La tragèdia de Cassandra.


Sobre la crisi que començà en juliol de 2007 hi ha dues escoles contraposades. La primera, la d´aquells que la qualifiquen com a un cigne negre, en la terminologia del politòleg Nasim Taleb: un esdeveniment inesperat que té enormes impactes. (...)

La segona escola és la que defensaren uns pocs economistes i científics socials que actuaren com la Cassandra i que venien anunciant en el desert els excessos que s´estaven cometent. Cassandra era una sacerdotessa del déu Apol.lo a la que aquest estimava: com a conseqüència d´aquesta passió, Apol.lo li concedí el do de la profecia: Cassandra endevinaria tot allò que anava a passar. Però la sacerdotessa, que era molt promíscua, enganyà Apol.lo i aquest, com a càstig, li afegí un altre do negatiu: ningú no la creuria. Tindria capacitat de diagnòstic però cap credibilitat. Pronosticà la guerra de Troia, la mort d´Agamenó i de la seva pròpia família, però ningú no la va tenir en compte en les seves advertències.

Joaquín Estefanía, Ensayos de persuasión, Claves de razón práctica, nº 206, septiembre 2010

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què és el conatus de Spinoza?