Unitat i pluralitat en Heràclit i Parmènides (3).
Leucip i Demòcrit |
Trobar un espai per
a les alternatives a l’Ú de Parmènides,
així com per a un subjecte en condicions d’optar, de manera que la unitat de
Parmènides es reconciliï amb l’atzar, la contingència i el lliure albir, és la
tasca que duen a terme Leucip i Demòcrit en reduir la unitat de l’univers
a una unitat que, com els àtoms, està més a prop de la buida i immaterial que
proposa Heràclit que de la unitat
tautològica de Parmènides, sense
arribar a confondre’s amb cap de les dues. L’operació racional a la que respon
l’atomisme permet portar quasi tan lluny com Parmènides la reducció de la pluralitat a la unitat, sortejant, al
mateix temps, la colpidora immobilitat de l’univers admetent que els àtoms es
poden combinar segons formes diferents. En aquesta possibilitat de combinació
resideix l’atzar, la contingència i el lliure albir i, al capdavall, una
interpretació del moviment defensat per Heràclit
que, tot i afirmant la pluralitat, no entraria en contradicció amb la unitat
substantiva de l’univers, amb la tautologia que, defensada per Parmènides, fonamenta una colpidora
immobilitat.
José María Ridao, Saber y fanatismo, Claves de razón
práctica, enero/febrero 2015, nº 238
Comentaris