Cap a la formació d'un gran panòptic (Byung-Chul Han).
En la societat de
la transparència no es forma cap comunitat
en sentit emfàtic. Sorgeixen només acumulacions
o pluralitats casuals d’individus
aïllats entre si, d’egos, que persegueixen un interès comú, o s’agrupen al
voltant d’una marca (Brand communities:
comunitats de marca). Es distingeixen de reunions
que siguin capaces d’una acció comuna, política, d’un nosaltres. Els manca l’esperit. Reunions com ara comunitats de marca constitueixen una
formació additiva sense cap condensació interna. Els consumidors es lliuren
voluntàriament a les observacions panòptiques, que dirigeixen i satisfan les
seves necessitats (...).
Avui en dia, el
globus sencer evoluciona cap a la formació d’un gran panòptic. No hi ha cap
enfora del panòptic, Aquest es fa total. Cap mur separa el dins del fora.
Google i les xarxes socials, que es presenten com a espais de la llibertat
adopten formes panòptiques. Avui, contra el que se suposa normalment, la
vigilància no es realitza com un atac a la llibertat. Més aviat, cadascun es
lliura voluntàriament a la mirada panòptica. Sabent-ho, contribuïm al panòptic digital,
en la mesura en que ens despullem i ens exposem. Aquí descobrim la dialèctica
de la llibertat, que s’expressa com a control.
(“La societat del
control”)
Byung-Chul Han, La sociedad de la transparencia, Herder,
Barcelona 2013
Comentaris