Democràcia incerta al món àrab.
Probablement, l'any 2011 passarà a la història per les revoltes socials dels
països arabomusulmans. Es tracta d'un fet sens dubte important, però que encara
no podem avaluar en termes d'èxit o fracàs: és obvi que, en el millor dels
casos, les coses no han canviat gaire i, en el pitjor, han degenerat
considerablement. Fóra estrany que, de cop i volta, aquelles tiranies tronades
es transformessin en impecables règims democràtics. Durant els vells -alguns
escriurien "bons"- temps de la Guerra Freda, aquest tipus de coses funcionaven
amb més eficiència, senzillament perquè estaven teledirigides d'una manera
directa, clara i expeditiva per la CIA o bé pel KGB. Ara tot tendeix a ser més
caòtic i estrident: el món silenciós i vagament refinat dels espies i el de la
cridòria de les masses són força diferents. En tot cas, cal un període raonable
de temps per determinar si els esdeveniments d'enguany -que continuen ben vius a
Síria- tindran un desenllaç positiu o bé empitjoraran el panorama, especialment
per la posició política avantatjosa en què queda l'islamisme més o menys
radical.
Molt abans d'aquesta revolta, alguns autors ja
havien reflexionat sobre la possibilitat o impossibilitat que la democràcia es
pugui adequar d'una manera plausible a contextos culturals no occidentals, o bé
a situacions d'extrema precarietat. De fet, no es coneix ni una sola experiència
democràtica reeixida, ni una ni mitja, en un país de tradició arabomusulmana.
Val a dir que moltes d'aquestes consideracions, sorgides sobretot en contextos
postcolonials, poden contenir una considerable ferum racista. Paga la pena de
tenir-ho present, però sense oblidar que la constatació que hem fet abans és
rigorosament certa. Per a molts autors -Samuel Huntington sense anar més lluny-
els ideals democràtics estan associats a uns determinats valors culturals i no
depenen, per tant, de paràmetres econòmics entesos d'una manera determinista.
Per a d'altres, com Seymour Lipset, la clau de la democràcia rau en el nivell
econòmic que afavoreix una educació generalitzada, una classe mitjana àmplia i
estructurada, etc. Tots dos tenen, sens dubte, una part de raó. En un llibre
molt interessant publicat fa pocs anys per Jagdish Bhagwati (En defensa de la
globalización , Debate, 2005) l'autor s'inclinava més aviat pel segon, que
va formular aquesta teoria el 1959.
L'assumpte no és gens clar, al meu entendre, i les revoltes de la Primavera
Àrab encara li atorguen més confusió. La primera qüestió té a veure amb
l'economia. És cert que ara mateix el nord de l'Àfrica estava -està- en una
situació força complicada, entre altres coses perquè la crisi econòmica de
l'altra riba del Mediterrani escapça la sortida que representava l'emigració.
Cal recordar, però, que a la dècada del 1970, i gairebé fins a meitat dels 80,
països com Líbia i Algèria van gaudir d'una més que considerable prosperitat
econòmica, que provenia del petroli i del gas natural però també d'un escaquer
de la Guerra Freda que els va ser força favorable. En altres països del golf
Pèrsic, aquesta prosperitat es va traduir directament en opulència, si més no
entre l'exígua població autòctona. La majoria d'aquests nou-rics van enviar els
seus fills a estudiar a l'estranger: la família Bin Laden, per exemple.
L'experiència, però, no es va traduir en democràcia o modernització, sinó en
iots amb aixetes d'or i mansions de mal gust a Marbella.
De ben segur, també s'ha produït un enorme canvi de valors, però no en la
direcció que alguns s'esperaven. Encara recordo com, a començaments de la dècada
del 1990, alguns intel·lectuals francesos observaven amb perplexitat el triomf
electoral del Front Islamique de Salvation (FIS) a Algèria. No entenien res.
Anestesiats per un esquerranisme que llavors considerava les identitats com un
vestigi del passat, no comprenien la confusa naturalesa del FIS, que tenia poc o
gens a veure amb la religió i molt amb el sotrac mental de la descolonització.
El mateix es podria dir, tot i que en un context completament diferent, dels
Germans Musulmans egipcis als anys vint, o del que va representar Khomeini a
l'Iran a final dels setanta.
Les tensions identitàries que acabem d'al·ludir no s'han resolt, i estic
convençut que tenen molt a veure amb les revoltes. Simplificant molt, la
pregunta és: ¿resulta possible un procés de modernització que no acabi derivant
en pura occidentalització? Aquesta és la tensió identitària esquitllada en unes
peticions de democràcia que, fins al moment, no són gaire creïbles.
Ferran Sáez, Democràcies incertes, Ara, 28/12/2011
Comentaris