La societat positiva (Byung-Chul Han).
La societat positiva (pàgs.
11-23).
La societat de la transparència
és una societat positiva. Les coses es fan transparents en el moment en què
abandonen qualsevol negativitat. Això implica un canvi de paradigma social que
no només afecta a l’economia i a la política. Aquesta societat està en vies
d’organitzar l’anima humana a partir de nous paràmetres.
Com afecta la
positivitat de la societat de la transparència a ...
La veritat: la veritat no és
transparència.
Transparència i veritat no són idèntiques. La veritat és
negativitat en tant que es posa i imposa declarant fals tot el que no és
verdader, l’altre. Les imatges es fan transparents quan, alliberades de tota
dramatúrgia, coreografia i escenografia, de tota profunditat hermenèutica, de
tot sentit, es tornen pornogràfiques.
La política: parlem de
despolitització, de postpolítica.
La política és una acció estratègica. Per això li convé conservar
una esfera secreta. Una transparència total la paralitza. El final dels secrets
significaria el final de la política.
Les relacions humanes: la manca de distància
és pornografia.
Pornografia és el contacte immediat entre la imatge i
l’ull. L’amor sense
llacunes de visió és pornografia. L’home
és desconegut per a si mateix. També entre les persones regna el
desconeixement. És impossible una transparència interpersonal, però no és
desitjable el contrari. Precisament la manca de transparència de l’altre manté
viva la relació. Una relació transparent és una relació morta, a la que li
manca tota atracció, tota vitalitat. Només el que és mort és totalment
transparent.
El llenguatge: el llenguatge
perd la seva equivocitat inherent.
El llenguatge
transparent és una llengua formal, purament maquinal, operacional, que manca de
tota ambivalència. Un mon que només constés d’informacions, la circulació no
pertorbada del qual s’anomenés comunicació, seria igual que una màquina.
La singularitat de les coses: el
protagonisme dels diners fa que les coses perdin la seva singularitat, tot és
comparable en el moment en què totes les coses són mercaderies.
Les coses es tornen transparents quan es desprenen de la
seva singularitat i s’expressen completament en la dimensió del preu. Els
diners, que fan que tot sigui comparable amb tot, suprimeix qualsevol tret
d’incommensurabilitat, qualsevol singularitat de les coses. La societat de la
transparència és un infern de l’igual.
L’alteritat: si l’altre desapareix,
parlem d’una societat uniformada.
La negativitat de l’altre i de l’estrany, o la
resistència de l’altre, pertorba i retarda la llisa comunicació de l’igual. Aquesta
coacció sistèmica converteix a la societat de la transparència en una societat
uniformada. En això consisteix el seu tret totalitari.
La comunicació: la positivitat
només valora la quantitat i la velocitat de la comunicació (xarxes socials)
El veredicte general de la societat positiva s’anomena
“m’agrada”. És significatiu que Facebook es negués conseqüentment a introduir
un botó de “no m’agrada”. La societat positiva evita tota modalitat de joc de
la negativitat, ja que atura la comunicació. El seu valor es mesura tan sol en la quantitat i la velocitat de
l’intercanvi d’informació. Veredictes negatius desacrediten la comunicació. Al
“m’agrada” li segueix amb més rapidesa la comunicació connectiva que al “no m’agrada”.
Sobretot, la negativitat del rebuig no pot valorar-se econòmicament.
La ciència: la societat de la
transparència pot suposar la desaparició de la teoria.
La teoria té un caràcter negatiu, té una funció
selectiva: determina el que és o ha de ser. Per tant separa les coses, evita la
promiscuïtat de les coses. És anterior a les dades i les informacions
positives. Algú pensa que la ciència positiva, basada en l’excrescència
positiva de dades pot fer supèrflua la teoria.
L’esperit: la manca de
negativitat va contra la dialèctica i l’hermenèutica.
La negativitat alimenta la vida de l’esperit. L’esperit
és lent perquè es demora en allò negatiu. El sistema de la transparència
suprimeix tota negativitat per tal d’accelerar-se.
El pensament: la positivitat
redueix el pensament a càlcul.
Sense llacunes de saber el pensament degenera per
a convertir-se en càlcul.
Un mateix: sense secrets,
l’individu esdevé en màquina, ja que només la màquina és transparent.
L’ànima humana necessita esferes en les que pugui estar
en si mateixa sense la mirada e l’altre. Porta inherent una impermeabilitat.
Només la màquina és transparent. Una il·luminació total la cremaria.
La llibertat: si coneixem els
secrets íntims dels altres la llibertat desapareix.
L’autonomia pressuposa la llibertat de no entendre que té
l’altre.
L’ amor: no hi ha lloc per a les
emocions negatives, com el dolor. L’amor només es concep com una cosa
agradable.
La societat positiva no admet cap sentiment negatiu.
S’oblida d’enfrontar-se al sofriment i al dolor. L’amor es converteix en un arreglo
de sentiments agradables, i d’excitacions sense complexitat ni conseqüències.
L’amor es domestica i positiva com a fórmula de consum i confort, Cal evitar
qualsevol lesió. El sofriment i la passió són figures e la negativitat.
La informació: més informació no
significa que disposem de millors criteris per prendre decisions.
Més informació o una acumulació d’informacions no és cap
veritat. Li manca direcció, sentit. Justament per la manca d’allò verdader
s’arriba a una massificació i pul·lulació del positiu. La hiperinformació i la
hipercomunicació donen testimoni de la manca de veritat. Més informació, més
comunicació no eliminen la imprecisió fonamental del tot. Més aviat
l’accentuen.
El canvi social: la societat de
la transparència és cega a les alternatives socials.
La política cedeix el pas a l’administració de
necessitats socials, que deixa intacte el marc de relacions socioeconòmiques ja
existents i s’hi afirma. La transparència forçosa estabilitza molt efectivament
el sistema vigent. No habita en ella la negativitat que pogués qüestionar de
manera radical el aquest sistema. Confirma i afirma tan sols el que ja
existeix. Per això, la societat d la transparència va de la mà de la
postpolítica. Només és totalment transparent l’espai despolititzat. La política
sense referència degenera, convertint-se en referèndum.
Byung-Chul Han, La sociedad
de la transparencia, Herder, Barna 2013
Comentaris