Trasímac el sofista.
by Josetxo Ezcurra |
Trasímac (1)- Cada govern
estableix les lleis en relació amb la seva pròpia conveniència, la democràcia
lleis democràtiques, la tirania tiràniques, i les altres de la mateixa manera.
Tanmateix, en establir-les, evidencien que per als governats és just allò que és
convenient per als governants, i a qui s´allunya d´aquesta norma el castiguen
com a delinqüent i injust. Així doncs, això és, estimat amic, el que dic: que en
totes les ciutats just és el mateix, allò que és convenient per al govern
constituït. I això és en cert sentit el que domina, de manera que per aquell que
raona rectament passa que just és a tot arreu el mateix, la conveniència del més
fort. (República, 338 d)
Trasímac (2)- Cal
observar, ingenu Sòcrates, que un home just sempre surt perdent davant un
altre d´injust. En primer lloc, en els acords recíprocs, on un s´associa amb un
altre, mai no veuràs que en el trecament de la relació el just tingui més, sinó
menys que l´injust. En segon lloc, en els assumptes de la ciutat, quan es
tracta de pagar alguns impostos, en les mateixes condicions el just paga més i
l´injust menys, però quan es tracta d´ingressos, el just no guanya res i
l´injust molt. I quan un dels dos accedeix a alguna magistratura, al just els assumptes domèstics li van pitjor per deixar-los desatesos; al seu
torn, d´allò públic no obtè cap utilitat per ser just; a més a més de tot això es
guanya l´enemistat dels familiars i amics quan no vulgui ajudar-los contra la
justícia. A l´injust, en canvi, li passa tot el contrari d´això.
(República, 342 d)
Trasímac (3)- Fíxa´t´hi si vols discernir quant més ens convé en
el nostre interès privat ser injust que just. Ho esbrinaràs amb més facilitat si
et situes en la injustícia perfecta, la que fa plenament feliç a l´injust i
completament desgraciats a qui la sofreixen i no volen cometre-la. Aquest és el
cas de la tirania, que d´amagades o violentament s´apodera del que és dels
altres, sigui sagrat o profà, privat o públic, i ho fa no en petites parts, sinó
tot de cop. En cada cas, quan algú no arriba a amagar la seva injustíca, és
castigat i es fa acreedor a la màxima deshonra. (...) Però quan algú, a més de
robar els béns dels ciutadans, arriba fins i tot a esclavitzar-los i a
explotar-los, en lloc d´aquests apel.latius vergonyosos li atorguen el nom de
feliç i venturós, no només els ciutadans, sinó també tots aquells que se
n´adonen que ha comès la injustícia completa. Ja que no és per por a cometre
actes injustos sinó a patir-los pel que censuren la injustícia els que la
censuren. D´aquesta manera es demostra, Sòcrates, que la injustícia és
quelcom més fort, més lliure i més poderòs que la justícia, i el que he dit des
del principi, allò just és justament allò convenient per al més fort mentre
l´injust és aventatjòs i convenient per a un mateix. (República, 342
d)
Trasímac (459-400 a C)
Comentaris