impolític i democràcia (diccionari Roberto Esposito)
Introducció:
La perspectiva
impolítica té la intenció de sotmetre el lèxic polític a una deconstrucció no
gaire diferent (en les seves intencions) d’aquella que Heidegger havia reservat als conceptes fonamentals de la tradició
filosòfica.
(Igual que en la
metafísica) les principals categories de la política moderna es troben tancades
en una formulació, durant un llarg període productora d’ordre, però –arribat a
aquest punt- cada cop menys són capaces de representar les dinàmiques
contemporànies, per això estan destinades a una afàsia progressiva. (pàg. 12)
La concepció teològica de la política.
Es tracta d’una
relació vertical amb la transcendència que la idea de representació, entesa com
a presència d’un absent, reuneix (o projecta) a l’acció política orientada cap
al bé. (pàg. 14)
La filosofia no
aconsegueix cosir la bretxa entre política i pensament perquè és precisament
ella la que la produeix. (pàg. 33)
Aquesta bretxa és
el problema fonamental de la filosofia política, la incompatibilitat entre
política i pensament.
És com si la
política es negués a l’experiència del pensament de igual manera que el
pensament és incapaç de pensar la política (pàg. 34)
La modalitat que ha
prevalgut en l’apropament a la política per part de la filosofia és la
modalitat de la fundació.
No és casual que la
potència d’una filosofia es mesuri visualment a partir del seu grau
d’incidència sobre la realitat i la positivitat de la realitat pel seu nivell
d’adequació a una bona filosofia (pàgs. 34-35)
Significa que la
política, la filosofia no pot pensar-la si no és en la forma de la representació. I, més precisament, de la
representació de l’ordre. Hi ha un estret nexe vinculant entre ordre i
representació, en el sentit que la representació o –en totes les modulacions
possibles- sempre és ordre. Tot i que xoqui contra el conflicte, ho fa a partir
i dins el pressupòsit d’un ordre, possible, si no en acte.
És com si l’ordre
polític emanés directament de l’ordre del concepte. (pàg. 35)
No existeix
filosofia del conflicte que no el redueixi al seu propi ordre categorial i, en
conseqüència, que no es redueixi al cap i a la fi en el moment exacte en què
també ho representa, i mitjançant aquesta representació, com ho testimonia el
tradicional primat, en filosofia política, de la reductio ad unum d’allò que per definició és particular, queda la
part, però com a òrgan (natural o artificial, és una cosa que ara no importa)
d’un tot. La filosofia no diu, no pot
diu: no hi ha tot sense part. Tanmateix, un cop més i sempre: no hi ha part
sense tot. (pàg. 35)
Per descomptat,
existeix un motiu pel qual la representació filosòfica nega el conflicte (...).
originàriament el conflicte és allò que nega la representació, en el sentit que
el conflicte és precisament irrepresentable, és el que no pot ser representat
–si no és en forma de la seva dissolució- dins del marc categorial de la
filosofia política (pàgs. 35-36)
Aquesta facticitat
real (del conflicte), aquesta realitat factual, no entra en els esquemes
representatius de la filosofia política, no és pronunciable en el seu
llenguatge conceptual. I més aviat és aquest llenguatge qui expulsa del seu
propi lèxic qualsevol element antinòmic.
L’U –el Bé, la
Justícia- no és traduïble en política, tot i que la filosofia política no pot
renunciar a fer-ho, intentar representar aquest primun que excedeix qualsevol representació (pàg. 36)
La democràcia i el seu revers, el totalitarisme.
El mite polític no
és com volia la concepció humanista aquesta tècnica que sostreu la democràcia
el seu valor essencial sinó l’atribució mateixa de valor que sostreu la
democràcia de la seva inessencialitat tècnica, que la revaloritza en termes
d’essència, d’humanitat, de llibertat, de progrés. No el que l’impedeix representar
el bé, sinó la seva consumació substancial. I aquesta consumació és mítica i
alhora totalitària. (pàg. 65)
És exactament cert
que la democràcia s’oposa d’una mode constitutiu al mite, o el mite no ingressa
en la forma mateixa de la democràcia? ¿És tan neta la barrera que separa
democràcia i totalitarisme, o els dos règims es disposen al llarg d’una línia
en moviment que constantment pot desequlibrar-se i revertir un en l’altre, com
prematurament havia intuït Tocqueville
i rubricat en el concepte de “despotisme democràtic”?
Coneixem la
resposta que la cultura liberal-il·luminista va donar i segueix donant cada cop
més clamorosament a aquest interrogant: la democràcia és l’altre del totalitarisme i el totalitarisme l’altre de la democràcia.
El totalitarisme no
és altra cosa que el revers de la democràcia (pàg. 63).
El totalitarisme,
tot i que oposat a la democràcia, reposa en germen dins d’aquesta i no en el
seu exterior. La segueix com una ombra inexorable o com un fantasma sempre
disposat a tornar en si no només quan (i
perquè) hi ha poca democràcia, sinó també (perquè) hi ha massa (pàgs. 63-64)
Plató fou el primer gran
pensador polític occidental que es plantejà d’aquesta manera la relació entre
els dos règims (República, 562a-564a)
El que importa recordar
al respecte és la insuperada actualitat platònica sobre la política; és a dir,
sobre la insoluble antinòmia que l’escissió constitutiva entre poder i bé, dret
i justícia, forma i valor projecta. És el nucli medul·lar mateix d’allò
polític, fracturant per a sempre en una inevitable discòrdia que cap humanisme
liberal podrà d’alguna manera recompondre (pàgs. 64-65).
No es tracta només
de rebutjar, segons l’ensenyament del realisme polític antic i modern, la
dicotomia ètico-política, democràcia-mite construïda sobre el valor essencial
de la democràcia. Es tracta, anant més enllà, de detectar en aquest valor, en
la definició de democràcia com a valor, el mite mateix que constantment l’acompanya
i incorre en el risc de revertir-la en el seu oposat copresent, en la tirania
totalitària (pàg. 65).
Notem així, en què
sentit el totalitarisme no és simplement l’oposat de la democràcia perquè no és
només, com vol Plató, el seu origen,
sinó també la seva consumació (pàg. 66).
Rousseau és el primer gran
teòric que tracta el lliscament de la democràcia al totalitarisme.
La qüestió és
plantejada per Rousseau dins la semàntica de la comunitat. És aquest valor que
la democràcia ha d’encarnar. Si el valor és el mite de la democràcia, la
comunitat és el contingut del seu valor. La dimensió mítica de la comunitat
està en Rousseau contradictòriament
detectada pel fet que se la declara alhora necessària i impossible: necessària
com a referent simbòlic i idea reguladora de la democràcia i impossible com a
la seva realització política efectiva (“Mai no existirà una verdadera
democràcia”, Contracte social) (pàg. 66)
Què és
verdaderament democràcia per a Rousseau?
Es tracta d’aquest
règim en el que tots els ciutadans, o al menys la major part d’ells, són
magistrats, això és, que la sobirania coincideix tan capil·larment amb la
voluntat general com per desgastar totes les escissions que solquen el cos
polític: entre legislatiu i executiu, públic i privat, poder i saber. No
s’al·ludeix només a la participació de tots en el conjunt indivís dels béns
materials i espirituals, tampoc només a la renúncia de l’ interès particular en
pro del general: hi ha quelcom més que té a veure amb una autèntica
“incorporació” de cadascú en l’U “de manera que cada individu particular ja no
es creu un, sinó part de la unitat, i ja només sigui sensible en el tot” (Contracte social), com també e reconeix
en l’Emili (pàgs. 66-67)
Rousseau està aquí
a un pas de revelar el mite de la democràcia, és a dir, la seva tendència a
·superar-se” en tirania. La contradicció està a punt d’esclatar
definitivament. Tirania és la unificació
coaccionada d’allò que ha de ser diferenciat: legislatiu i executiu, dret i
justícia, poder i saber. Però sense aquesta unificació pressuposada la
democràcia ja no és “verdadera”, es disposa en quelcom diferent que perd el seu
valor essencial (pàgs. 68-69).
En les filosofies
comunitaristes actuals la comunitat es mostra com un bé, una qualitat, o un
atribut, que s’afegeix al subjecte fent d’ell una cosa millor, o més gran,
respecte del seu estatut individual.
Comunitat és allò
que identifica el subjecte amb si mateix mitjançant la seva inserció en una
òrbita més ampla que això no obstant reprodueix els seus trets particularistes.
El que resulta és
un subreptici reenviament del “comú” a allò “propi”, ja sigui qüestió
d’apropiar-se del que és comú, ja de comunicar el que és propi, la comunitat
roman definida per la propietat –territorial, ètnica, lingüística- dels seus
membres. Aquest tenen en comú allò propi seu, són propietaris del que tenen en
comú (pàgs. 21-22).
El mal polític
El mal està de per
si lligat a la llibertat, com ho admet concordantment tota la filosofia
kantiana (pàg. 229)
Però, en quin
sentit “el problema del mal constitueix “el problema de la llibertat”? ¿Quina
és la forma política del mal? Hi ha dos tipologies de resposta a aquesta
pregunta:
1- El mal en política és simplement manca de llibertat,
2- El mal no és absència de llibertat, sinó allò que activament s’oposa a
ella. És l’Altre de la llibertat, es el seu Adversari que des de l’exterior
l’ataca i –sovint- la destrueix (pàg. 223)
Que el mal formi un
tot amb la llibertat i amb la seva negació ha d’entendre’s en el sentit més
radical possible, això és: és allò on la llibertat mateixa es rebel·la contra
si mateixa autodestruint-se (pàg. 224)
El mal és
essencialment tal no quan s’oposa al bé, sinó quan l’imita parlant en el seu
nom, amb el seu llenguatge, amb la seva veu. Quan s’oposa al mal com l’absolut
bé. La seva perfecta mímesi. ¿No va
ser d’aquesta mímesi el mal polític
per excel·lència? Destrucció de la llei en nom d’una llei que està per sobre de
qualsevol llei (pàg. 225)
Què és el mal en
política? Política i ètica són dues coses diferents.
No només hi ha
incompatibilitat de principi entre mal i política, sinó que des de cert punt de
vista, el mal és sempre polític (tot i que evidentment no val la recíproca)
(pàg. 229)
L’única
possibilitat encara factible és buscar la clau de l’absoluta abominació no en
l’individu singular, sinó pel contrari, exactament en allò que l’exclou, en el
tipus de societat de la qual emergeix desproveït de cap qualitat individual.
Reapareix –i es confirma- el nexe entre mal i política: el factor que explica
un crim que sembla superar qualsevol frontera humana no pot ser un altre que la
seva configuració política, és a dir, el caràcter totalitari de la societat que
l’engendra (pàgs. 226.227)
L’impolític i el realisme polític
La perspectiva
impolítica s’integra en la tradició política realista (Tucídides, Maquiavel, Nietzsche).
El realisme polític
identifica el disens com el pressupòsit mateix de la convivència humana.
Això motiva la
divergència amb aquella altra perspectiva (teològica)
segons la qual l’eix dominant de la filosofia política és procliu a excloure el
disens, o a integrar-lo dialècticament a l’interior de l’ordre prefigurat per a
cada ocasió. (pàg. 13)
A l’impolític (en
el cas de Maquiavel) se l’avisa
d’haver pensat el fet polític –el conflicte pel poder- sense cap intenció
conciliadora, harmònica, neutralitzadora. Fora de l’obligació filosòfica de la reductio ad unum. ¿I què significa
pensar allò polític sense els pressupòsits ètics i principis organicistes si no
és determinant-lo en els “termes”, en els límits, de la seva existència
efectiva? Per fora dels qual ressona silenciosament el que allò no és, aquest no-res que l’envolta –i el
travessa- com en la seva absoluta inactualitat, com en la seva possibilitat
negada des de sempre:si els homes fossin bons ... però en no ser´ho no queda
més que aquesta realitat. (pàg. 46)
El conflicte, en
tota la seva àmplia gamma d’expressions, no és altra cosa que la realitat de la
política, el seu factum, la seva
facticitat, o també (...) la seva finitud. (pàg. 36)
L’objectiu impolític
L’impolític rebutja
com a falsa i idiolàtrica precisament la possibilitat d’aquesta connexió, és
adir, la representació del bé per part del poder o la transformació del mal en
bé.
Falsa perquè
s’empeny al poder cap a un espai que aquest no pot assolir, i idiolàtrica
perquè sotmet el bé al judici de la força. (pàg. 14)
El que l’impolítc
rebutja fermament és una valorització de l’acció política incompatible no només
amb les eines que té a disposició, sinó també de les seves finalitats, en
última instància sempre tendents a reforçar el subjecte o els subjectes que en
fan ús.
Com bé ho saben els
“impolítics”, en la dimensió lògica o semàntica no és possible dibuixar una
separació entre el poder i el subjecte que el personifica, imaginar un subjecte
antipoder o un poder sense subjecte. (pàg. 15)
La pretensió de
l’impolític és alliberar la reflexió política del nus teològic.
La pretensió de
l’impolític és alliberar allò polític de qualsevol valoració indeguda. (pàg.
16)
Salvar la democràcia del seu revers.
Existeix una
desconfiança per part de la perspectiva impolítica d’entendre la democràcia com
el règim de la representació, concebut com el lloc de la reductio ad unum d’elements irreductibles a concòrdia. (pàg. 14)
Només incompleta la
democràcia pot continuar seguint sent-ho. En aquest cas, no la salva una
potenciació, sinó una renúncia ... O un límit, una absència de substància,
d’essència, de valor.
En altres termes:
precisament, el seu ésser, aquesta forma de tècnica que treu de si qualsevol
ambició de representar allò que no pot representar. I ésser tant que manté buit
l’espai impossible, irrealitzable i inoperable –o, amb l’expressió que
prefereixo, impolític- obert als seus marges extensos i en els porus interns,
entre els seus plecs (pàgs. 65-66)
Democràcia és
l’alteritat que salva la idea de democràcia de la seva integral realització:
que evita qualsevol traducció en valor i en essència (pàgs. 65-66).
Que la democràcia
sigui forma i res diferent d’això, que no pugui i que no hagi de prescriure
determinats continguts, vol dir que no només no fuig de qualsevol connotació de
valor, sinó que la seva especificitat està constituïda per aquesta sostracció.
Per la meva part,
arribaria aquí a una primera definició: democràcia és l’alliberament d’allò
polític respecte de la seva pròpia autovaloració, del creure’s definir-se, atribuir-se
valor. Respecte de la seva intenció-presumpció de representar l’U, el Bé, la
Justícia (pàg. 72)
I la comunitat? ¿I
aquesta referència comuna –al bé, a la justíca, a la idea-, al qual cap
societat i cap filosofia de la política van poder renunciar?
La resposta: està
precisament en la seva absència, això és, en la seva irrepresentabilitat
(impronunciabilitat), impractibilitat política. En la seva definició
impolítica: comunitat “absent”, “inoperant”, “inconfessable”. Però absència
(...) que fa pressió en els marges i en l’interior de la forma de la democràcia
fins al punt de constituir-se com a presència
de l’impresentable (pàg. 84).
Democràcia no és el
retorn de la comunitat (Rousseau) a
la dimensió política, sinó l’afirmació heroica de la seva definitiva
impoliticitat. El seu referent –i alhora el seu horitzó de determinació: allò
que li assigna límits definits- no és ja la comunitat, sinó la seva absència
(pàg. 74)
En tres grans
teoritzacions postnietzscheanes: Weber,
Kelsen, Schumpeter, l’absència de comunitat ressona com desplaçament del
concepte de democràcia des de l’àmbit del valor substancial –o del fi en si
mateix- cap el de la tècnica, de l’eficàcia, de la funció (pàg. 74).
Contràriament a la
imatge clàssica de la democràcia com a identitat de governants i governats, des
del punt de vista jurídic, la comunitat del poble és definible com a tal només
en negatiu, és a dir, no com a objecte sinó com objecte de poder per part
d’aquesta abstracció concreta que és l’ordenament polític (pàg. 76).
La comunitat no és
ni el valor ni la finalitat ni el contingut de la democràcia. Aquesta està
literalment buida de comunitat:
comprimida en els seus confins finits, en la seva pura definició (pàg. 79)
Per això la
democràcia ha de seguir sent tècnica. Definir-se forma, mètode, procediment.
Resistir a qualsevol intenció de valor. Interrompre el seu propi mite, tot i
que sàpiga que d’aquesta interrupció només podrà renéixer un nou mite, però
mite, finalment, de l’absència de mite, mite buit de mite, desproveït de força
d’autoremitificació. La democràcia ha de reclamar-se pel que és, no pel que no pot ser.
Ha de respectar la
frontera: del poder, del saber, de la llei ... (pàg. 85)
La veritat de la
democràcia rau actualment en la salvació de l’impolític enfront qualsevol
pretensió d’annexió, incorporació o traducció política (pàg. 85)
Democràcia és allò
que no il·lusiona i no consola, que somia terribles consumacions: l’u, la
immanència, la transparència (pàg. 86).
La democràcia no
educa ni s’educa. No fa una altra cosa que obrir –i obrir-se a- aquest espai de
llibertat que coincideix amb una inessencialitat irremeiable, és a dir, amb res
altre respecte de la seva pròpia
existència. Ella preserva amorosament les marques del seu propi “no res
polític” (pàg. 86).
La democràcia no ha
d’obrir un espai cada cop més ampli de comunicació, sinó pel contrari defensar
les últimes zones d’”incomunicació”. Sostenir l’incomunicable, salvar les
persones singulars d’aquest excés de transparència que ininterrompudament les
arrossega a una comunicació sense fi (pàg. 86)
Roberto Esposito, Diez pensamientos acerca de la
política, Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires 2013
Comentaris