Fantasia i ciència.
Athanasius Kircher |
Aquest estiu l'editor italià Forni ha publicat una
segona edició anastàtica del Mundus subterraneus, d'Athanasius Kircher.
Aquesta anastàtica -basada en la tercera edició del llibre de Kircher, del 1678,
que és la més completa- val 230 euros, que no és una quantitat insignificant,
tot i que si volguéssim un exemplar de l'original, ens hi hauríem de gastar prop
de 10.000 euros.
La primera edició anastàtica va aparèixer fa uns anys amb motiu d'un congrés
internacional de geologia, i el fet que ara l'hagin reimprès ens indica la
fascinació que desperta aquest llibre entre els aficionats al món de la fantasia
-pels gravats de monstres i flames subterrànies- i en els especialistes que
consideren que és una de les primeres aportacions científiques a la
vulcanologia.
Avui Kircher és conegut pels seus errors científics
més que no pas pels seus descobriments més o menys fiables. Tanmateix, Mundus
subterraneus és potser l'obra en què millor es posen de manifest les seves
habilitats com a observador. Aquest llibre se'l van prendre molt seriosament a
l'època de Kircher: abans que se'n publiqués la primera edició el 1664, Henry
Oldenburg, secretari de la Royal Society de Londres, ja l'hi va comentar per
escrit a Robert Boyle, i posteriorment el filòsof Baruch Spinoza va enviar-ne
una còpia al físic Christian Huygens.
Però de tots els temes tractats al Mundus
subterraneus n'hi ha un sobretot que m'agradaria comentar. Potser no té un
gran interès per als geòlegs, però és molt important per a la història de la
cultura. En l'onzè volum, Kircher va decidir tractar el tema de l'alquímia.
D'una banda, ressegueix tota la tradició alquímica des de les fonts més
antigues: comença amb el gairebé mític Hermes Trismegist, sense oblidar les
fonts coptes, jueves o àrabs, per passar després a alquimistes del segle XIII,
com ara Arnau de Vilanova i Roger Bacon, i del segle XV, com el monjo Basili
Valentí. Kircher instal·la forns de diversos tipus al seu laboratori, recopila
receptes alquímiques amb segles d'antiguitat, i les prova i les critica. No cal
dir que, en aquest procés de comprovar (i tornar a comprovar) aquests principis
tradicionals, va acollir al seu laboratori una bona colla d'espavilats perquè li
ensenyessin a fer servir aquests estris.
Cal dir, però, que Kircher era jesuïta i es va arrenglerar amb la cultura de la Contrareforma contra la tradició protestant, de la qual van sorgir els manifestos de la Rosa-Creu.
Fet i fet, però, cal destacar que en ple segle XVII Kircher va lluitar per una visió més racional i experimental de la química del futur, tot i que poc s'imaginava que la tradició alquímica duraria fins als nostres dies. (I, en efecte, s'ha mantingut fins avui: per comprovar-ho, només cal passar per qualsevol llibreria on venguin literatura pseudohermètica de pacotilla).
És difícil classificar Kircher, que va viure tota la seva existència entre delirants narracions fantàstiques i algunes intuïcions gairebé correctes. Personatge barroc per excel·lència, en general ha fascinat més els surrealistes que no els científics. I, per tant, és just que la seva obra hagi rebut ara el reconeixement de la comunitat científica.
Umberto Eco, Athanasius Kircher i la pedra filosofal, Ara, 05/11/2011
Comentaris