igualitarisme


“L´igualitarisme determina des de la Revolució Francesa la comprensió dominant de la moral i de la legitimitat. Això no significa que sigui afirmat per tothom, però significa que domina l´escenari de la discussió.”

“... tots els ordres jurídics moderns, llevat dels feixistes, són, en aquest sentit fonamental, igualitaris, malgrat no existeixi consens sobre quin és el fonament d´aquest significat d´igualtat.”

“Per igualitarisme no s´entén, com sovint es pesa avui en dia, un igual repartiment de béns materials, sinó –com també ho van veure Nietzsche i Hitler- igualtat de drets.”

“”Creiem”, diu la Declaració d´Independència nord-americana, “que per si mateix és evident que tots els homes són creats iguals” Aquesta formulació és insatisfactòria en dos sentits. En primer lloc, perquè la convicció de l´igualitarisme no consisteix en què tots els homes siguin iguals, sinó en què ells, enmig de totes les desigualtats, han de ser considerats com a iguals. En segon lloc: si es diu que quelcom que és “evident per si mateix”, sembla que s´estigui reconeixent que no se sap com pugui ser fonamentat.”

Ernst Tugendhat, Poder i anti-igualitarisme en Nietzsche i Hitler, Gedisa, Problemas, Barna 2001. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

"¡¡¡Tilonorrinco!!! ¡¡¡Espiditrompa!!!"