Teories conspiranoiques i Lacan.
La creença en el gran Altre que existeix en el Real és, és clar, la definició més succinta de paranoia; per aquesta raó, dos trets que caracteritzen la postura ideològica actual —la distància cínica i la confiança total en la fantasia paranoica— són estrictament codependents: el subjecte típic d'avui és aquell que, tot i mostrar una desconfiança cínica envers qualsevol ideologia pública, es lliura sense restriccions a fantasies paranoiques sobre conspiracions, amenaces i formes excessives de gaudi de l'Altre. La desconfiança envers el gran Altre (l'ordre de les ficcions simbòliques), la negativa del subjecte a "prendre-s'ho seriosament", es basa en la creença que hi ha un "Altre de l'Altre", que un agent secret, invisible i totpoderós "mou els fils" i dirigeix l'espectacle: darrere del Poder públic visible, hi ha una altra estructura de poder obscena i invisible. Aquest altre agent ocult actua com a "Altre de l'Altre" en el sentit lacanià, com a part de la metagarantia de la consistència del gran Altre (l'ordre simbòlic que regula la vida social). És aquí on hauríem de buscar les arrels del recent impàs de la narrativització, és a dir, del motiu de la "fi de les grans narratives": en la nostra era, quan —tant en política i ideologia com en literatura i cinema— les narratives globals i abastadores ("la lluita de la democràcia liberal amb el totalitarisme", etc.) ja no semblen possibles, l'única manera d'arribar a una mena de "mapatge cognitiu" global sembla ser la narrativa paranoica d'una "teoria de la conspiració", no només per al populisme i el fonamentalisme de dretes, sinó també per al centre liberal (el "misteri" de l'assassinat de Kennedy) i les orientacions d'esquerres (vegeu la vella obsessió de l'esquerra americana amb la idea que alguna misteriosa agència governamental està experimentant amb gasos nerviosos que permeten regular el comportament de la població). La gran majoria de pel·lícules que, en les dues últimes dècades, van aconseguir atraure l'interès públic per la seva trama, no per l'acció incendiària, eren versions diferents de la teoria de la conspiració. I és massa simplista descartar les narratives de la conspiració com la reacció paranoica protofeixista de les infames "classes mitjanes" que se senten amenaçades pel procés de modernització: seria molt més productiu concebre la "teoria de la conspiració" com una mena de significant flotant que, com acabem de veure, pot ser apropiat per diferents opcions polítiques, permetent-los obtenir un mapa cognitiu mínim.
Slavoj Zizeck, What can psychoanalysis tell us about Cyberspace? (Part Two), Zizek Goads and Prods 21/09/2025

Comentaris