fonaments de la crítica nietzscheana de la moral
-autonomia=esperit
lliure: un individu és un esperit lliure si “segueix els seus propis desitjos i
dóna lliure expressió a la seva pròpia individualitat”, “pren partit pels
individus en contra de la comunitat”, “tota moral intersubjectiva es funda en
una submissió”, “La idea, que avui en dia ens sembla òbvia, segons la qual és
possible exaltar els valors de l´autorealització de l´individu i alhora el
reconeixement d´un sistema de normes intersubjectives, més encara, que una part
essencial de les normes hauria de consistir en conferir als individus, per
suposat a tots els individus, drets d´autorealització, era per a Nietzsche en
part inimaginable, en part la creia refutada pel fet que la idea d´igualtat
pertanyia per a ell justament a la moral de ramat (aquesta era la seva
estereotipada objecció contra les idees modernes de la “igaultat de drets”, Més
enllà del bé i del mal§202).
Autonomia i moralitat, declara (Nietzsche), s’exclouen mútuament ( KSA 5,
293; Genealogia de la moral II, §
2, 67).
- la moral és cosa de
dèbils: “la transvaloració dels valors que Nietzsche promou (...) desemboca no
en una nova moral sinó en la glorificació de l´individu i del seu egoisme. En
això han de consistir els nous valors. (...) l´individu ha de desterrar les
actituds de vergonya i de submissió que l´adaptació al col·lectiu han exigit
d´ell. (...) Nietzsche no projecta un nou concepte de moral intersubjectiva
sinó que rebutja a aquesta en tota la seva totalitat atès que, suposadament,
obligaria a l´individu a la passivitat. La moral arriba a ser així una cosa
exclusivament de dèbils.”
- poder dels forts:
“Nietzsche suposa que els individus, en no entendre´s ja a partir de la
comunitat sinó a partir dels seus desitjos egoistes, han d´exercir poder sobre
els altres”, “que Nietzsche no entengui en absolut la moral de senyors com a
moral intersubjectiva i del que l´egoisme d´aquella sigui concebut com poder-sobre, arriben a ser força clars en
Més enllà del bé i del mal i Genealogia de la moral”, “Des de
l´òptica de la voluntat de poder Nietzsche veu el comportament humà només com a
comportament contra altres i no com a comportament amb i envers els altres”.
Ernst Tugendhat, Poder i anti-igualitarisme en Nietzsche i Hitler, Problemas, Gedisa, Barna 2001.
Comentaris