Yuval Noah Harari: "Ficció és tot allò que no pot patir".
Yuval Noah Harari |
Yuval Noah Harari (1976) és l’autor de
Sàpiens: Una breu història de la
humanitat, obra publicada recentment en català en Edicions 62 i que ha
estat un èxit mundial. Format a Oxford com a historiador, Harari treballa en l’actualitat en el departament d’Humanitats de
la Universitat Hebrea de Jerusalem. Aquest bagatge humanista és rellevant pels
coneixements enciclopèdics que afloren en nombroses pàgines del llibre, però
sobretot és important perquè l’autor reivindica l’estudi de la història des de
l’humanisme, en lloc del materialisme inspirat en les ciències naturals.
En les darreres
dècades ens havíem acostumat a veure que científics de disciplines com la
biologia o la física –les anomenades ciències naturals– s’endin-saven en temes
tradicionalment humanistes. Plataformes com la Tercera Cultura de John Brockman
van animar biòlegs a perdre la por a l’hora de debatre sobre temes com la
llibertat, i que els neuròlegs reclamessin també que se’ls escoltés quan es
discutís sobre dret i justícia. L’humanisme
semblava condemnat a anar reculant, deixant que les grans qüestions sobre
l’ésser humà –que tradicionalment queien en el seu àmbit– fossin tractades per
mans més destres. Harari, per contra, reivindica el paper de les
humanitats quan es tracta d’estudiar història, ja que considera que aquesta
només es pot entendre correctament a partir de la cultura i la ment. La
naturalesa i el cervell –és a dir, l’objecte de les ciències naturals– només
proporcionen informacions anecdòtiques i secundàries. La pretensió de reduir-ho
tot a la genètica, per exemple, és un error que només porta a oblidar allò més
important: el nostre pensament.
Harari també es converteix en una mena de sofista
contemporani quan qualifica de ficció tot allò que no pot patir. Déus, nacions
i diners són construccions creades per la ment humana i que no tenen cap mena
de realitat. Aquesta capacitat per controlar mons ficticis és, segons aquest
autor, el que distingeix l’ésser humà de la resta d’éssers vius. L’ésser humà
és un animal singular gràcies a la seva ment.
En el seu llibre, divideix la història humana en tres períodes i el salt
d’un a l’altre és producte de successives revolucions.
Entenc per revolució
un canvi fonamental en l’estructura del món i de la societat humana. Divideixo
el meu llibre en tres grans revolucions: la revolució cognitiva va representar
l’inici de la història. Amb anterioritat, els humans no es diferenciaven de la
resta d’animals. Amb la revolució de l’agricultura es va produir un nou salt
que va incrementar el poder humà. La revolució científica ha significat el
tercer gran salt. Gràcies a la ciència ens trobem en una posició segons la qual
podem esdevenir déus i ser capaços de crear vida. No és només la revolució més
gran de la història, també és una revolució biològica, ja que podrem controlar
la nostra pròpia evolució.
Afirma que la revolució cognitiva va consistir bàsicament a poder imaginar
realitats que no existeixen i que aquesta és una característica molt rellevant
de l’espècie humana.
Per a mi és important
distingir entre allò que és ficció i allò que és real. És una de les qüestions
més importants en història. Són els déus una ficció? Ho són les nacions? I els
drets humans? Què hi ha de real al món? Per fer aquesta distinció jo aplico el
test del patiment. Per exemple, quan es perd una guerra, podem arribar a dir que
una nació pateix, però no és més que una metàfora. Si un banc entra en concurs
de creditors, també es diu que passa moments difícils, però de nou es tracta
d’un ús metafòric del llenguatge. Són les persones les que pateixen quan van a
la guerra o perden els estalvis, no les nacions ni els bancs. Això no són
metàfores, són realitats. Sovint només donem importància a aspectes que només
són ficticis. Ens preocupem per les nacions, pels déus i pels diners, i ens
oblidem de l’autèntica realitat del món: les sensacions i emocions, i el fet de
trobar-se bé amb un mateix.
I malgrat ser ficcions, també afirma que van tenir un paper fonamental en
l’economia, tal com va passar amb els déus.
Per poder mantenir un
intercanvi econòmic és important que hi hagi confiança. Si dos ximpanzés que no
s’havien vist mai abans es troben al mig del bosc, no intercanviaran res. Com
podrien confiar l’un amb l’altre? En canvi dues persones que es trobin al bosc,
sense conèixer-se prèviament i que pertanyin a tribus diferents, poden arribar
a establir una relació de confiança gràcies a la religió. Si el mateix esperit
vigila les tribus d’ambdós, aquesta fe en el mateix esperit serà la base de la
confiança i fins i tot ajudarà a fer que es puguin arribar a considerar
germans. Aquesta confiança permet fer tractes, tancar negocis i fer
intercanvis. En l’actualitat passa una cosa semblant amb els diners. Malgrat
que no es coneguin, el fet que dues persones emprin bitllets crea una base de
confiança amb la qual es poden fer transaccions comercials.
Afirma que la revolució cognitiva va tenir una causa biològica, alguna cosa
va canviar en el nostre cervell. Però com es pot pensar aquesta transformació
sota la llum de la selecció natural?
Quan no se sap alguna
cosa, el millor que es pot fer en ciència és reconèixer que la ignores.
D’aquesta manera es dóna una oportunitat a la recerca. Es va produir un canvi
fantàstic en les habilitats cognitives d’Homo sapiens fa uns seixanta o
vuitanta mil anys, coincidint amb el moment de la seva sortida d’Àfrica. És
l’època en la qual es comencen a trobar les primeres evidències d’art, de
religió i de tecnologia. És obvi que va haver de passar alguna cosa, però els
estudis de l’esquelet no mostren cap diferència, físicament eren igual que
abans, i el cervell tampoc va variar de mesura. La millor teoria que tenim
actualment consisteix a creure que es va modificar l’estructura interna del
cervell. Per exemple, es van connectar dues regions del cervell que fins aquell
moment es trobaven desconnectades. Però ens manquen evidències, això és només
una hipòtesi. No tenim una resposta a aquesta qüestió.
Es considera un optimista quan estudia la història de la humanitat?
La història humana és
un procés molt complex i complicat. No tot és blanc o negre; poden coexistir
simultàniament aspectes molt bons i positius amb d’altres que són tot el
contrari. La violència està disminuint, vivim en el període més pacífic de la
història. Hi ha gent que passa gana, però la població de bona part de països
del món no mor per desnutrició. D’altra banda, també vivim una època en la qual
s’està destruint el sistema ecològic, i s’està produint una extinció d’animals
i plantes. El poder humà s’incrementa de manera exponencial, però no passa el
mateix amb la sensació de benestar i de felicitat. En l’actualitat les persones
no se senten més satisfetes amb la seva vida que en el passat. Segurament es
tracta d’una reacció bàsica de la ment humana: no es conforma amb l’èxit;
després d’assolir una fita sempre en vol més. No ens sentim mai satisfets
malgrat els èxits.
I quina solució hi ha a això?
La solució seria no
prestar tanta atenció a mirar de modificar el món que ens envolta, i en el seu
lloc investigar els mecanismes interns de la nostra ment. Tenim el problema de
no sentir-nos satisfets, i això passa a l’interior de la nostra ment. Res del
que passa fora en el món canviarà aquest problema.
Però sembla que aquest impuls de voler més estigui relacionat amb el
capitalisme.
El poder que estem
acumulant està desestabilitzant tot el sistema ecològic d’una manera que
amenaça l’existència d’espècies animals que ni tan sols sabíem que existien. El
capitalisme s’ha construït al voltant d’una idea: el creixement econòmic. Només
és acceptable el creixement. El creixement nul o negatiu s’entenen com una
tragèdia. Hi ha un conflicte creixent entre el capitalisme i l’equilibri
ecològic. El capitalisme es construeix sobre el creixement constant i no vol
l’equilibri. L’equilibri vol dir creixement nul, i això són notícies terribles
per al capitalisme.
Si entenc bé el seu raonament, afirma que comprenent millor el cervell
acabarem desenvolupant un sistema econòmic més harmoniós amb la naturalesa.
No sé si es tracta
d’estudiar el cervell. En l’actualitat hi ha una forta inversió en les ciències
cerebrals, i això és molt bo, però en canvi s’està descuidant l’estudi de la
ment. El cervell i la ment no són exactament el mateix, malgrat que molta gent
s’ho pensi. S’afirma que la ment no és més que el procés que fa el cervell, i
per tant, si s’estudia bé el cervell, ja ho sabrem tot. Però no crec que
aquesta manera de raonar sigui prou encertada. Potser en un futur arribarem a
saber com es correlacionen el cervell i la ment i si són realment el mateix.
Però en l’actualitat som molt lluny d’arribar a aquest punt. És com fer un
túnel que travessi una muntanya. Si comencem a fer dos forats simultàniament
per les dues bandes, podem arribar a creure que tard o d’hora es trobaran. Però
de moment són dos túnels diferents. Si tots els esforços només es posen en una
banda, oblidarem aspectes molt importants que jeuen a l’altra banda.
Què entén per ment? Què cal estudiar sobre la ment?
La ment és
l’experiència subjectiva, com enfadar-se o bé tenir por. Estem començant a
entendre que quan estem enfadats, algunes àrees del cervell s’activen. Això ja
ho sabem, però som lluny de saber de quina manera els impulsos electroquímics
creen experiències subjectives. Irònicament, com més entenem el funcionament
del cervell, més difícil es fa saber la funció de la ment. Els estudis del
cervell ens mostren que un conjunt de neurones activen altres conjunts de
neurones, com peces de dominó on una peça fa caure la següent. Si això és així, en quin moment necessitem les experiències subjectives? Quina és la
seva funció? Per què les necessitem més enllà dels processos electroquímics?
Per a què serveix tenir experiències subjectives del dolor, de la por o de
l’amor? Crec que som molt lluny de tenir una solució. Aquest és el problema dur
de la consciència.
Al seu llibre, no només dóna importància als aspectes materials; també
recorre als fenòmens mentals, com la ja esmentada referència a la imaginació.
Definitivament. És
important conèixer les forces materials, però les forces materials per si
mateixes no poden explicar la història. Les referències materialistes al clima
i la geografia per explicar fets històrics són del tot insuficients. Per
exemple, si vull saber la raó per la qual el cristianisme es va estendre pel
món, no crec que ens ajudi gaire parlar del clima mediterrani. Penso que els
fets històrics són processos culturals, molts dels quals accidentals. Si
s’ignora el vessant cultural en la història, aleshores estem perdent-nos la
part més important.
Les idees influeixen en la realitat.
Hi ha gent que pensa
que la genètica ho pot explicar tot, però amb un exemple molt senzill es pot
veure que no és així. Prenem la història d’Alemanya del segleXX, i imaginem una
persona que neixi a Berlín el 1900 i mori cent anys més tard. Aquesta persona
tindrà el mateix ADN al llarg de la seva vida i es veurà afectada pel mateix
clima. I malgrat aquests factors constants, durant aquest temps haurà format
part de l’Imperi de Guillem II, després d’un gran canvi formarà part de la
República Democràtica de Weimar; més tard, acabarà formant part del règim nazi;
seguidament passarà a viure sota una dictadura comunista; i finalment formarà
part d’una Alemanya democràtica i unida. Ens trobem amb cinc sistemes
politicosocials molt diferents. Com ens ajuda el clima o l’ADN a entendre
aquests canvis? Si volem entendre el joc del futbol, cal entendre quins són els
marges del camp de joc, on es troben les àrees i el punt de penal. Aquesta
informació ens dóna el fonament, com fa la biologia. Però si només entens això,
aleshores no entens el futbol. No n’hi ha prou amb això. Cal descriure què és
el que fan els jugadors.
Com podríem definir a Homo sapiens?
És un ésser
remarcable per dues habilitats connectades: és capaç de cooperar formant grups
enormes. No hi ha cap altre animal que sigui capaç de crear una xarxa tan
sofisticada de cooperació com ho fa Homo sapiens. Aquesta és la font del nostre
poder. El poder no rau en l’individu, sinó en la xarxa de cooperació que l’ha
convertit en el dominador de la Terra. En segon lloc, es troba l’habilitat de
crear ficcions, com ja hem dit. Cap altre animal creu en déus, nacions o
diners. La cooperació i la ficció es troben relacionades, ja que les xarxes de
cooperació es basen en ficcions.
La característica principal de l’ésser humà és aleshores la ficció?
De vegades es
defineix l’ésser humà com l’animal que fa eines. Això és veritat, però és
encara més fonamental definir-lo com l’animal que s’explica històries.
I la ciència? Justament és el contrari de la ficció. És una cerca de la
veritat.
La ciència no pot
existir per ella mateixa. Sempre necessita de l’aliança d’una ideologia o d’una
religió. La ciència no pot respondre a qüestions de valor: què és bo o dolent?
Què és més important? La ciència només pot dir com funciona algun aspecte de la
realitat, però no hi ha una manera científica de decidir què és més important
quan es produeix un conflicte entre valors. Com que sempre cal prendre
decisions, la ciència requereix d’una ideologia. Imaginem-nos que disposem
d’una quantitat limitada de diners per fer recerca. Aquesta situació obliga a
prendre una decisió sobre com invertiré els diners, si vull estudiar el càncer,
fer recerca arqueológica o bé arribar a Mart. Què és més important? Puc
invertir els diners en un estudi per incrementar la producció de llet amb
enginyeria genètica; o bé en un altre estudi que se centri en el patiment de
les vaques quan les separen dels vedells, amb la finalitat de reduir aquest
patiment. La ciència no pot triar quin estudi és millor, però la ideologia, sí.
Des del capitalisme s’afirmarà que cal incrementar la producció de llet. Per als defensors dels drets animals, en canvi, la tria serà diferent. L’agenda de la
ciència la dicta la ideologia o la religió.
Això vol dir que la irracionalitat controlarà sempre la raó. Sembla
contradictori.
Potser ho és, però
així és com funciona tot. Els valors controlen l’agenda. La gran inversió en
física nuclear que s’ha produït durant el segle XX s’explica perquè les superpotències
volien armes nuclears. En canvi, s’ha invertit molt menys en arqueologia. Això
no vol dir que l’arqueologia sigui menys important, sinó que s’ha pres una
decisió ideològica. En tot cas, jo trobo que el criteri que hauria de guiar les
nostres decisions hauria de ser la realitat, no les ficcions.
Hi ha científics com Nicholas Wade que han donat lloc a una forta polèmica
per defensar que es poden distingir races en l’espècie humana. Quina opinió té
sobre aquest tema?
És un territori molt
perillós, però malgrat això és un territori científic que es pot examinar
empíricament. Socialment no hi ha diferències cognitives entre els humans.
Donaré un contraexemple de la història de la meva gent, els jueus. Els jueus
han viscut una bona part de la seva història sense tenir un país, i tenien
prohibit servir en l’exèrcit del país on visquessin. Els europeus es pensaven
que, després de dos mil anys sense participar en cap batalla, haurien perdut
aquesta habilitat per a la lluita. Però quan es funda Israel, es dota d’un
exèrcit i resulta que és molt bo. Si la selecció natural actués, les habilitats
en l’art de la guerra haurien de ser un factor important, ja que si no ets prou
bo acabes morint. Després de dos mil anys hauríem d’haver perdut
totes les capacitats i habilitats guerreres. També tenim exemples oposats de
societats violentes que de cop es converteixen en societats pacífiques. Si ens
fixem en els països escandinaus, en l’actualitat és una societat molt pacífica.
Però en el passat primer hi va haver els víkings i després ens trobem amb
l’imperi suec dels segles XVII al XIX. A mi no em sembla que
la selecció natural estigui funcionant en aspectes importants com per exemple
ser pacífic o ser guerrer.
En els darrers capítols del seu llibre es mostra entusiasmat amb la noció
de singularitat proposada per Ray Kurzweil.
Estic molt d’acord
amb aquesta idea. Es pot qüestionar sobre quan es produirà la singularitat,
però es tracta d’un problema menor. El que és rellevant és que tard o d’hora la
tecnologia serà capaç de canviar les lleis bàsiques del joc de la vida. En la
història hi ha hagut molts canvis, però els nostres cossos i ments han romàs
constants. No som diferents als pobladors de l’antic Egipte. Però quan s’arribi
a aquest punt singular es produiran canvis significatius i tot el nostre món de
significats s’esfondrarà. Tot allò que és significatiu per a nosaltres, les
nostres esperances, els nostres sentiments i la pròpia identitat deixarà de ser
rellevant, ja que serem capaços de modificar el cos i la ment.
La revolució cognitiva va representar que poguéssim imaginar éssers
inexistents, com els déus. I segons diu, en un futur podrem acabar esdevenint
déus, de manera que allò imaginari es farà real.
Es tanca el cercle, efectivament.
Roger Corcho, entrevista a Yuval
Noah Harari: “L’agenda científica
està dictada per la ideología o lareligió”, Mètode 83, hivern 2014/15
Comentaris