L'individu com a ficció segons Castoriadis.
El Roto |
No hi ha ésser humà
extra-social; no existeix ni la realitat ni la ficció coherent d'un
“individu” humà com a substància asocial, extra-social o
pre-social. No podem concebre un individu sense llenguatge, per
exemple, i no existeix llenguatge més que com creació i institució
social. Aquesta creació i aquesta institució no poden ser vistes,
si no volem caure en el ridícul, com a resultat d'una cooperació
conscient d'”individus”, ni tampoc d'una suma de xarxes
“intersubjectives”: perquè hi hagi intersubjectivitat cal que hi
hagi subjectes humans i la possibilitat que es comuniquin. Amb altres
paraules, ha d'haver éssers ja socialitzats i un llenguatge que no
podrien produir ells mateixos com a individus (...), sinó que reben
necessàriament de la seva socialització.
La “filosofia política”
contemporània -com també el nucli del que passa per ser l'anomenada
ciència econòmica- està fundada sobre la ficció incoherent d'un
individu-substància, ben definit en les seves determinacions
essencials, fora o enfront de tota societat: sobre aquest absurd es
recolzen necessàriament la idea de democràcia com a “simple
procediment” i el pseudo-”individualisme” contemporani. Però
fora de la societat l'ésser humà no és ni bèstia ni Déu
(Aristòtil), ja que simplement no és, no pot existir, ni físicament
ni, sobretot, psíquicament.
Cornelius Castoriadis,
La democracia como procedimiento y como régimen, Ed.
Datanews, Roma 1995, conferencia 1994.
Comentaris