"La utilitat no ha de ser l'unic objectiu de la recerca científica" (R. Dawkins)
Richard Dawkins (Nairobi, 1941) va estudiar en la Universitat
d’Oxford, on va fer el doctorat sota la direcció de l’etòleg holandès Niko
Tinbergen (premi Nobel 1973). Després d’una breu estada a la Universitat de
Califòrnia, el 1970 va accedir a una plaça de professor al Departament de
Zoologia de la Universitat d’Oxford, a la qual va estar vinculat durant tota la
carrera acadèmica. Va ser el primer titular de la càtedra Charles Simonyi per a
la Comprensió Pública de la Ciència de la Universitat d’Oxford, que va ocupar
des que es va crear, el 1995, i fins que el 2008 Dawkins es va retirar.
Richard Dawkins és autor de gairebé un centenar de capítols
de llibre i articles en revistes científiques, la majoria sobre evolució i
comportament animal. No obstant això, el principal impacte de la seua obra
l’han produït els nou llibres que ha publicat fins avui. El gen egoista (1976), el seu
primer llibre, és una brillant exposició dels mecanismes de la selecció natural
i és considerat com un dels millors llibres de divulgació científica de tots
els temps. La seua obra més recent, El miratge de Déu
(2006), s’ha convertit en un best-seller internacional i ha estat traduït a més
de quaranta idiomes.
Durant la visita que va fer a València vam tenir
ocasió de xarrar amb ell i preguntar-li sobre l’evo-lu-ció, sobre la ciència i
l’impacte social d’aquesta, sobre la relació entre ciència i religió, i sobre
les topades que ha tingut recentment amb el fonamentalisme religiós als Estats
Units. Dawkins va parlar també d’etologia (l’estudi biològic del comportament
animal), la disciplina en què va iniciar el seu camí com a científic i a la
qual sempre ha estat estretament vinculat. En el transcurs de la conversació
Dawkins es va referir al congrés de l’Animal Behavior Society celebrat a Brasil
al juny de 2009, en el qual va ser nomenat Distinguished Animal Behaviorist en
reconeixement a l’impacte que la seua obra continua tenint sobre l’etologia i
sobre la biologia evolutiva en general.
Jacques Monod deia que un aspecte
curiós de la teoria de l’evolució és que tothom creu entendre-la. Per què pensa
que l’evolució és tan difícil de comprendre? És simplement la dificultat que
tenim d’assimilar la immensitat de l’escala geològica de temps?
Jo solia pensar que era això, però ara crec que realment hi ha alguna cosa més. Pense que la dificultat és religiosa, però en un sentit molt especial del terme. Molta gent pensa que si creguera en l’evolució estaria sent deslleial amb la seua religió, o que no pot ser al mateix temps religiosa i evolucionista. També pense que hi ha una dificultat real per comprendre com és que les lleis de la física poden haver donat lloc a quelcom tan complicat com nosaltres mateixos, sense ajuda de cap tipus de dissenyador. A molts els sembla absolutament obvi que un òrgan tan complex com un cor o un ronyó o un ull ha de tenir un dissenyador, i costa temps assumir la idea que l’evolució per selecció natural és una força amb potència suficient per fer precisament això. Però això ens porta al seu comentari sobre el temps: l’evolució necessita una quantitat immensa de temps i no estem acostumats a pensar en termes de quantitats de temps tan grans.
Jo solia pensar que era això, però ara crec que realment hi ha alguna cosa més. Pense que la dificultat és religiosa, però en un sentit molt especial del terme. Molta gent pensa que si creguera en l’evolució estaria sent deslleial amb la seua religió, o que no pot ser al mateix temps religiosa i evolucionista. També pense que hi ha una dificultat real per comprendre com és que les lleis de la física poden haver donat lloc a quelcom tan complicat com nosaltres mateixos, sense ajuda de cap tipus de dissenyador. A molts els sembla absolutament obvi que un òrgan tan complex com un cor o un ronyó o un ull ha de tenir un dissenyador, i costa temps assumir la idea que l’evolució per selecció natural és una força amb potència suficient per fer precisament això. Però això ens porta al seu comentari sobre el temps: l’evolució necessita una quantitat immensa de temps i no estem acostumats a pensar en termes de quantitats de temps tan grans.
Quines peces importants del
trencaclosques evolutiu ens queden per descobrir?
Opine que no tenim una comprensió adequada de la consciència subjectiva.
Opine que no tenim una comprensió adequada de la consciència subjectiva.
És un punt sobre el qual
m’agradaria tornar més avant…
Sospite que no seré capaç de fer
cap llum sobre la qüestió…
Jo tampoc, excepte que sé que jo
mateix sóc conscient…
Jo també, però fins ací arriba el
meu coneixement…
Quins grans avenços ens esperen en les pròximes dècades?
Els avenços en tecnologia
molecular són extraordinàriament ràpids i permeten que l’estudi de l’evolució
progresse a grans passos. Espere avenços importants en el camp de la taxonomia
i, especialment, en l’esclariment de l’arbre de la vida.
Quins cinc llibres recomanaria a
algú que vulga aprendre sobre evolució?
L’origen de les espècies, òbviament,
La teoria
genètica de la selecció natural de R. A. Fisher, Adaptació i selecció natural de G. C.
Williams… potser alguna cosa de J. Maynard Smith …
El seu llibre sobre les
transicions evolutives?
Aquest o potser el que va
escriure sobre el sexe [L’evolució del sexe (1978)]. Si se’m permet incloure
un dels meus… [dubta] El fenotip estès.
Hi ha cap aspecte de la
naturalesa humana que es trobe fora de l’abast de la teoria evolutiva?
Possiblement la consciència… [dubta] però si realment hi ha algun aspecte que es trobe fora de l’abast de la ciència, llavors es troba fora de l’abast de qualsevol altra teoria. Entenga’m, espere que es resolga el misteri de la consciència, però pense que la solució vindrà del camp de la neurobiologia i potser de la informàtica, més que no de la biologia evolutiva.
Possiblement la consciència… [dubta] però si realment hi ha algun aspecte que es trobe fora de l’abast de la ciència, llavors es troba fora de l’abast de qualsevol altra teoria. Entenga’m, espere que es resolga el misteri de la consciència, però pense que la solució vindrà del camp de la neurobiologia i potser de la informàtica, més que no de la biologia evolutiva.
Què opina de la psicologia
evolucionista?
Pense que ha estat tractada
injustament. És extremadament impopular. Per a molta gent s’ha convertit en una
mena de cap de turc, i realment no entenc per què. Em sembla que la psicologia
és un tema de discussió legítim per a la biologia evolutiva, tant com
l’anatomia o la fisiologia.
Vostè va començar la seua carrera
com etòleg i sempre ha mantingut una relació de proximitat amb l’estudi del
comportament animal. Com pensa que ha canviat l’etologia des dels seus temps
com a estudiant de Niko Tinbergen a Oxford?
No estic tan al corrent de la
literatura etològica com, per exemple, quan era editor de la revista Animal Behaviour. Estic
desitjant poder participar en el congrés de Brasil, on espere poder posar-me al
dia. Els quatre «perquès»¹ de Tinbergen continuen sent importants,
molt importants, i molts no semblen entendre-ho. De fet, vaig
pensar d’adaptar-los per al títol de la meua conferència per a Brasil: «els
quatre qui», en el sentit de qui és el beneficiari de la selecció natural. És
el grup, l’individu, el gen…? No recorde el quart «qui», però pretenia ser un
homenatge honest i deliberat a Tinbergen.
Està d’acord amb els que declaren
que l’etologia ha estat reemplaçada per l’ecologia del comportament?
En absolut. L’ecologia del
comportament representa un lleuger canvi d’èmfasi que destaca sobretot un dels
quatre «perquès» de Tinbergen. Però els altres tres «perquès» continuen sent
molt importants.
Què opina de la consciència
animal? Són conscients els animals?
Trobe que la consciència ha evolucionat com tota la resta, i per tant altres espècies probablement tenen un tipus de consciència que podríem considerar, en major o en menor grau, rudimentària.
Trobe que la consciència ha evolucionat com tota la resta, i per tant altres espècies probablement tenen un tipus de consciència que podríem considerar, en major o en menor grau, rudimentària.
En una ocasió va afirmar que
s’havia sentit atret cap a la biologia pel seu interès per qüestions
filosòfiques profundes del tipus «qui som» o «què fem ací». Al seu parer
aquesta és la motivació que atrau la majoria dels estudiants cap a la biologia?
Vaig passar molts anys entrevistant estudiants que volien venir a Oxford i, naturalment, una de les preguntes que els feia era per què volien fer biologia. I quasi tots eren ornitòlegs, col·leccionistes de bestioles… eren naturalistes, i trobe que aquesta és la principal raó per la qual la gent entra en biologia: perquè són naturalistes. Aquesta no era la meua motivació, per això pense que les raons, més filosòfiques, que em van portar a interessar-me per la biologia són diferents de les de la majoria de la gent. Però realment és una llàstima perquè la biologia té moltíssim que contribuir a aquestes qüestions més profundes.
Vaig passar molts anys entrevistant estudiants que volien venir a Oxford i, naturalment, una de les preguntes que els feia era per què volien fer biologia. I quasi tots eren ornitòlegs, col·leccionistes de bestioles… eren naturalistes, i trobe que aquesta és la principal raó per la qual la gent entra en biologia: perquè són naturalistes. Aquesta no era la meua motivació, per això pense que les raons, més filosòfiques, que em van portar a interessar-me per la biologia són diferents de les de la majoria de la gent. Però realment és una llàstima perquè la biologia té moltíssim que contribuir a aquestes qüestions més profundes.
Per què li interessa la
comprensió pública de la ciència, a banda del fet que durant més de dotze anys
va ocupar la prestigiosa càtedra Charles Simonyi per a la Comprensió Pública de
la Ciència de la Universitat d’Oxford?
Pense que la
comprensió científica del món, de l’univers –i en el meu cas, especialment de
la vida– és tan immensament excitant, emocionant, poètica, meravellosa, que
seria una llàstima enorme si algú se n’anara a la tomba sense haver pogut
apreciar-la. Per això sent un desig enorme d’ensenyar a la gent com és de
meravellosa la ciència. Si no volen escoltar, em sembla bé, però pense que és
tràgic que la gent no estiga exposada a la ciència.
Els científics són, en general,
bons comunicadors?
Molts científics ho són, encara
que també n’hi ha molts que ni tan sols ho intenten o que no se’ls concedeix
aquesta oportunitat. És bastant trist, però ja m’hi he acostumat: cada vegada
que apareix en els periòdics una notícia sobre ciència, els periodistes
immediatament em criden per telèfon. Una vegada els vaig dir: «Per què em
crideu a mi? Hi ha molta altra gent… Per què no crideu a un brillant estudiant
de doctorat que conega el tema, que de segur que estarà encantat d’eixir en la
ràdio?» El motiu és que molts periodistes i editors de periòdics són uns
ganduls i no es prenen la molèstia de preparar una llista de bons comunicadors.
Continuen dirigint-se una vegada darrere l’altra a la mateixa mitja dotzena de
persones que ja coneixen i en què confien per a donar-los una bona història.
Haurien de donar una oportunitat a la gent nova.
Una divulgació científica
correcta és prou per pal·liar els recels que susciten els avenços científics i
tecnològics?
Bé, no sé quina altra cosa
podríem fer. No sé si és prou, però vull pensar que sí que ho és. No veig què
podem fer més enllà d’exposar el que sabem i animar la gent a pensar per si
mateixa. No es tracta de dir a la gent el que és veritat; el que volem dir-los
és com hem descobert això o allò, com resoldre els problemes per ells mateixos,
com pensar de la manera com pensa un científic, com ser escèptics, com avaluar
l’evidència, com fer per no deixar-nos espantar per la por d’equivocar-nos…
Però hi ha molts i bons llibres
de divulgació sobre evolució i no obstant això…
Potser la gent no els llegeix. Hi ha molta gent que compra llibres, però molta més que no. El millor que podem fer és continuar escrivint llibres i animar la gent a discutir les qüestions amb altres. No hi podem fer res més.
Potser la gent no els llegeix. Hi ha molta gent que compra llibres, però molta més que no. El millor que podem fer és continuar escrivint llibres i animar la gent a discutir les qüestions amb altres. No hi podem fer res més.
Amb una certa freqüència em veig
forçat a excusar-me perquè no faig investigació aplicada, només investigació
bàsica. Com concep la relació entre ciència bàsica i ciència aplicada? Ha de
ser sempre útil la ciència?
Pense que la ciència pateix les
conseqüències de ser generalment útil, la qual cosa porta molta gent a pensar
que l’única cosa que cal esperar de la ciència és utilitat. En certa manera,
els científics ens beneficiaríem si rebérem el mateix tractament que altres
especialistes com, per exemple, els poetes… ningú espera que la literatura reta
un benefici pràctic, i per tant se’ls permet estudiar-la per si mateix. La
ciència hauria d’ocupar la mateixa posició. No estic dient que la ciència amb
utilitat pràctica no haja de ser estudiada, però pense que no és l’únic motiu
per a fer ciència, ni tan sols el més important. De vegades he utilitzat
l’analogia de les paelles de superfície no adherent. Hi ha gent que justifica
l’exploració espacial dient que les paelles no adherents van ser un subproducte
de l’exploració espacial, però evidentment es tracta d’una trivialitat. Una
altra comparació que he fet consisteix a afirmar que el benefici de la música
és que constitueix un bon exercici per al braç dret del violinista… és clar que
aquesta no és la qüestió. De nou és una conseqüència trivial… el que vull dir
és que la utilitat de la ciència és important, però que cal situar-la en el
lloc que li correspon, és necessari tenir les prioritats clares.
Pot un creient ser darwinista com afirma Michael Ruse en el seu llibre Can a Darwinian be a Christian?: The Relationship between Science and Religion (2004)?
Molts ho són… bé, almenys alguns ho són! Pense que és molt difícil però alguns evidentment ho aconsegueixen. Michael Ruse i altres afirmen que religió i evolució són perfectament compatibles, però em sembla que es tracta d’un gest de pacificació política. Cal entendre-ho en el context dels Estats Units, on hi ha en marxa un procés polític que resulta molt difícil de parar: la subversió de l’educació biològica. Per a molta gent, inclosos Michael Ruse, Eugenie Scott i fins i tot la posició oficial de la National Academy of Sciences, el que cal fer és animar la gent a pensar que religió i ciència són perfectament compatibles i que es poden practicar totes dues, que no existeix absolutament cap connexió entre elles: la religió tracta sobre qüestions morals i… no sé què més… sobre qüestions profundes relatives a la nostra existència, mentre que la ciència s’ocupa de les preguntes del com. Però pense que és una manera covarda d’evadir el problema. No obstant això, puc entendre la motivació política que hi ha darrere d’aquesta posició.
Molts probablement estan d’acord
amb les seues idees sobre la relació entre ciència i religió, però es guarden
les seues opinions per a ells mateixos. Quan i com va decidir eixir de
l’armari?
Em preocupa la veritat, no
m’agrada el frau deliberat, no m’agrada la hipocresia, pense que cal dir les
coses pel seu nom, però de manera educada, no de manera agressiva. Es comet una
injustícia amb mi quan es diu que sóc francament agressiu. Sempre he estat
educat. Però també considere que hauríem de dir el que vertaderament pensem en
compte de fingir.
El creacionisme va guanyant
terreny a Europa?
Bé, hi ha indicis que potser sí…
una mica a Gran Bretanya, un mica a Holanda. Desconec quina és la situació a
Espanya.
Podria explicar-nos els problemes
que ha tingut recentment a Oklahoma?
Vaig fer una conferència a Oklahoma al març i un congressista [el republicà Todd Thomsen] va presentar una moció al congrés estatal perquè es condemnara la Universitat d’Oklahoma per invitar-me amb el pretext del que diria. Realment no sabia el que diria, però estava convençut que diria coses contràries a l’opinió de la majoria dels ciutadans d’Oklahoma. Vaig contestar dient: «per a què es pensa que existeixen les universitats?». Per descomptat no per a reforçar les opinions dels ciutadans de l’estat d’Oklahoma. Posteriorment, ell mateix o algun altre congressista van intentar suggerir que la Universitat estava malversant fons públics. Van escampar el rumor que jo havia rebut 30.000 dòlars de les arques de l’estat i van denunciar que es tractava d’una despesa il·legítima. Van exigir una còpia de tota la correspondència entre la meua oficina i la Universitat per tractar d’establir quants diners m’havien pagat. La bona qüestió és que no m’havien pagat ni un cèntim. De fet, vaig renunciar a qualsevol tipus de remuneració, ja que es tractava d’una conferència dirigida als estudiants i jo volia oferir els meus serveis gratuïtament. Al final aquesta gent va acabar escaldada, encara que, per descomptat, no ho reconeixeran. Després van intentar atacar el professor de geologia que m’havia invitat, però afortunadament la seua plaça està consolidada i es troba fora de perill dels seus atacs.
Vaig fer una conferència a Oklahoma al març i un congressista [el republicà Todd Thomsen] va presentar una moció al congrés estatal perquè es condemnara la Universitat d’Oklahoma per invitar-me amb el pretext del que diria. Realment no sabia el que diria, però estava convençut que diria coses contràries a l’opinió de la majoria dels ciutadans d’Oklahoma. Vaig contestar dient: «per a què es pensa que existeixen les universitats?». Per descomptat no per a reforçar les opinions dels ciutadans de l’estat d’Oklahoma. Posteriorment, ell mateix o algun altre congressista van intentar suggerir que la Universitat estava malversant fons públics. Van escampar el rumor que jo havia rebut 30.000 dòlars de les arques de l’estat i van denunciar que es tractava d’una despesa il·legítima. Van exigir una còpia de tota la correspondència entre la meua oficina i la Universitat per tractar d’establir quants diners m’havien pagat. La bona qüestió és que no m’havien pagat ni un cèntim. De fet, vaig renunciar a qualsevol tipus de remuneració, ja que es tractava d’una conferència dirigida als estudiants i jo volia oferir els meus serveis gratuïtament. Al final aquesta gent va acabar escaldada, encara que, per descomptat, no ho reconeixeran. Després van intentar atacar el professor de geologia que m’havia invitat, però afortunadament la seua plaça està consolidada i es troba fora de perill dels seus atacs.
Què ens pot dir del seu pròxim
llibre?
Es tracta simplement d’una
exposició de l’evidència a favor de l’evolució. Sorprenentment, és una cosa que
no havia fet mai abans perquè, encara que he escrit vuit o nou llibres sobre
evolució, cap d’ells presenta l’evidència que és certa. El gen egoista és una
manera nova d’entendre l’evolució; El rellotger cec i Escalant la muntanya improbable són maneres
diferents de contrarestar les barreres que impedeixen que s’accepte; El relat de l’avantpassat és sobre la
història de la vida. Però realment no he escrit mai abans sobre l’evidència a
favor de l’evolució, i d’això tracta el nou llibre.
Una última pregunta que sovint
fan els estudiants de les meues classes d’etologia: «gen egoista» o «al·lel
egoista»?
Cert, hauria de ser «al·lel
egoista»… aquesta és la forma correcta i precisa en què ha d’utilitzar-se el
llenguatge. Però sospite que «al·lel egoista» no li sonaria gaire bé a un
públic profà.
NOTES
1. Els quatre «perquès» són quatre tipus de preguntes que els etòlegs intenten respondre sobre el comportament (les causes o mecanismes, desenvolupament, evolució i funció). Des que Niko Tinbergen les va formular en la dècada de 1950, els quatre «perquès» s’han convertit en un element característic i essencial de l’aproximació etològica a l’estudi del comportament.
Enrique Font, entrevista a Richard Dawkins, Mètode, 63, Tardor 2009
1. Els quatre «perquès» són quatre tipus de preguntes que els etòlegs intenten respondre sobre el comportament (les causes o mecanismes, desenvolupament, evolució i funció). Des que Niko Tinbergen les va formular en la dècada de 1950, els quatre «perquès» s’han convertit en un element característic i essencial de l’aproximació etològica a l’estudi del comportament.
Enrique Font, entrevista a Richard Dawkins, Mètode, 63, Tardor 2009
Enrique Font. Laboratori
d’Etologia. Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva.
Universitat de València.
Comentaris