L'austeritat i el respecte als néts.

Com diu Bernard Stiegler, l'eix del capitalisme de consum ha
estat el poder psíquic. El màrqueting ha estat l'estrella d'un sistema
fundat en el principi de portar la gent a consumir sempre més. I la
força del màrqueting ha estat estimular els mecanismes psíquics adequats
per generar la pulsió compulsiva que porta a comprar una cosa darrere
l'altra. Ara la fallida col·lectiva ha buidat les botigues i les
pulsions consumistes estan adormides o esgotades. Però el poder psíquic
segueix treballant per assegurar la submissió i l'obediència en moments
de desconcert i incertesa. I se'ns imposa el deure d'austeritat amb
l'argument del respecte als néts. El consum individualitza, el principi
que tot té un preu -fins i tot allò que no s'hauria de poder comprar- ho
va convertir tot en mercaderia, els àmbits de socialització cada cop
van quedar més reduïts a l'àrea de rodalia de cadascú: la família.
Apel·lar als néts per justificar l'austeritat converteix una obligació
genèrica amb els altres en obligació familiar, la fa nostra. I toca una
fibra sensible: la mala consciència més o menys oculta dels pares i
mares per la insensatesa de portar criatures al millor dels mons
possibles. La culpa genera submissió. El màrqueting, el poder psíquic,
continua funcionant. Quan el consum falla, té camp per córrer al servei
de les polítiques econòmiques. I com que les promeses ja no se les creu
ningú, cal estimular el punt dèbil del ciutadà nif (competidor, contribuent i consumidor): els néts.
Josep Ramoneda, Poder psíquic, Ara, 05/05/2013
Comentaris