Hannah Arendt: 'la idea de llibertat i l'esfera política'.
TEXT 1 (CONTRA LA NECESSITAT): Amb el que tots els
filòsofs grecs estan d’acord, fos quina fos la seva oposició a la vida de la pòlis, és que la llibertat es localitza
exclusivament en l’esfera política i que la necessitat és una manera
fonamental, un fenomen pre-polític, característic de l’organització domèstica
privada, i que la força i la violència es justifiquen en aquesta esfera perquè
són els únics mitjans per dominar la necessitat –per exemple, governant els
esclaus- i arribar a ser lliure. Atès que tots els éssers humans estan
subjectes a la necessitat, tenen dret a exercir la violència sobre els altres. La
violència és l’acte pre-polític d’alliberar-se de la necessitat per a la
llibertat del món. Aquesta llibertat és la condició essencial del que els grecs
anomenaven felicitat, eudamonia, que
era un estat objectiu que depenia sobretot de la riquesa i la salut. Ser pobre
o estar malalt significava veure’s sotmès a la necessitat física, i ser esclau
portava amb si a més la submissió a la violència de l’home. Aquet doble “infortuni”
de l’esclavitud és completament independent del subjectiu benestar de l’esclau.
Per tant, un home lliure i pobre preferiria la inseguretat del canviant mercat
de treball a una feina assegurada amb regularitat, ja que aquest té restringida
la seva llibertat per fer el que volgués a diari, es considerava ja servitud (douleía), i fins i tot la feina dura i
penosa era preferible a la vida fàcil de molts esclaus domèstics. (pàgina 68)
TEXT 2 (IGUALTAT-DESIGUALTAT): La pólis es diferenciava de la família en que aquella només coneixia “iguals”,
mentre que la segona era el centre de la més estricta desigualtat. Ser lliure
significava no estar sotmès a la necessitat de la vida ni sota el comandament d’algú
i no manar sobre ningú, és a dir, ni governar ni ser governat.
Així, doncs, dins de l’esfera domèstica, la llibertat
no existia, ja que el cap de família només se li considerava lliure quan tenia
la facultat d’abandonar la llar i entrar en l’esfera política, on tots eren
iguals. Val a dir que aquesta igualtat té molt poc a veure amb el nostre
concepte d’igualtat i significava viure i tractar només inter pares, el que pressuposava l’existència de “desiguals” que,
naturalment, lluny d’estar relacionada amb la justícia, com en els temps
moderns, era la pròpia essència de la llibertat: ser lliure era ser-ho des de
la desigualtat present en la governació i moure’s en una esfera en la que no
existia governants ni governats. (pàgines 69-70).
TEXT 3 (VALOR): Deixar la casa, originalment amb la
finalitat d’iniciar una aventura o empresa perillosa només per dedicar la
pròpia vida als assumptes de la ciutat, requeria valor, ja que només a la llar
predominava l’interès per la supervivència personal. Qui entrés en l’esfera
política havia d’estar preparat per arriscar la seva vida, i el excessiu afecte
envers la pròpia existència impedia la llibertat, era una clara senyal de
servitud. Per tant, el valor esdevingué la virtut política per excel·lència, i
només aquells homes que el posseïen eren admesos en una associació que era
política en contingut i propòsit i d’aquí que superés la simple unió imposada a
tots –esclaus, bàrbars, i grecs per igual- per les exigències de la vida. (pàgines 73-74)
TEXT 4 (BONA VIDA): La “bona vida”, com Aristòtil qualificava la del ciutadà,
no era simplement millor, més lliure de cures o més noble que l’ordinària, sinó
d’una qualitat diferent. Era “bona” en el grau en què, havent dominat les
necessitats de la vida pura, alliberat del treball i la tasca, vençudes les innates
exigències de totes les criatures vives per a la seva pròpia supervivència, ja
no estava lligada al procés biològic vital. (pàgina 74)
TEXT 5 (ESPERIT AGONAL): Aquesta igualtat moderna,
basada en el conformisme inherent a la societat i únicament possible perquè la
conducta ha substituït l’acció com la principal forma de relació humana, és en
tots els seus aspectes diferent a la igualtat de l’Antiguitat i, en general, a
la de les ciutats-estat gregues. Per tant, per a la minoria d’”iguals” (homoioi) significava l’autorització de
viure inter pares, però l’esfera
política, pólis, estava impregnada d’un
esperit agonal, on tot individu havia de distingir-se constantment dels altres,
demostrar, mitjançant unes accions úniques, que era el millor (aien aristeuein). Dit amb altres
paraules, l’esfera política estava reservada a la individualitat: es tractava
de l’únic lloc on els homes podien mostrar qui eren realment i invariablement.
En consideració a aquesta oportunitat, i al marge de l’afecte a un cos polític
que la possibilitava, cada individu desitjava més o menys compartir la càrrega
de la jurisdicció, defensa i administració dels assumptes públics. (pàgina 80).
TEXT 6 (ARETÉ): La pròpia excel·lència, areté per als grecs, virtus per als romans, s’ha assignat des
de sempre a l’esfera pública on es pot sobresortir, distingir-se dels altres.
Tota activitat desenvolupada en públic pot assolir una excel·lència mai no
igualada en privat, perquè aquesta, per definició, requereix la presència d’altres
i aquesta presència exigeix la formalitat del públic, constituït pels pares d’un, i mai no la casual familiar
presència dels iguals o inferiors a un. (pàgina 89)
TEXT 7 (NATALITAT): Tasca i treball, així com l’acció,
estan també arrelats a la natalitat, ja que tenen la missió de proporcionar i
preservar (...) el constant flux de nouvinguts que neixen en el món com
estranys. Tanmateix, de les tres, l’acció manté la més estreta relació amb la condició
humana de la natalitat; el nou inici inherent al naixement es deixa sentir en
el món només perquè el nouvingut posseeix la capacitat de començar una cosa
nova, és a dir, d’actuar. En aquest sentit d’iniciativa, n element d’acció, i
per tant de natalitat, és inherent a totes les activitats humanes. Més encara,
ja que l’acció és l’activitat política per excel·lència, la natalitat i no la
mortalitat, pot ser la categoria central del pensament polític, diferent del
metafísic. (pàgina 41)
Hannah Arendt, La condición humana, Círculo de Lectores, Barna 1999
Comentaris