nacionalisme essencialista



El racisme cultural o ètnic apareix associat al nacionalisme primordialista, és a dir, el nacionalisme que pressuposa l´existència d´un taranà particular i inconfusible dels qui considera inclosos en la nació. Mentre que les formes obertes i integradores del nacionalisme han estat inseparables dels corrents històrics més progressistes, i, sovint, n´han contituït l´eix vertebrador, el nacionalisme essencialista, certament, es considera autoritzat a establir qui i què ha de ser homologat com a "nacional", i, per contra, qui o què ha de ser considerat aliè, incompatible i, en conseqüència, exclòs. Històricament, ha estat freqüent un procés on certes formes de nacionalisme exxencialista desembocaven en moviments populistes i feixistes, però, en l´actualitat, se situa amb eficàcia a la base de les polítiques conservadores a Europa, per advertir del pretès perill que representen els immigrants, sense haver de recórrer als tòpics desprestigiats del racisme clàssic. (...)

D´acord amb el fonamentalisme cultural (Stolcke) qui aspiri a ser considerat "un dels nostres" s´ha de sotmetre al motllo unificador dels qui es consideren dipositaris d´una "cultura nacional" metafísica -la Kulturnation romàntica-, d´una situació prístina que, segons el nou racisme diferencial, existia "abans" de l´arribada dels forasters, i que, ara, es troba amenaçada per la presència contaminant d´aquest forasters.

Fundació Baruch Spinoza, La ciutat de la diferència, Catàleg Exposició. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 1996

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'argument de la simulació de Nick Bostrom.

Percepció i selecció natural 2.

Què volen els "teapartyers"?