Humanitat i normes d´urbanitat.


El que en una societat determinada es pot considerar educat o convenient, pot constituir una grolleria en una altra, i viceversa (els boiximans, per exemple, consideren de mal gust donar les gràcies). És possible que aquestes divergències, com tants altres aspectes que conformen una cultura donada (incloent-hi les normes morals i jurídiques), puguin ser explicades per la seva contribució a la satisfacció de necessitats específiques de la societat de referència. És per això que, alhora que van cristal·litzant agrupacions humanes amb concepcions morals diferents, ho van fent també amb diferents concepcions de la urbanitat. Sigui com vulgui, encara que les normes d’urbanitat poden ser molt divergents, a tot arreu persegueixen un objectiu comú: establir el concepte mateix d’humà i, amb ell, la diferència entre l’home i els animals, però també la diferència entre nosaltres i ells; és a dir, entre un poble donat i aquells que considera situats en un nivell inferior, un nivell inhumà, quasi animal (cal tenir en compte que molts pobles primitius acostumen a designar-se a ells mateixos amb un terme que significa homes o humans, cosa que sembla que implica que aquells que no són ells no són pròpiament homes, sinó animals). Oi que nosaltres diem que qui manca d’una mínima educació o urbanitat es comporta com un bàrbar? Ara bé, no hi ha dubte que tot salvatge finalment troba algú altre a qui anomenar salvatge; és per això que, com deia La Bruyère, fins i tot nosaltres, amb tot el nostre refinament, som bàrbars per a alguns pobles. En tot cas, de la mateixa manera que no existeix societat sense cap tipus de norma ètica i moral, no n’hi ha tampoc sense cap principi d’urbanitat, ni és pensable que fos així: perquè la urbanitat constitueix una diferència essencial entre l’ésser humà i la resta del món animal.

Alfonso Fernández Tresguerres, Origen i funció de la urbanitat, Metropolis, Hivern 2010, nº 77
http://www.barcelonametropolis.cat/ca/page.asp?id=21&ui=334
http://www.slideshare.net/mvillarpujol/cultura-i-socialitzaci

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què és el conatus de Spinoza?