Totes les necessitats humanes són reals.
Agnes Heller |
Amb la crisi se’ns ha colat una pregunta que no deixem
de fer-nos: quines necessitats, de totes les que crèiem que teníem, eren
reals? Heu viscut per sobre de les vostres possibilitats, ens diuen. És
a dir: heu desitjat més del que veritablement necessitàveu: cases, cotxes , aparells, viatges en low cost
i carn cada dia de l’any. A mesura que la crisi s’ha anat instal·lant
en les nostres vides, no com un accident, sinó com una situació
irreversible, la llista de necessitats falses s’ha anat ampliant: tampoc
necessitàvem medicina d’alt nivell per a tots, ni una escola de
qualitat per a totes les classes socials, ni una universitat pública
oberta al desig de saber del conjunt de la població. El país del diner
fàcil i del turisme barat no necessita tants bons professionals, ni
tants universitaris, ni tants vells saludables.
Amb aquest breu retrat del que fa uns quants anys
que sentim dir i que repetim, en les nostres converses quotidianes, com
un mantra, és fàcil de veure com és de manipulador el discurs sobre les
necessitats reals. Perquè, qui té la potestat de decidir quines
necessitats són reals i quines no? ¿Hi ha un jutge, fora de la societat,
capaç de determinar-ho amb imparcialitat? Aquestes preguntes són les
que la filòsofa hongaresa Agnes Heller (Budapest, 1929) ha sabut
plantejar amb radicalitat i sense por a les seves conseqüències des de
fa molts anys. Demà, dilluns, serà a Barcelona i tindré el goig de poder conversar públicament amb ella a la Pedrera.
Retrobar els seus escrits i llegir-los en el marc
de la crisi m’ha fet entendre una idea molt important: totes les
necessitats humanes són reals i legítimes. Home, no!, protestareu. No és
necessari canviar de mòbil cada any, ni de cotxe cada cinc, ni acumular
tot el que la societat de consum ens ofereix sense fre. Però Agnes
Heller és radical. Cal partir d’aquest principi per no deixar pas a la
dictadura de qui s’atorga el poder de dir-nos què necessitem i què no.
Tan dictadora és la societat de consum com els sermons moralistes del
poder austericida actual.
Totes les necessitats humanes són reals. Però no
totes són bones ni totes es poden satisfer, afegeix Agnes Heller. I aquí
és on comencen l’ètica i la política. L’ètica és l’elaboració de valors
concrets que ens permetin decidir, col·lectivament, que una necessitat
és més bona que una altra. Aquest és un procés necessàriament plural,
històric i conflictiu. I la política és la presa de decisions que se’n
desprèn. Una política radicalment democràtica és aquella que compta amb
la participació de tots els individus en l’elaboració dels nostres
sistemes de necessitats i la seva satisfacció. Avui, aquesta democràcia
radical ja no pot ser una utopia: en el món dels 7.000 milions d’humans
fent-se la guerra i esgotant els recursos del planeta és una qüestió
d’urgència.
Marina Garcés, La dictadura de les necessitats, Ara, 26/10/2014
Comentaris