La societat de l'evidència (Byung-Chul Han)
La societat de l’evidència
(pàgs. 35-43).
La societat de la transparència
és una societat de l’evidència. L’evidència elimina l’ambigüitat.
Contra la lògica de l’economia del plaer: el plaer viu de l’ambigüitat.
La societat de la transparència és enemiga del plaer.
Dins de l’economia del plaer humà, el gaudi i la transparència no van units.
L’economia libidinosa és estranya a la transparència. Precisament, la
negativitat del secret, del vel i de l’encobriment esperona l’apetit i
intensifica el plaer.
El joc amb l’ambigüitat i l’ ambivalència, amb secrets i
enigmes, augmenta la tensió eròtica. La transparència o la univocitat seria el
final de l’Eros.
Contra el joc de la seducció: l’evidència
no admet cap seducció
El seductor juga amb les màscares, il·lusions i formes
aparents. La coacció de la transparència elimina espais de joc del plaer.
L’evidència no admet cap seducció, sinó un procediment. El seductor emprèn
camins que són tortuosos, enredats i intricats I empra signes amb moltes
significacions.
Contra la fantasia: evidència és precisió
i claredat.
La fantasia és essencial per a l’economia del plaer: un
objecte ofert nu la desconnecta; només la posa en marxa una retirada i sostracció.
de l’objecte.
El que aprofundeix el plaer no és el gaudi en temps real,
sinó l’imaginatiu preludi i epíleg.
Segons Kant, la imaginació es basa en el joc. Això
pressuposa espais de joc on res no hi ha definit amb fermesa i delimitat amb
claredat. Necessita de la imprecisió i la manca de claredat.
Contra el poder: el poder és un
joc estratègic que necessita el secret.
Els jocs estratègics impliquen en gran mesura manca de
transparència i caràcter incalculable. El poder és un joc estratègic; juga en
un espai estratègic; juga en un espai obert.
Contra la màscara: la màscara és
el més contrari al superficial, la transparència.
Davant la mirada penetrant, davant l’obsessió de fer-lo
tot transparent, Nietzsche defensa l’aparença, la màscara, el secret, l’enigma,l’ardit.
i el joc: “Tot el que és profund estima la màscara (...) Tot esperit profund
necessita una màscara; més encara, envoltant a tot esperit profund va creixent
contínuament una màscara” (Més enllà del bé i del mal).
Contra l’hermenèutica: a favor
de la informació.
La capa figurada erotitza la paraula, elevant-la a la
condició d’un objecte del desig. La paraula actua amb més poder de seducció
quan està revestida figurativament. La negativitat de l’ocult transforma
l’hermenèutica en eròtica. Descobrir i desxifrar es realitza com un desvetllament
agradable. En canvi, la informació és nua. La nuesa de la paraula li treu tot
encant, l’aplana.
Societat pornogràfica: la
transparència exigeix una nuesa sense límits.
El gaudi immediat, que no admet cap rodeig imaginatiu i
narratiu, és pornogràfic. No és casual que l’actual societat de la
transparència sigui alhora una societat de la pornografia.
Byung-Chul Han, La sociedad
de la transparencia, Herder, Barna 2013
Comentaris