Els dos problemes de la inducció en Hume

Hume estava interessat pel status del coneixement humà, o, com podria haver dit, per la qüestió referent a si alguna de les nostres creences -i quines d´elles- es pot justificar amb raons suficients.

Va plantejar dos problemes: un problema lògic (que anomenaré "HL") i un problema psicològic (HP´s). Un dels punts importants és que d´alguna manera les seves dues respostes a aquests dos problemes xoquen entre si.
El problema lògic és:
HL ¿Estem justificats quan, raonant a partir de casos (repetits) que hem experimentat, arribem a altres casos (conclusions) que no hem experimentat?
La resposta de Hume a HL és: No, per molt gran que sigui el nombre de repeticions.
Hume també va mostrar que la situació lògica romania exactament igual si en HL s´intercala la paraula "probable" abans de "conclusions", o si les paraules "a altres casos" es substitueixen per "a la probabilitat d´altres casos".

El problema psicològic de Hume és:
HPs ¿Per què, malgrat tot, totes les persones raonables esperen i creuen que els casos que no han experimentat estaran d´acord amb aquells que han experimentat? És a dir: ¿per què tenim expectatives en les quals tenim una gran confiança?
La resposta de Hume a HPs és: A causa del "costum o l´hàbit"; és a dir, perquè estem condicionats per repeticions i pel mecanisme de l´associació d´idees, sense el qual, diu Hume, difícilment podríem sobreviure. (...)

A causa d´aquests resultats Hume -una de les ments més racionals de tots els temps- es va convertir en un escèptic i, al mateix temps, en un creient: un creient en una epistemologia irracionalista. la seva conclusió segons la qual la repetició no té cap mena de poder com a argument, malgrat domina la nostra vida cognoscitiva o la nostra "comprensió", el va portar a concloure que l´argumentació o la raó només tenen un paper secundari en la nostra comprensió. El nostre "coneixement" queda desemmascarat i mostra que no només té caràcter de creença, sinó de creença racionalment insostenible -d´una fe irracional.

Karl Popper, Breu història de la filosofia, apèndix a Objective Knowledge, Clarendon Press, Oxford 1972
http://www.slideshare.net/mvillarpujol/david-hume-i-la-causalitat
https://sites.google.com/site/cavernicoles/le-bon-david

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què és el conatus de Spinoza?