racisme cultural

Julio Caro Baroja
Actualment, existeixen noves fonts racionalitzadores per a la desigualtat i la dominació que no s´inspiren en raons genètiques, sinó en la presumpció que certs trets temperamentals -positius o negatius- són una part inseparable de la indiosincràcia d´un grup humà i permeten una jerarquització social.

El racisme cultural dóna per fet que una certa identitat col.lectiva implica unes característiques innates, de les quals els membres individuals són portadors hereditaris, i que formen part d´un programa similar al genètic. En la seva expressió més trivial, aquesta és la noció que invita, per exemple, a creure que els gitanos porten el ball "a la sang", o els negres el sentit del ritme, o a afirmar que els italians són apassionats, els francesos romàntics, els alemanys cap quadrats o els mexicans mandrosos. Es pot recórrer a les ciències socials per reforçar la il.lusió del que Caro Baroja va anomenar "el mite del caràcter nacional" ...

Fundació Baruch SpinozaLa ciutat de la diferència, Catàleg Exposició. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 1996.
http://sites.google.com/site/conviccionslesminimes/babel 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què és el conatus de Spinoza?