pluralisme


Històricament el concepte de pluralisme es desenvolupa al llarg de la trajectòria que va des de la intolerància a la tolerància, de la tolerància al respecte del dissentiment i després, mitjançant aquest respecte, a creure en el valor de la diversitat. El pluralisme afirma que la diversitat i el dissentiment són valors que enriqueixen l´individu i també la seva ciutat política. El pluralisme és el codi genètic de la societat oberta, perquè és qui desxifra millor que qualsevol altre els conceptes, les creences de valor i els mecanismes que han produït històricament la societat lliure i la ciutat liberal. La societat pluralista és la societat oberta. I en aquesta òptica la pregunta que més ens angoixa avui és: ¿fins a quin punt oberta? Una comunitat pluralista és una comunitat on els diferents i les seves diversitats es respecten amb reciprocitat i es fan concessions recíproques. Si no és així, llavors, no hi ha pluralisme. El pluralisme és fill de la tolerància i, per tant, està "cridat" a desconèixer una intolerància que és, al cap i a la fi, un odi cultural que reivindica una superioritat cultural alternativa. La comunitat pluralista es una adquisició recent, difícil i per suposat fràgil. La comunitat pluralista pressuposa una disposició tolerant i, estructuralment, associacions voluntàries "no imposades", afiliacions múltiples, i cleavages, línies de divisió transversals i creuades. Les comunitats del passat -des de la polis grega a les comunitats puritanes- no posseïen aquestes característiques. Tot el contrari. Cal afegir-hi que aquestes característiques només es desenvolupen, encara avui, només en el món occidental o occidentalitzat. Una societat fragmentada no per això és una societat pluralista. El pluralisme postula una societat d´"associacions múltiples", unes associacions que han de ser, per una banda, voluntàries, i, per altra banda, no exclusives, obertes a afiliacions múltiples. El pluralisme no reforça, sinó que atenua les identitats amb les que s´hi troba El pluralisme es manifesta com una societat oberta molt enriquida per pertanyences múltiples Valora positivament la diversitat, però no és una fàbrica de diversitat (diversity machine). Si una societat és culturalment heterogènia, el pluralisme l´incorpora com a tal. Però si una societat no ho és, el pluralisme no se sent obligat a multiculturitzar-la. El pluralisme aprecia la diversitat i la considera fecunda. però no suposa que la diversitat hagi de multiplicar-se, i tampoc sosté, per cert, que el millor dels mons possibles sigui un món diversificat en una diversificació eternament creixent. El concepte de pluralisme és elàstic i adaptable a les circumnstàncies. D´això no es dedueix, tanmateix, que l´elasticitat del pluralisme tingui un fi. Si es tiba massa, els elàstics també es trenquen. De la mateixa manera, tampoc es pot forçar el pluralisme. L´intent primari del pluralisme és assegurar la pau intercultural, no fomentar la hostilitat entre cultures. Creu en la fertilització recíproca (entre cultures). Però aquest trobament ha de ser recíproc, i ha d´enriquir (fertilitzar) les diferents identitats culturals, fent-les conviure bé.

Giovanni Sartori, La sociedad multiétnica, Taurus, Madrid 2003

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Darwin i el seu descobriment de la teoria de l'evolució.