El Codi d'Hammurabi i la Declaració d'Independència americana (Yuval Noah Harari).
Codi d'Hammurabi |
Totes les xarxes de
cooperació –des de les ciutats de l’antiga Mesopotàmia fins als imperis de la
dinastia Quin i els romans- eren “ordres imaginats”. Les normes socials que els
sostenien no es basaven en instints arrelats ni en amistats personals, sinó en
la creença en uns mites compartits. (...)
El Codi d’Hamurabi
afirma que l’ordre social de Babilònia té les arrels en principis de justícia
universals i eterns dictats pels déus. Segons el codi, les persones estan
dividides en dos gèneres i entre classes: nobles, súbdits i esclaus. Els
membres de cada gènere i classe tenen un valor diferent. La vida d’una súbdita
val trenta sicles de plata i la d’una esclava, vint sicles de plata, mentre que
l’ull d’un súbdit en val seixanta. (...)
Uns 3.500 anys
després de la mort d’Hammurabi, els habitants de les tretze colònies
britàniques de l’Amèrica del Nord van considerar que el rei d’Anglaterra els
tractava injustament. Els representants de les colònies es van reunir a la
ciutat de Filadèlfia i, el 4 de juliol de 1776, van declarar que deixaven d’estar
subjectes a la Corona britànica. La seva Declaració d’Independència proclamava
principis de justícia universals i eterns que, com els d’Hammurabi, s’inspiraven
en el poder diví. No obstant això, el principi més important dictat pel déu
americà era una mica diferent del principi dictat pels déus de Babilònia. La
Declaració d’Independència americana afirma:
Considerem com a evidents aquestes veritats: que tots els
homes són creats iguals i que són dotats pel seu Creador de certs drets
inalienables, entre els quals hi ha el dret a la vida, a la llibertat i a la
recerca de la felicitat.
Tant Hammurabi com
els Pares Fundadors americans van imaginar una realitat governada per uns
principis universals i eterns, com ara la igualtat i la jerarquia, però l’únic
lloc on existeixen aquests principis universals és en la fèrtil imaginació del
sàpiens i en els mites que s’inventen i s’expliquen els uns als altres. Aquests
principis no tenen cap validesa objectiva.
És fàcil acceptar
que la divisió de la gent entre “nobles” i “súbdits” és producte de la
imaginació, però la idea de que tots els homes són iguals també és un mite. ¿En
quin sentit tots els humans són iguals entre si? ¿Hi ha alguna realitat
objectiva, més enllà de la imaginació humana, que indiqui que som veritablement
iguals? ¿Tots els humans són biològicament iguals?
Tal vegada aquestes
preguntes indignaran els defensors de la igualtat i els drets humans. És probable
que la seva reacció sigui: “Ja ho sabem, que la gent no és igual biològicament,
però si creiem que som essencialment iguals, podem crear una societat estable i
pròspera”. Davant d’això no tinc cap argument. Quan parlo d’un “ordre imaginat”
em refereixo precisament a això. Creiem en un ordre particular no pas perquè
sigui objectivament veritat, sinó perquè creient-hi podem cooperar eficaçment i
fer una societat millor. Els ordres imaginats no són conspiracions malèvoles ni
miratges inútils, sinó que són l’única manera que un gran nombre d’humans té
per cooperar eficaçment. Cal tenir en compte, però, que Hammurabi podria haver
defensat el seu principi jeràrquic utilitzant la mateixa lògica: “Sé que els
nobles, els súbdits i els esclaus no són en essència diferents tipus de
persones, però si creiem que ho són, podem crear una societat estable i més
pròspera”. (pàgs. 156-162)
Yuval Noah Harari, Sàpiens. Una breu història de la humanitat,
Edicions 62, Barna 2014, segona edició.
Comentaris