Cap a la formació d'un gran panòptic (Byung-Chul Han).


En la societat de la transparència no es forma cap comunitat en sentit emfàtic. Sorgeixen només acumulacions o pluralitats casuals d’individus aïllats entre si, d’egos, que persegueixen un interès comú, o s’agrupen al voltant d’una marca (Brand communities: comunitats de marca). Es distingeixen de reunions que siguin capaces d’una acció comuna, política, d’un nosaltres. Els manca l’esperit. Reunions com ara comunitats de marca constitueixen una formació additiva sense cap condensació interna. Els consumidors es lliuren voluntàriament a les observacions panòptiques, que dirigeixen i satisfan les seves necessitats (...).

Avui en dia, el globus sencer evoluciona cap a la formació d’un gran panòptic. No hi ha cap enfora del panòptic, Aquest es fa total. Cap mur separa el dins del fora. Google i les xarxes socials, que es presenten com a espais de la llibertat adopten formes panòptiques. Avui, contra el que se suposa normalment, la vigilància no es realitza com un atac a la llibertat. Més aviat, cadascun es lliura voluntàriament a la mirada panòptica. Sabent-ho, contribuïm al panòptic digital, en la mesura en que ens despullem i ens exposem. Aquí descobrim la dialèctica de la llibertat, que s’expressa com a control. 

(“La societat del control”)


Byung-Chul Han, La sociedad de la transparencia, Herder, Barcelona 2013

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

"¡¡¡Tilonorrinco!!! ¡¡¡Espiditrompa!!!"