Parlar del que no existeix (Yuval Noah Harari).
La veritable característica pròpia del llenguatge humà no és la capacitat de transmetre informació sobre els homes o els animals, sinó la capacitat de transmetre informació sobre coses que no existeixen en absolut. Que nosaltres sapiguem, només els sàpiens poden parlar sobre unes entitats que no ha vist, tocat ni olorat mai.
Les llegendes, els
mites, els déus i les religions van aparèixer arran de la Revolució Cognitiva.
Fins aleshores molts animals i espècies humanes podien dir: “Alerta! Un lleó!”
Gràcies a la Revolució Cognitiva, l’ Homo
sapiens va adquirir la capacitat de dir: “El lleó és l’esperit guardià de
la nostra tribu!” Aquesta capacitat per parlar sobre ficcions és la
característica més singular del llenguatge del sàpiens.
És relativament
fàcil convenir que només l’ Homo sapiens
és capaç de parlar sobre coses que no existeixen realment i de creure’s coses
impossibles. No podràs convèncer mai un mico perquè et doni un plàtan
prometent-li que tindrà tots els plàtans que vulgui després de la mort al
paradís dels micos. Però ¿per què és tan important aquesta capacitat? Al
capdavall, la ficció pot enganyar o distreure perillosament. Semblaria que la
gent que va al bosc a buscar fades i unicorns té menys possibilitats de
sobreviure que la gen que hi va a buscar bolets i cérvols. I si et passes hores
pregant a esperits guardians que no existeixen, ¿no estaràs perdent un temps
preciós que hauries pogut dedicar a buscar menjar, lluitar i copular?
Però la ficció no
ens ha permès simplement imaginar coses, sinó també fer-ho de manera col·lectiva.
Podem teixir mites comuns com ara la història de la creació bíblica, els mites
del Temps dels Somnis dels australians aborígens sobre la creació del món, els
mites nacionalistes dels estats moderns. Aquests mites confereixen al sàpiens
la capacitat sense precedents de cooperar d’una manera flexible amb un gran nombre
d’individus. Les formigues i les abelles també poden treballar juntes en grups
mot nombrosos, però ho fan d’una manera molt rígida i només amb els parents
pròxims. Els llops i els ximpanzés cooperen d’una manera molt més flexible que
les formigues, però només ho poden fer en grups petits formats per individus
que es coneixen íntimament. Els sàpiens poden cooperar d’una manera extremadament
flexible amb un gran nombre de desconeguts. És per això que dominen el món,
mentre que les formigues es mengen les nostres sobres i els ximpanzés viuen
tancats en zoos i en laboratoris d’investigació. (pàg. 41-46)
Yuval Noah Harari, Sàpiens. Una breu història de la humanitat,
Edicions 62, Barna 2014, segona edició.
Comentaris