La democràcia és un règim (Castoriadis).
La democràcia és un règim. Considero que és un règim
on hi ha drets, on existeix l'habeas corpus, la democràcia
directa, i on la transformació de les condicions socials i
econòmica permet la participació dels ciutadans.
Perquè la societat pugui
ser lliure, autònoma, perquè pugui canviar les seves institucions,
necessita institucions que li permetin fer-se.
Ningú neix
ciutadà. ¿I com es converteix un en ciutadà? Aprenent. ¿Com
s'aprèn? En primer lloc, mirant la ciutat en la qual un s'hi
troba. I no mirant la televisió que es mira avui. Això forma part
del règim. Cal un règim d'educació. Per descomptat, cal
també un règim econòmic. (...) Comencem per la formació dels
ciutadans, i continuem amb les modalitats que permeten fomentar una
participació màxima en la vida política, col.lectiva, etc.
La veritable qüestió és
l'activitat de la gent. Però no es pot prendre aquesta activitat de
la gent com un miracle que es produirà o que no es produirà
... El desig i la capacitat dels ciutadans per participar en les
activitats polítiques són en si mateixes una tasca i un problema
polítics. I depenen, en part, de l'existència d'institucions
que indueixin, afavoreixin, creïn ciutadans predisposats a això i
no merament a la protecció de la possibilitat de “gaudir” de
determinats bens.
No es tracta de posar
constantment en l'ordre del dia de l'assemblea la totalitat de les
disposicions legislatives existents i invitar a la població a
ratificar-les o canviar-les. Es tracta, simplement, de no perdre la
possibilitat -la possibilitat efectiva- que les institucions
poden ser alterades, sense que calgui per això barricades, torrents
de sang, commocions, morts i tota la resta.
La societat autònoma és
una societat que posseeix institucions d'autonomia, com els
magistrats, per exemple. Fa un moment deia que acceptava els
magistrats, i no només els accepto, sinó que defenso la seva
necessitat, ara bé, cal que siguin revocables.
L'autonomia és que es
pugui dir en cada moment: ¿és justa aquesta llei? (...)
L'heteronomia és que aquesta qüestió no té lloc, com es
diu en els tribunals. La qüestió no es plantejarà. Està
prohibit. Si vostè és un veritable jueu no pot fer la
pregunta: ¿les prescripcions de l'Èxode i del Deuteronomi són
justes o no? La pregunta no té sentit. No té sentit perquè
el nom de Déu és justícia i les lleis són la paraula de Déu. Per
tant, dir que és injust és com dir que el cercle és quadrat.
Cornelius Castoriadis,
Democracia y relativismo. Debate con el Mauss, Minima Trotta,
Madrid 1994
Comentaris