Transparència, economia i societat (Byung-Chul Han).
La coacció de la
transparència no és avui un explícit imperatiu moral o biopolític sinó,
sobretot, un imperatiu econòmic. El que s’il·lumina es lliura a l’explotació. Il·luminació és explotació. La hiperil·luminació
d’una persona maximitza l’eficiència econòmica. El client transparent és el nou
habitant, l’home sagrat del panòptic
digital.
(...) Els
consumidors es lliuren voluntàriament a les observacions panòptiques, que
dirigeixen i satisfan les seves necessitats. Aquí, els mitjans socials ja no es
distingeixen de les màquines panòptiques. Coincideixen comunicació i comerç,
llibertat i control. L’obertura de les relacions de producció per als
consumidors, que suggereix una transparència recíproca, es mostra, al
capdavall, com a explotació del social. El social es degrada i es fa
operacional fins al punt de convertir-se en un element funcional del procés de
producció. Serveix sobretot per optimitzar les relacions de producció. A la
llibertat aparent dels consumidors li manca tota negativitat. Ells ja no
constitueixen cap afora que qüestioni l’interior del sistema.
(“La societat del
control”)
Byung-Chul Han, La sociedad de la transparencia, Herder,
Barcelona 2013
Comentaris