integració econòmica
Si reconeixem que la major part de conflictes entre comunitats no són deguts als seus trets identitaris com podría semblar per la il•lusió d´autonomia dels fets culturals, sinó a uns interessos incompatibles, la diversitat cultural apareix com una Font de conflictes molt més relativa del que sovint pensem. (…)
… atès que un gran percentatge de conflictes que es presenten com a ètnics, racials, religiosos o interculturals són, de fet, conseqüència de situacions d´injustícia o de pobresa, podem concloure que una millora general de les condicions de vida de les persones –habitatge, treball, sanitat, educació- facilitarà la comunicació i l´intercanvi entre grups humans. (…)
Està clar que, per fer recular el racisme, la xenofòbia i les tendències socials a l´estigmatització de minories, el primer pas ha de consistir a denunciar els interessos que, sovint, utilitzen la distinció cultural, religiosa o fenotípica com a coartada. (…) En aquest sentit, és urgent distingir amb claredat entre les diferències culturals, que cal respectar i que actuen en un eix horitzontal, i unes desigualtats socials, que, estructurades verticalment, condemnen amplis segments de la població a sofrir unes carències inacceptables. Aquí, el combat per la mútua acceptació dels diferents es confon amb aquell altre que reclama la reducció –i, si és possible, l´eliminació total- de la injustícia, la misèria i l´explotació. La integració cultural és impossible –òbviament- sense un mínim d´integració econòmica, és a dir, d´una reducció de les asimetries que imposa el sistema capitalista, que tendeix massa sovint a l´abús per obtenir les seves fites.
Fundació Baruch Spinoza, La ciutat de la diferència, Catàleg Exposició. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 1996
Fundació Baruch Spinoza, La ciutat de la diferència, Catàleg Exposició. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 1996
Comentaris