L´especificitat de l´animal humà.
by Juan Gatti |
Tots els models que estableixen analogia entre funcionament humà i
funcionament maquinal xoquen d’entrada contra el sentit comú, que tendeix a
revelar-se espontàniament contra aquesta reducció (com es revela contra la
reducció de l’esperit humà a la mera condició animada). Però topeten avui dia,
en primer lloc, contra un fet científic indiscutible: que nosaltres som animals
i que l’especificitat de cada animal és determinada per aquesta
cristal·lització de la complexitat de la vida que és el genoma, sense analogia
quan es tracta de complexos maquinals. Aquesta singularitat de la vida fa que
no siga acceptable cap model de la condició humana en què la referència vital no
estiga present. I em veig obligat a al·ludir a una qüestió d’actualitat, perquè
quan escric açò J. Craig Venter acaba de publicar en Science el seu
article sobre un bacteri dotat d’un genoma artificial. Com és ben sabut, alguns
titulars periodístics van pregonar que s’havia aconseguit la creació de vida.
Per sort el mateix Venter no va donar en cap moment base a aquesta
interpretació, perquè es va limitar a dir que havia obtingut una cèl·lula
sintètica.
I alguns no van trigar a assenyalar que el sintètic era el genoma i ni tan
sols la cèl·lula (allò que s’ha sintetitzat es va introduir en un bacteri d’una
altra espècie l’activitat reproductiva del qual efectivament va controlar,
substituint el material genètic originari). Si s’afegeix que sintetitzar el genoma
d’un ésser unicel·lular com un bacteri no és el mateix que sintetitzar el
genoma d’organismes multicel·lulars i sobretot que aquest genoma era còpia del
d’un bacteri diferent que s’havia desxifrat prèviament… crear vida artificial
no és, per descomptat, el que en aquest extraordinari avenç s’ha aconseguit.
Doncs bé: l’ésser humà és no sols un ésser viu sinó un ésser
d’extraordinària complexitat. Vull amb això indicar que tot discurs sobre
l’ésser humà que emfasitze en excés analogies amb éssers artificials (en raó
per exemple de la pretesa intel·ligència d’aquests) fent abstracció de la
variable «vida», ha de ser considerat amb reticència. Sense que això signifique
fer reverència a les tesis reduccionistes, que confereixen a l’espècie humana
tan sols una diferenciació específica «horitzontal», és a dir, homologable a la
que permet no confondre el ximpanzé amb el goril·la o l’orangutan.
Per descomptat, nosaltres tenim una naturalesa com en té una tota espècie
animal, és a dir, tota comunitat els individus de la qual siguen susceptibles
d’intercanvi genètic amb reproducció viable (assumint que aquest no és el cas
quan l’intercanvi es fa amb individus d’una altra espècie). Sembla, no obstant
això, bastant indiscutible que amb aquesta determinació de la nostra naturalesa
no tenim prou. Hi ha alguna cosa en nosaltres que ens motiva a trobar una
especificitat no homologable amb les que, en un pla horitzontal, marquen totes
i cadascuna de les espècies vives al nostre voltant.
Víctor Gómez Pin, Què és la naturalesa humana?. Mètode, nº 67, tardor 2010
http://www.metode.cat/revistes/monografics/naturalesa-humana/que-es-la-naturalesa-humana
Víctor Gómez Pin, Què és la naturalesa humana?. Mètode, nº 67, tardor 2010
http://www.metode.cat/revistes/monografics/naturalesa-humana/que-es-la-naturalesa-humana
Comentaris