Manuel Cruz: sobre la utilitat de l'activitat filosòfica.
No fa gaire temps, intentant fer l'elogi pòstum a un filòsof que acabava de morir, un col·lega de la meva facultat enumerava, entre les qualitats del desaparegut, la següent: «Va rebutjar distreure's amb el periodisme». Deixant a part la involuntària ironia que l'afirmació aparegués en un obituari publicat en un diari de gran tirada, quan vaig llegir aquestes paraules no vaig poder evitar que de seguida em vingués al cap una pregunta: «Ah, però ¿els diaris distreuen?».
Fixin-se, d'altra banda, que
l'afirmació en qüestió carregava de raó l'estès i tòpic convenciment
sobre la falta de connexió entre els filòsofs i el món o, si es
prefereix, sobre la inutilitat de la filosofia. Curiosa aquesta
coincidència entre profans i exquisits, entre els qui retreuen al
filòsof una presumpta voluntat de viure tancat, a recer de la duresa de
la realitat, al capdamunt de la seva torre de marfil, i els qui
fantasiegen, com a ideal de la seva activitat, un neoaristocratisme del
pensament només materialitzable en les seves ments.
Probablement
els uns i els altres, cada un a la seva manera però amb obstinació
semblant, contribueixen a mantenir viva la flama de la pregunta, tan
generalitzada com improcedent, sobre la utilitat de l'activitat
filosòfica. Els primers sostenen, amb absoluta falta d'originalitat, que
«la filosofia no serveix per a res», mentre que els segons repliquen,
no sense certa altivesa, «així és, en efecte, ¿i què passa?». Tots dos
haurien de reflexionar sobre el supòsit en què es basa la pregunta, és a
dir, que les coses han de servir. ¿Què significa que una cosa serveixi? ¿Totes les coses serveixen
de la mateixa manera? ¿Per què és important que una cosa serveixi?
¿S'atreveixen de veritat a passar revista a les coses que no és clar que
serveixin segons el seu criteri, i a les que, no obstant, tant de temps
dediquen?
Jo no oposaria a aquests imaginaris interlocutors un
cop de mà al tauler que proposés una forma de vida més feliç, com si la
felicitat s'aconseguís simplement deixant de preocupar-se. També la
felicitat es diu de moltes maneres, i jo estic en el meu dret de pensar
que la felicitat per absència de preocupacions a què molts aspiren no
deixa de ser un felicitat tonta. Però no és per aquí per on vull anar.
En
realitat, no crec en absolut que la filosofia garanteixi la felicitat.
Més encara: en moltes ocasions ens fa més desgraciats (per exemple, quan
descobrim la profunda absurditat d'alguna cosa respecte de la qual
vivíem en l'engany consolador d'alguna hipòtesi insostenible). Però el
que sí que ens garanteix és una existència més intensa. Saber, encara
que es pateixi, sempre és millor que viure en la inòpia. Putnam
ja parlava d'això: si oferíssim a la gent prendre's una pastilla blava i
ser feliç, només que sense ser conscient de la realitat de les coses, o
prendre's una pastilla vermella i captar la complexitat i els
clarobscurs del món, amb tots els seus matisos (molts d'ells
desagradables), la immensa majoria es prendria la pastilla vermella.
Potser és un indicador que Aristòtil tenia raó quan afirmava que tots els homes anhelen per naturalesa saber.
El
problema, arribats a aquest punt, és la forma en què acordem satisfer
aquest anhel. Amb altres paraules, quin lloc atribuïm a la reflexió, al
pensament, al discurs filosòfic, en el conjunt del saber o, intentant
ser una mica més concret, en els estudis mitjans i superiors. Resulta
difícil, en aquest assumpte, no inclinar-se ni cap a la melancolia per
uns presumptes bons temps perduts que potser mai van existir (o van
existir per a una elit reduïdíssima: probablement és això el que enyora
el neoaristocràtic a qui començàvem al·ludint) o cap al tecnocratisme,
suposadament molt pràctic, i adequat a les noves circumstàncies
(especialment del mercat). Per descomptat que jo assignaria un paper
rellevant a la filosofia en la formació bàsica i mitjana, encara que
probablement faria falta una profunda i rigorosa reflexió sobre la forma
que hauria de revestir aquesta presència.
Ensenyar a pensar, a
analitzar amb distància i un cert recel l'imaginari col·lectiu de les
nostres societats, és una cosa estrictament necessària, imprescindible,
si no acceptem el disseny que per tot arreu se'ns proposa d'una societat
composta per individus banals i irreflexius, incapaços de resistir els
atacs ideològics dels diversos poders a què estem sotmesos. Es tracta,
al cap i a la fi, de contribuir a fer que el millor de la nostra
activitat com a filòsofs generi efectes en la societat, contribueixi a
impugnar l'ordre existent (quan aquest mereixi ser impugnat, és clar), a
millorar-lo d'acord amb les nostres aspiracions i desitjos.
Manuel Cruz, Ni profans ni exquisisits, el periodico.cat, 27/07/2013
Comentaris