El bé comú segons Castoriadis.
Una
idea positiva de la llibertat emparentada amb la concepció
democràtica antiga (grega segons la qual tots els ciutadans han de
prendre part del poder). Segons Berlin
aquesta idea seria potencialment autoritària ja que suposaria la
imposició d'una concepció positiva, i col·lectivament
(políticament) determinada, del Bé comú o del viure bé. Berlin
no ha creat aquesta confusió, només la comparteix. Aquesta ve de
lluny, i és per tant molt necessari dissipar-la. La distinció a
restablir és antiga. Es tracta de la distinció entre la felicitat,
fet estrictament privat, i el Bé comú (o la bona vida), impensable
sense referir-se al camp públic i camp públic/públic (el poder).
És la mateixa, en termes diferents però que enriqueix la discussió,
que la distinció entre felicitat, que no depèn de nosaltres, i el
viure bé, que, en gran part, depèn de nosaltres, individualment i
col·lectivament (ja que depèn tant dels nostres actes com dels que
ens circumden), i, en un nivell alhora més abstracte i més profund,
de les institucions de la societat. Es poden casar ambdues
distincions, afirmant que les realitzacions del bé comú és la
condició del viure bé.
Isaiah Berlin |
Quin és l'origen de la confusió? Els filòsofs que volien
determinar per totes una “felicitat” i un “bé comú”, i, si
és preferible, fer-les coincidir. (...) No pot haver filosofia que
defineixi per a tothom què és la felicitat i menys encara que la
vulgui imposar a través de decisions polítiques. (...) La felicitat
pertany a l'esfera privada i privada/pública. No pertany a l'esfera
pública/pública (...) Cap filosofia en cap moment pot definir un
“bé comú” substantiu, i cap política pot esperar per actuar
que la filosofia hagi establert aquest bé comú.
Però
les preguntes que es planteja l'esfera pública/pública (a la
legislació, al govern) no poden ni tan sols ser discutides sense una
visió del bé comú. El bé comú és, al mateix temps, una condició
de la felicitat individual (...) Cap societat pot existir sense una
definició, més o menys segura, dels valors substantius compartits
(...) Aquests valors representen una part essencial de les
significacions imaginàries socials establertes (...) Un règim
polític no pot ser totalment agnòstic en quant a valors (morals o
ètics). Per exemple, el dret no pot fer un altra cosa que expressar
una concepció comú (o dominant, bé o malament acceptada) del
“mínim moral” implicat en la vida en societat. (...) Però
aquest valors i aquesta moralitat són creació col.lectiva anònima
i “espontània”. Poden ser modificats sota la influència d'una
acció conscient i deliberada, però cal que aquesta última
incideixi sobre altres estrats de l'ésser històric-social, no només
pels afectats per l'acció política explícita. En tot cas, la
qüestió del bé comú pertany al camp dels afers històric-socials,
no al de la teoria. La concepció substancial del bé comú, en
qualsevol cas, és creació històric-social, i, evidentment, es
troba darrera de tot dret i tot procediment. (...) Aquí trobem, si
més no, una component del bé comú democràtic, substantiu i no
relatiu.: la ciutat ha de fer tot el possible per ajudar els
ciutadans a ser efectivament autònoms. Aquesta és, abans de tot,una
condició de la seva existència en tant que ciutat democràtica: una
ciutat està feta de ciutadans, i ciutadà és aquell que és “capaç
de governar i de ser governat” (Aristòtil).
Cornelius Castoriadis,
La democracia como procedimiento y como régimen, Ed.
Datanews, Roma 1995, conferencia 1994.
Comentaris