L'excés de sensualisme com a causa de la decadència civilitzatòria (Pitirim Sprokin)





Al cor de la teoria de Pitirim Sorokin hi ha el concepte de mentalitats culturals. Argumentava que cada civilització està dominada per un tipus particular de cultura, cadascuna definida per les seves visions fonamentals de la realitat, la veritat i els valors. Aquestes mentalitats són:

  • Ideal: Arrelat en la fe, l'espiritualitat i la recerca del transcendent. La veritat es troba en allò diví i els valors es basen en principis religiosos.

  • Sensual: Centrat en el món material, les experiències sensorials i el coneixement empíric. La veritat deriva de l'observació i la raó, i els valors es basen en el plaer i la utilitat.

  • Idealista: Una síntesi de l'ideacional i el sensorial, que busca integrar els valors espirituals amb les realitats del món material. Intenta trobar un equilibri.

Imagineu-ho com un pèndol que oscil·la endavant i endarrere. El pèndol no es queda en un lloc, oi? Aleshores, quina etapa d'aquest patró cíclic estem experimentant actualment? I, el que és més important, què significa per a nosaltres?

Sorokin va argumentar que l'Occident modern, amb la seva èmfasi en el materialisme científic, el consumisme i la gratificació individual, es troba actualment en una fase dominada per la mentalitat sensorial. Aquest enfocament en l'experiència sensorial i la realitat tangible ha provocat avenços tecnològics increïbles i abundància material. Però, segons Sorokin, aquesta fase sensorial no està exempta d'inconvenients.

Sorokin creia que la recerca incessant del plaer pot conduir a una crisi de sentit, a la decadència moral i al col·lapse social. Això pot sonar familiar, oi? Penseu en les creixents taxes d'ansietat, depressió i alienació social. Són aquests símptomes d'una societat que lluita amb els excessos del seu propi èxit?

Sorokin va postular que la fase extrema dels Sensorials inevitablement condueix a una crisi. És llavors quan els fonaments mateixos de la cultura comencen a esfondrar-se. Els estàndards morals s'erosionen, els vincles socials s'afebleixen i una sensació de manca de sentit impregna la societat.

Aquesta crisi, però, no és necessàriament el final. Sorokin creia que podria obrir el camí a una nova síntesi: un retorn a l'idealista o fins i tot, en determinades condicions, un ressorgiment de l'ideacional.

Philosopheasy, Pitirim Sorokin: Understanding the Cycles of Civilization & Social Change, philospheasy.com 25/06/2025

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

El derecho a mentir

Què faria Martha Nussbaum davant una plaga de porcs senglars?