Helenocentrisme i democràcia.
No es tracta només
de Grècia. Es tracta, sens dubte, també d'Europa occidental a partir
de cert moment, probablement dels segles XI o XII. En segon lloc, (...) no
considero que la cultura grega o, per suposat, la cultura occidental, fins i
tot en el millor d'elles mateixes, siguin un model per a la resta de la
humanitat o per a nosaltres mateixos en el futur. Simplement dic que aquí es
troba el principi d'una cosa, el germen d'una cosa. ¿Quin és aquest
germen? Senzillament per referir-se a la seva expressió més simple: la
posada en qüestió de si mateixa. (...) És quan Heròdot diu que els perses són
infinitament millors que els grecs i que els egipcis són més savis i assenyats
que els grecs. (Això) torna a aparèixer a Occident a partir, si més no, del
segle XVI, amb Las Casas, Montaigne, després Swift, Montesquieu,
després la Il·lustració, etc. (...) Aquest posar-se en dubte és per a mi
l'essencial de l'aportació de l'antiga Grècia. Que continua més tard a
Occident. És el que permet, per exemple, que existeixi un moviment polític, que
existeixi la vertadera política i no allò que és polític, com es
diu ara d'una forma que trobo un tant estúpida. (...)
Es parla com si en
qualsevol època la gent hagués pres posicions polítiques, s'hagués donat el
dret a discutir, a criticar a les seves societats. ¿És una completa il·lusió!
¿Provincianisme en un mitjà hipercult! ¿Aquest dret existí dos segles en l’Antiguitat
i tres a l'Edat Moderna! ¿I no en tots els llocs! Només sobre petits
promontoris, el promontori grec o el promontori occidental, europeu, això és
tot. En cap altre lloc ha existit. Un xinès, un indi tradicional, no considera
normal prendre posicions polítiques, jutjar a la seva societat, tot el
contrari, els sembla fins i tot inconcebible. No disposen del marc intel·lectual
que els permeti fer-lo.
Existeix un projecte
d'autonomia que té el seu germen a Grècia, a Occident, però sens dubte
ha d'anar més enllà. En aquest moment ens situem com a homes, com a éssers
-ántrophos, no mascles- polítics i diem: estem a favor ..., per exemple, dels
drets humans i la igualtat de les dones i en contra ..., per exemple, de
la infibulació vaginal i l'ablació del clítoris.
(Xina) aquesta
cultura filosòfica s'ha limitat a ser una cultura de mandarins en
l'ampli sentit del terme. No es desenvolupa en l'àgora. Es desenvolupa
en un mitjà tancat que és el mitjà dels savis, dels filòsofs i dels docte, tec.
I això és així tant a l'Índia com a Xina. I, lligat a això -per a mi, és
evident-, mai no veuran ni a Xina ni a l'Índia aquesta confluència de la
inquietud i del moviments d'interrogació filosòfica amb la qüestió política.
Cornelius Castoriadis, Democracia y relativismo. Debate con el Mauss, Minima Trotta,
Madrid 1994
Comentaris