Conseqüències del triomf del saber filosòfic (Paul Feyerabend)
(la nova idea del
saber filosòfic és) … una idea abstracta
no vinculada a cap circumstància concreta i que, per tant, és una idea
completament buida. No només la idea del saber és buida, sinó que
fins i tot el saber, expressat d’acord amb aquesta idea, ha perdut molt del seu
antic poder. (...) La concentració en idees abstractes però pobres en
contingut, condueix a més empobriment de la convivència amb el món i amb la
resta d’homes. Notem “un distanciament cada cop més gran. Ja que 4l sentit del
món tal com s’havia expressat en les representacions mítiques o en les
concepcions poètiques (i encara en la pintoresca ciència dels primers jonis)
fou destruït per aquesta certesa de les relacions clares (en un àmbit separat
del món de les aparences)” (Snell). Aquesta destrucció culmina en Parmènides. La filosofia que elabora
sistemàticament aquest4s idees noves i més abstractes se separa de la vida de
la tribu i de la ciutat, es converteix en una especialitat conreada per intel·lectuals
que més tard reformaran des de fora, i sovint amb violència (Plató a Sicília!), la vida de la
ciutat.
Paul Feyerabend, Filosofía natural, Debate, Barna 2013
Comentaris