"El mitjà és el missatge" (Marshall McLuhan).
Donem forma a les nostres eines, i després les eines ens donen forma a nosaltres.
Marshall McLuhan
En 1964 Marshall McLuhan va introduir la famosa frase "el mitjà és el missatge", postulant que la forma d'un mitjà s'integra en el missatge, influint així en com el missatge és percebut i entès per la societat. L'exploració dels mitjans de comunicació de McLuhan es va centrar especialment en la transició dels mitjans impresos als electrònics, que segons ell van marcar un canvi significatiu en els valors culturals i les estructures socials, comparable a la transició històrica de l'Edat Mitjana al Renaixement.
En la seva tesi doctoral, McLuhan va resseguir l'evolució de les arts verbals, emfatitzant els papers de la gramàtica, la lògica i la retòrica —conegudes col·lectivament com a trivium— al llarg de diversos períodes històrics. Va suggerir que la Baixa Edat Mitjana va emfatitzar la lògica, mentre que el Renaixement es va caracteritzar per un canvi cap a la retòrica i la gramàtica, que va culminar en una vida moderna dominada per la gramàtica. Aquesta perspectiva històrica va influir en les opinions de McLuhan sobre els mitjans de comunicació contemporanis, inclosa la seva anàlisi dels mitjans de comunicació "calents" i "freds" , que classificaven els mitjans de comunicació en funció del nivell de participació de l'espectador que requerien.
A més, McLuhan va preveure l'auge del "poble global", un concepte que encapsulava la seva creença en el poder transformador dels mitjans electrònics per connectar individus a través de grans distàncies, remodelant així les interaccions socials. Va argumentar que aquests canvis van fomentar una nova forma de consciència, que no era lineal sinó simultània i holística, reflectint les complexitats de les comunicacions electròniques com la televisió i Internet.
Una de les idees fonamentals de Marshall McLuhan es resumeix en la frase "el mitjà és el missatge", que suggereix que les característiques d'un mitjà influeixen significativament en com es percep i s'entén el contingut. Aquest concepte emfatitza que la tecnologia en si mateixa configura les nostres experiències i percepcions, més que no pas només el contingut que proporciona. Segons McLuhan, cada mitjà estén els nostres sistemes sensorials i nerviosos, posicionant els individus com a nodes dins d'una xarxa biotecnològica més àmplia que cobreix la Terra.
McLuhan argumenta que l'arribada dels nous mitjans de comunicació transforma els processos cognitius. Destaca que les diferents formes de comunicació creen entorns diferents per al pensament. Per exemple, les cultures orals prioritzen la memòria i l'intercanvi comunitari, mentre que l'escriptura i la impressió fomenten la preservació d'expressions úniques i idees complexes. Com a resultat, Internet altera encara més la nostra concepció del temps i la comunicació, creant una existència immediata però asíncrona on les interaccions en línia són constants i opcionals. Aquest canvi genera un esperit inquiet impulsat per una gana insaciable de novetat, exacerbada per la manca de fronteres d'Internet.
Philosopheasy, Internet no canvia el que penses, sinó com penses, philosopheasy.com 02/10/2025

Comentaris