Societat, institució i imaginari col.lectiu.
L'ésser-societat de la societat són les institucions i les
significacions imaginàries socials que aquestes institucions
encarnen i fan existir en l'efectivitat social. Aquestes
significacions són el que dóna un sentit -sentit imaginari (...)- a
la vida, a l'activitat, a les decisions, a la mort dels éssers
humans, com també al món que creïn i en el que els éssers humans
han de viure i morir.
La polaritat no està
entre individu i societat -ja que l'individu és un fragment de la
societat i al mateix temps una miniatura seva, o, millor dit, una
mena d'holograma del món social-, sinó entre psique i societat. La
psique ha de ser, millor o pitjor, domada, ha d'acceptar una
“realitat” que li és heterogènia i estranya al principi, i, en
cert sentit, també fina al final. Aquesta “realitat” i la seva
acceptació són obra de la institució.
La institució -i les
significacions imaginàries que ella expressa- no pot existir si no
es conserva, si no s'adapta per sobreviure (...). Alhora es conserva
gràcies al poder, i aquest poder existeix abans de tot com a
infrapoder radial, sempre implícit.
Es pot haver nascut a Itàlia en 1945, a França en 1930, als Estats
Units en 1945, a Grècia en 1922. No l'hem decidit, però aquest fet
decideix la part essencial de cada existència: la nostra pròpia
llengua, la nostra pròpia religió, el 99% (en el millor dels casos)
del propi pensament, allò pel que es desitja viure o s'accepta (o no
s'accepta) morir. Això és molt més i cosa molt diferent, que el
simple “estar en el món” que no s'ha escollit (la Geworfenheit
de Heidegger). Aquest món no és un món o el món tout
court, és un món històric
social, format per la institució ...
Des
del seu naixement, el subjecte humà queda agafat en un camp
històric-social, i és col·locat simultàniament sota la influència
de l'imaginari col.lectiu instituent de la societat instituïda i de
la història de la que aquesta institució és el seu compliment
provisional. La societat no pot deixar de produir, en primer lloc,
individus socials conformes a ella i que la produeixen alhora. Fins i
tot si es neix en una societat conflictiva, el terreny del conflicte,
la posada en joc i les opcions estan predeterminades (...) Així es
troba molt més aquí, o més enllà, de tota intuïció, voluntat,
maniobra, conspiració, disposició de qualsevol institució, llei,
grup o classe determinades.
Cornelius Castoriadis,
La democracia como procedimiento y como régimen, Ed.
Datanews, Roma 1995, conferencia 1994.
Comentaris