"Consells sobre política" de Plutarc.
Plutarc |
Les coses humanes obeeixen a una raó específica que no és equiparable a la
científica. Però admetre que el món humà no es pot explicar amb lleis físiques
implica admetre també que no podem invertir en la història totes les nostres
esperances. Ja no podem creure en la idea del progrés dels nostres avis, que
veien una relació necessària entre l'increment de les llums del coneixement i de
la moral. Se'ns fa difícil veure en la història una mena de teodicea laica. Per
això mateix continuem necessitant filosofia.
Escric aquest article immediatament després de
llegir una obra d'estricta actualitat, els Consells sobre política de
Plutarc de Queronea (45-135 dC), que acaba de ser editada per Adesiara, amb una
molt bona traducció de Montserrat Nogueras.
Tendim a pensar que el realisme filosòfic en
política el va inaugurar Maquiavel, però l'autor del Príncep no deu la
seva anomenada a l'originalitat del que diu, sinó a la grandesa dels seus
deixebles (citem Hobbes o Napoleó). Res del que trobem en el florentí
sorprendria un lector antic de, per exemple, les Stratagemata de Poliè,
un autor macedoni contemporani de Plutarc que fa del cinisme i de la manca
d'escrúpols la clau de la intel·ligència política. Plutarc sap tot el que sabia
Poliè, però és conscient de la dimensió política de la seva escriptura. És un
bon coneixedor de l'especificitat de les coses humanes i, per això mateix, és un
escriptor prudent que -com hem vist amb l'exemple de la carta de Filip- vol
fer-nos creure que cap fi justifica qualsevol mitjà. A Plutarc li semblaria molt
poc edificant escriure, com fa Poliè, que Cosingas, un rei-sacerdot traci,
veient-se incapaç de guanyar-se el respecte dels seus súbdits, va construir una
enorme escala i els va dir que els acusaria davant els déus per la seva actitud.
Tement que complís la seva amenaça -conclou Poliè-, els tracis se li van
sotmetre.
Plutarc (com Plató o Xenofont) sap que no hi ha cap artista superior al
polític i que tota política digna del seu nom és pedagogia, perquè "no hi ha res
que torni un home dòcil i amable envers un altre home si no és la confiança en
la seva pròpia benignitat i en la seva fama de persona noble i justa". I aquesta
confiança no es pot guanyar amb l'escriptura de Poliè o Maquiavel sense trair la
lògica de l'existència humana.
Gregorio Luri, Política i pedagogia, Ara, 15/01/2012
http://www.ara.cat/ara_premium/debat/Politica-pedagogia_0_628137223.html
Comentaris