Origen de la democràcia, segons Castoriadis.
A partir de quin moment l'imaginari radical
constituent, és a dir, una espontaneïtat creadora en els éssers
humans” comença a ser la qüestió realment pertinent? A partir
del moment en què surt de la heteronomia, o, en què hi ha justament
emancipació respecte de l'invisible. Per a mi això és un tema
central: les societats tradicionals són societats mítico-religioses
(...) en les que no poden impugnar-se la llei social o la
representació del món, el món creat per la societat, perquè és
un d'invisible o una imposició, una llei de l'invisible, etc. Des
d'aquest punt de vista, és evident que la societat moderna és
diferent a la resta. La societat grega ocupa un lloc particular, no
perquè sigui una societat laica, que no ho és, sinó perquè (...)
la religió és una religió cívica -en el sentit que donaria
després Rousseau a l'expressió-, que forma part del
funcionament de la ciutat, i els grecs, d'altra banda , molt
pietosos, mai no somiaren, per exemple, amb enviar la gent a
preguntar a l'oracle de Delfos: “¿Quines lleis hem de fer?”
Enviaren emisaris a l'oracle per plantejar-li tota classe de
qüestions, fins i tot: “¿On s'ha d'establir una colònia?”...
però no: “¿És bona aquesta llei, o aquesta altra?”. És a dir,
la legislació, la societat política quedaven fora de l'àmbit de la
religió.
Per a mi, la democràcia,
i aquí reprenem en certa mesura la discussió amb Lefort, no
és la indeterminació, és l'autoinstitució explícita. És el fet
de dir, com deien els atenesos, édoxa te boule kai tó demo (Ha
semblat bé al consell i a l'assemblea del poble) o com diuen les
constitucions modernes, “la sobirania pertany al poble”. El poble
és sobirà. El poble pot canviar la llei, tot i que pot
passar que no la canviï (...). Al meu entendre, aquí resideix la
diferència. No penso que hi hagi una naturalitat de la democràcia,
penso que la democràcia és un règim molt improbable, i molt
fràgil, i això precisament demostra que no és natural.
Cornelius Castoriadis,
Democracia y relativismo. Debate con el Mauss, Minima Trotta,
Madrid 1994
Comentaris