar exclusivament un món del somni, un món ideal per al qual
adopta el model de la Commedia dell’Arte. Ja no explica la passió de
Crist, ja no explica la vida dels sants, ni els herois de l’antiguitat o
la història amb els grans reis. L’objecte de la seva pintura i la
història que explicarà serà Arlequin et Pierrot, Les colombines, Les petits saltimbanques.
De cop reemplaça els grans relats d’Occident, el relat cristià i la
mitologia grega per les festes de fires als suburbis de les ciutats on
es feia la comèdia.
Amb la Il·lustració desapareix la idea d’una bellesa convencional. En els segles precedents
es considerava que la bellesa era la pintura italiana, que l’havia
identificat i que s’inspirava en l’Antiguitat, però sobretot hi havia un
cànon, un model de bellesa, i s’hi havia d’assemblar. En canvi, al
segle XVIII a poc a poc es renuncia a buscar la bellesa i es busca la
veritat. La veritat és la nova concepció de la bellesa. Hi havia
paisatges convencionals que havien de representar el paradís terrestre,
la felicitat, l’aspiració a l’ideal. I en canvi llavors es pinten unes
cases sòrdides i uns petits boscos a Anglaterra, que no són la gran
natura italiana ideal. S’intenta descobrir la identitat profunda i la
bellesa de cada cosa, incloent-hi la més humil i ordinària, en lloc
d’aspirar a pintar l’ideal. No s’acontentaven a pintar la gent que tenia
totes les virtuts, sinó que es mostraven els bojos, els criminals, les
prostitutes. Tots els marginats de la societat es tornaven més
reveladors que la gent normal, com un mirall una mica deformador que
revelava una identitat secreta.
És una pintura que ha baixat al mig de gent com vostè i jo. Ens mostren
tal com som, no tal com hauríem de ser. És una pintura que anuncia
l’esperit democràtic, que ni tan sols existeix a meitats del segle
XVIII, és fins i tot incomprensible, un pur anacronisme.
Els grans artistes, i també deu ser cert per als escriptors, són éssers
particularment sensibles i poden captar el que tan sols són
manifestacions marginals d’una època, poden representar-les i, per tant,
anunciar el futur. Això s’ha dit molt de Goya, encara n’és el millor
exemple. De fet, els pintors expressionistes del segle XX es reconeixien
en Goya. Els pintors que representaven els horrors de la guerra durant
la Primera Guerra Mundial, quan buscaven en la tradició algú en qui
recolzar-se, era Goya. Hi havia un pintor d’origen croat que es deia
Zoran Music que va ser enviat al camp de concentració de Dachau, i
mentre era al camp feia petits dibuixos, però no podia representar allò,
no ho podia fer. I deu anys més tard, als anys 50, va començar a pintar
les piles de cossos que havia vist al camp de concentració, i quan algú
li preguntava d’on venien aquelles imatges ell responia: “Goya és
l’únic que ja les havia vist”. Però 150 anys abans. Per tant, Goya sí
que era premonitori en la crueltat, en l’horror que vindria.
Som en certa manera els hereus de les llumsde la Il·lustració, per tant no ens
sorprèn. Hi ha principis que hem adoptat. La universalitat, que tots els
éssers humans són iguals en dignitat; que l’esser humà es mereix una
certa autonomia, és a dir una llibertat de decisió; que l’humà en ell
mateix és un objectiu digne de la vida social. Tot això és una herència
de les llums que s’absorbeix en les nostres institucions. El fet que
tothom tingui dret a vot és una herència de la Il·lustració, encara que
en aquella època només votessin els homes. Però també hi ha cares més
fosques, sobre les quals hem de ser una mica desconfiats.
Per exemple, es vivia en la il·lusió que l’ésser humà podia fer-ho tot.
Com que s’estava eliminant la referència a Déu, es considerava que els
homes podien dominar tot el procés històric i tot el procés natural, i
que a partir d’allà els humans podien agafar el destí amb les seves mans
i obtenir la societat ideal i el món ideal. Aquesta idea es va
desenvolupar molt al segle XX amb la idea dels règims totalitaris. Més a
prop nostre existeix el somni tecnològic, el somni segons el qual podem
fabricar éssers humans, podem intervenir i crear uns éssers posthumans
amb tots els perfeccionaments biològics, podem modificar els organismes
genèticament, també per al que mengem i per al que ens envolta, com les
plantes, els animals... És quan el pensament il·lustrat s’embriaga ell
mateix de la seva pròpia potència, el que els antics anomenaven hybris, la desmesura que fa que l’ésser humà es cregui capaç de fer-ho tot.
Els nens cada vegada necessiten menys l’úter de la seva mare, ja que es poden concebre in vitro,
en provetes, i després d’un breu pas per l’úter es poden posar en
incubadores, i els nens es desenvolupen des del sisè mes a l’exterior.
Només queda una petita transició en la qual s’ha de passar pel ventre de
la mare. Per tant, la tecnologia és una altra variant, diferent de la
del totalitarisme però també radical en el domini del futur humà. Això
també hi és en la Il·lustració, la idea que hem de fer arribar el
progrés a tot arreu, ja que el progrés no s’ha d’aturar mai. I Occident
ha sigut particularment portador d’aquesta idea, d’aquesta temptació de
fer arribar el bé a tot arreu.
Es va fer, en un primer temps, a través de la colonització del segle
XIX, que a diferència de la colonització espanyola del segle XVI no feia
arribar la millor religió, sinó la millor civilització. Això també ho
feia el comunisme. La utopia comunista pensava portar la felicitat a
tots els pobles. En el passat més recent és una mica aquest messianisme
democràtic en el qual vivim; França hi està posada de ple ara mateix,
intervé a tots els continents -o en quasi tots: a l’Àfrica, l’Àsia, des
de l’Afganistan fins a la Costa d’Ivori-. I ho fa en teoria aportant els
drets de l’home i la democràcia a tothom, sense preguntar-nos si a
través de la guerra es poden aportar veritablement els drets de l’home i
la democràcia.
Ara mateix em costa saber si vivim una època de transició, perquè si ho anomenem transició
s’hauria de veure cap on o cap a què. Tinc la impressió que assistim a
uns atacs interiors contra la democràcia, i això és el que em sembla
característic del nostre segle XXI, ja des de fa 20 o 30 anys. Abans el
segle XX era un conflicte entre la democràcia i el feixisme, el nazisme o
la Revolució d’Octubre comunista. Es lluitava contra alternatives que
s’oposaven a la democràcia, i la democràcia va sortir victoriosa
d’aquests conflictes. Però des d’aleshores tinc la impressió que la
democràcia és atacada des de l’interior d’ella mateixa.
Estic impressionat amb els resultats de les recents eleccions
americanes, perquè la política d’Obama no té res de revolució comunista,
però els seus adversaris el tracten com si ho fos. El que li retreuen
és un cert repartiment de la riquesa, l’assegurança de salut per a
tothom, un assumpció del bé comú, coses que, en fi, em semblava que
anaven de bracet amb l’esperit de la democràcia. Ara assistim a un
conflicte que és nou: del neoliberalisme contra la democràcia.
Vivim en democràcies liberals, que asseguren un poder acordat amb el
poble i també la llibertat i la protecció dels individus, però si
separem la primera meitat d’això es transforma en la guerra dels
individus contra la democràcia, perquè la democràcia hauria d’implicar
un cert poder del poble. Versions extremes com el Tea Party estan fins i
tot en contra de l’existència de l’estat, que, tot i que hi hagi
buròcrates, també és l’expressió de la voluntat popular. La
globalització ja ha pres l’economia de l’empresa popular. El poble vota
cada 5 anys i escull uns representants, però són uns titelles, s’omplen
les butxaques perquè no tenen res més a fer. Són totes aquestes
històries de corrupció i de favoritisme que veiem. ¿En què poden
influenciar positivament els representants sobre el destí del poble? No
hi ha dubte que de no gaires maneres, ja que l’economia, que és una gran
part, ha sigut sostreta de l’acció de govern i, per tant, dels
Parlaments, de les diferents expressions de la voluntat popular.
En aquest moment hi ha un gran debat
sobre el tractat de lliure intercanvi entre Amèrica del Nord i la Unió
Europea, i tal com està proposat avui es decidirà que si hi ha una
empresa que considera que el govern espanyol pren decisions que no li
convenen -com per exemple que s’hagi de pagar un mínim de 10 €/h i que
l’empresa consideri que només cal pagar 5 €-, pot portar l’estat
espanyol als tribunals, que el poden condemnar. I aquesta justícia és
arbitral, és a dir, no està constituïda per un tribunal mundial sinó per
un grup d’éssers humans als quals se’ls ha designat la feina de decidir
qui té raó i qui no.
Potser el que estem vivint no es tracta d’una transició. No sé cap on es va, però sí que és
un moment amenaçador en què la democràcia pateix atacs que vénen dels
que la reclamen, i que en nom de la democràcia la posen en perill.
Si la llibertat és l’únic principi, és una amenaça. En la teoria
clàssica i antiga de la democràcia la llibertat és limitada per les
lleis. Com deia un predicador del segle XIX: “Són les lleis les que
protegeixen i la llibertat la que amenaça”, perquè si no hi ha cap límit
oposat al poder dels diners, és una situació de llibertat, però és la
llibertat de “la guineu al galliner”, i no quedarà cap altre ésser viu
si es deixa aquesta llibertat. La llibertat ha d’estar limitada per la
voluntat comuna. Això no vol dir suprimir-la -com es feia en els règims
totalitaris en els quals vaig créixer, on no hi havia llibertat-, però
sí que vol dir un just equilibri entre les dues.
Un govern global és una utopia impossible i nefasta, però jo voldria
una integració europea més gran i una Europa que no es decideixi pels
governs, sinó pel poble. Parlar amb una sola veu a un nivell com el de
la Unió Europea, que és el mercat més gran, amb 500 milions de persones.
La idea d’imposar les regles i les normes europees a la resta del món
s’ha acabat, els europeus han intentat estendre’s per tot el món i ara
s’han replegat sobre ells mateixos, però es poden protegir contra unes
agressions no només militars sinó també econòmiques establint un
equilibri entre la protecció social i la llibertat d’emprenedoria, dos
valors inscrits en les tradicions europees. Al món americà es veu cada
vegada més una eliminació de tots els frens i barreres oposats a
l’explotació il·limitada dels recursos naturals i humans.
No sóc optimista però crec que és l’única solució. L’ésser humà és
perfectible, si disposem d’un ideal. L’ésser humà és plàstic, manejable,
no està tancat en una direcció. De fet, això ho observem al voltant
nostre: uns individus que potser eren criminals, potser eren molt
imperfectes en el seu comportament i que, per unes raons X -perquè han
sigut pares, per exemple-, han entès que també s’havia de protegir els
febles, i han canviat. El canvi de l’individu és possible, i el mateix
passa amb les societats. Vivíem en societats en què l’esclavatge era la
norma general, i avui en dia intentem erigir l’ideal de la igualtat no
com una realitat quotidiana imposada per la força, sinó com un
regulador, un horitzó que permet escollir entre el millor i el menys bo.
El que és bo és inaccessible però el millor es pot obtenir. En francès
existeix un proverbi que diu: “El millor és l’enemic del bo”, que vol
dir “Si vostè està content amb aquest canapè, no vagi a buscar un altre
canapè encara millor que aquest”. Però jo diria que és el bo el que és
enemic del millor, perquè el bo és un somni, ser bo, ser perfecte.
Mentre que millorar la situació sí que és possible.
Tard o d’hora progressarem en aquesta direcció: unificar els nostres
sistemes d’impostos, els nostres sistemes de justícia social, una força
més gran al Parlament, i un Parlament que s’escollirà a través del
sufragi universal però que produirà ell mateix la política dels països
de la Unió. Trobo que tots els moviments als quals assistim avui dia
indiquen insatisfacció en les maneres democràtiques. Potser no proposen
solucions utilitzables ara mateix, però en tant que símptomes em semblen
molt importants. Mostren que la democràcia, sota les seves formes
tradicionals, ja no ens satisfà, sobretot a les persones d’entre 20 i 40
anys. També cal transformar els nostres òrgans democràtics. Potser la
transició la farem cap a això. L’ecologia, evidentment, forma part
d’aquesta transició, perquè crèiem que la Terra era infinita i els
recursos de la terra i del mar no s’acabarien mai, i ara sabem que si
volem protegir els nostres fills i néts també cal protegir i preservar
la natura. En això també estic impressionat en veure que les febles
vel·leïtats ecològiques de Barack Obama es desfaran amb el nou Congrés i
el nou Senat, i l’explotació del petroli anirà encara més ràpida. No
sóc optimista en el curt termini, però crec que no hi ha cap raó per
pensar que aquests errors humans altres éssers humans no els corregiran.
Els homes no són lliures. Podem anar a casa seva però ells (els immigrants) no poden
venir a casa nostra. No s’haurien de construir murs cada vegada més
alts, i no s’hauria de no deixar entrar els pobres que pugen en
embarcacions podrides per arribar a les Canàries o les illes italianes
del Mediterrani. Trobo que és una crueltat extraordinària. Per què
marxen? Perquè la vida a casa seva és desesperada. Per tant, si volem
fer alguna cosa, sobretot s’ha d’ajudar a millorar el desenvolupament de
l’Àfrica. S’ha d’anar més enllà d’aquests murs.
No hi ha excusa per al jihadisme, però es pot intentar
entendre d’on ve. Continuem portant la guerra a casa seva. Aquesta gent
que surt a les decapitacions que s’han penjat a internet maten 2 o 3
persones, mentre que nosaltres bombardegem amb drones
i míssils i, per tant, les víctimes són més nombroses. Israel va
provocar 2.000 víctimes a Gaza durant l’estiu del 2014, moltes més que
les d’aquests individus que van matar uns éssers totalment innocents,
persones que aportaven ajuda mèdica i menjar. Són actes que mereixen una
condemna total, ¿però cal mostrar-los per internet? Jo penso que no.
Només cal saber-ho. Què ens aporta de més el fet de veure-ho? També
condemno la tortura, que s’havia tornat legal a la Guerra de l’Iraq i
que havíem acceptat. Hi ha persones que pateixen la tortura de la
banyera, és bastant semblant a les persones que es decapiten.
No els veig de cap manera com a contraris les ciències i les humanitats, però penso que el
coneixement de l’home posseeix característiques que no es troben en les
ciències de la natura. Per dir les coses d’una manera una mica
caricaturesca: tot i que un físic sigui un feixista o un comunista,
produirà la mateixa ciència si és un bon físic. Heisenberg i Niels Bohr,
que tenien conviccions polítiques oposades, feien la mateixa física.
Les humanitats no es poden conèixer sense fer servir un instrument de
comprensió, i aquest instrument no és un termòmetre, és l’esperit humà.
Per tant, el que som està implicat en el que fem, en el que coneixem. Hi
ha una part de relativisme, de relativitat, en el coneixement de les
humanitats, que fa que aquest coneixement mai sigui definitiu. Sempre es
pot posar en qüestió en funció d’un altre context històric, i continuem
escrivint la història de l’Antiguitat, per exemple, encara que no hi ha
gaires fets nous, no es descobreixen nous manuscrits, noves estàtues...
No és això el que canvia, el que canvia som nosaltres, el subjecte
observador, i això és diferent per a les ciències de la natura i les
ciències socials humanes. Aquesta diferència mai s’esborrarà del tot.
Les temptatives que s’han fet de vegades de sotmetre la sociologia a la
biologia no es poden qualificar com a èxit per aquesta mateixa raó. Hi
ha, òbviament, tota una part del comportament de l’ésser humà que
s’expressa per la biologia humana, que s’ha de saber, no s’han de crear
tabús dient: “Com que els nazis ho expliquen tot a través de la
biologia, no em faré preguntes biològiques”. S’han de fer totes les
preguntes i s’ha d’anar més enllà, però la comprensió del que és
pròpiament social, de la psicologia humana, no reposa en altra cosa que
no sigui una producció dels nostres esperits, que entenem aproximant-ho
amb aquest aparell conceptual mental que hi ha en nosaltres, i que ell
mateix no pot ser reemplaçat per cap instrument.
Vaig començar la meva vida com a literat. Al cap d’un cert nombre
d’anys, sobretot perquè vivia a França i no a Bulgària, em vaig
transformar en algú a qui li interessa anar més enllà de la literatura, a
qui li interessa la societat i els seu valors, i la història de la
societat, perquè en la història les societats canvien de valors. Em vaig
transformar en un historiador assagista, perquè no m’acontento amb la
reconstitució del passat, expresso opinions, parlo del present. No em
considero filòsof en el sentit noble de la paraula. Els filòsofs tenen
uns sistemes de pensament que permeten explicar-ho tot. Jo, en canvi, em
baso en el viscut, en la història de la pintura i la literatura, en la
història de les idees i les mentalitats. Humanista, sí, és la categoria
més general. Em reconec en la família humanista. Qui no és humanista?
Estimem l’ésser humà, reconeixem la igualtat dels éssers humans, creiem
en una certa llibertat, de la qual disposem.
Montesquieu
deia que les persones moderades viuen al pis del mig, i els molesta el
fum que ve de baix i el soroll que ve de dalt. Sempre hi ha extrems que
et troben inconsistent i no prou radical. Procuro ser moderat, però
cadascú també té les seves pròpies cegueses, i no crec que sigui una
persona extralúcida, continuo equivocant-me.
Carles Capdevila, extracte de l'entrevista amb Tzvetan Todorov: "El nou conflicte és el del neoliberalisme contrala democràcia", Ara,23/11/2014
Comentaris