Una ment buida.
Una idea que s’ha mantingut des de l’època dels filòsofs
grecs fins a quasi els nostres dies, és la de l’infant que en nàixer és com una
taula rasa, en la qual no hi ha res escrit. Aquesta idea resulta, des del punt
de vista de la teoria evolutiva del coneixement, ridícula. Segons aquesta idea,
el cervell seria com la cera en la qual s’anirien gravant, amb els estímuls
procedents de l’entorn, diverses impressions que després es conservarien
gràcies a la memòria.
Plató, en el seu diàleg Teetet o De la
ciència, definia així la memòria, com una taula de cera en al que es
gravarien les impressions sensorials. I Aristòtil,
malgrat que admet determinades disposicions o facultats de l’ intel·lecte en el
seu llibre sobre l’ànima, també comparava aquesta amb una tauleta on no hi
havia res escrit.
Els estoics, per la
seva banda, identificaren l’ intel·lecte amb un papir on es podrien escriure
les impressions sensorials, per descomptat que es tractava d’un papir on no hi
havia res escrit.
En l’Època
Medieval, tant Albert Magne com Tomàs d’Aquino seguiren aquesta
tradició de considerar l’intel·lecte com una taula rasa. Són precisament els
escolàstics els que recullen la idea d’Aristòtil
i llancen la frase cèlebre: Nihil est
intellctu quod prius non fuerit in sensu, és a dir: “Res no hi ha en l’intel·lecte
que no estigués abans en els sentits”.
Entre els
empiristes anglesos, fou Locke qui
propagà aquesta opinió, dient que la ment humana era “com una taula rasa”,
buida de caràcters i sense cap idea”. (...) L’opinió de Locke podria explicar-se també dient que quan l’ésser humà neix no
porta en la ment o en l’intel·lecte res genèticament determinat, pel que
respecta a continguts de memòria o capacitats intel·lectuals o cognitives, sinó
que tot l’ha d’adquirir al llarg de la seva vida.
És cert que Plató admetia les idees innates,
encobertes en la noció de reminiscència que l’ànima conservava de
reencarnacions anteriors, però hauria d’esperar fins l’època moderna, a René
descartes, per què es tornés a plantejar la possibilitat de les idees innates o
innatisme, com s’anomenà a aquest corrent de pensament representat per Descartes i Malebranche. Per a Descartes, la idea de Déu és innata. El mateix
pot dir-se de les idees lògiques superiors i de les idees matemàtiques. (...)
Immanuel Kant, sense posseir els
coneixements que tenim avui sobre el cervell, havia arribat ja a una conclusió
semblant a les actuals. En la seva obra Crítica de la raó pura, Kant postulava que certes categories i
l’espai i el temps existien a priori, independents de l’experiència, els
anomenats “judicis sintètics a priori”. Aquestes estructures no només són
independents de qualsevol experiència, sinó que fan possible la pròpia
experiència, són constitutives de la mateixa. Sens dubte, questa postura està,
al meu entendre, molt més d’acord que la dels empiristes amb els resultats de
la neurociència moderna (pàgs. 199-200).
Francisco J. Rubia, El cerebro nos engaña, Temas de Hoy,
Madrid 2000
Comentaris