modernitat, teologia política i impolítica (diccionari Roberto Esposito).
Roberto Esposito |
Filosofia política moderna. La
política moderna, ¿no ha nascut justament per tal de neutralitzar el conflicte?
En altres paraules, ¿no ha estat sempre, des de l’inici, “antipolítica”? Des
d’aquest punt de vista, l’antipolítica és la forma extrema, pòstuma i acabada
de la política moderna com a forma, inevitablement conflictiva, de neutralitzar
altre conflicte, més insostenible encara (pàg. 14).
La despolitització
moderna –de matriu hobessiana- neix dins de la closca de la “política absoluta”
i de l’obligació sobirana (pàg. 14).
Entendre la
modernitat com despolitització o
neutralització de la política és un procés visible de manera absolutament
particular en el Leviatan de Hobbes –en aquest aspecte, contra Maquiavel, verdader fundador de la política moderna, si la política
és entesa de manera correcta- que pot “eliminar” la contradicció al preu d’una
acabada despolitització de la societat a favor del sobirà (pàg. 30).
Quan Schmitt (...) veu en la modernitat la
mort de la representació, no es proposa negar, i fins i tot ho afirma
explícitament, que justament allò modern, en el seu origen hobbesià, és qui
obra la història (precisament moderna) de la relació entre representat i
representant, però d’una relació tal que s’ha tornat totalment immanent, és a
dir, buit de contingut substancial, constituint així la més radical negació de
la representació de la “idea”. (...) La modernitat talla aquest fil vertical
amb una decisió excloent de tota relació, si no analògica, per transposició
metafòrica, amb l’altre de si. No és que el modern sigui una simple
proliferació d’interessos contraposats o que no aspiri de continu la forma de
la unitat, només que l’entén com a unitat funcional i autorreferencial. És a
dir, com a “sistema” capaç d’autogovernar-se fora de qualsevol finalitat
exterior (el bé) o de qualsevol vincle interior a la lògica dels continguts
(els “subjectes”) que l’habiten (pàg. 31).
L’antítesi entre
representació política i neutralització despolititzadora és en realitat una
conjunció, com ho demostra el trànsit hitòrico-semàntic que secularitza a la
representació catòlica en la moderna relació representat-representant
(governatiu-parlamentari). Això últim no pot més que representar el diversos i
contraposats interessos alliberats per la desformalització de l’antiga res publica christiana. Aquests
interessos no poden ser conciliats, portats de nou a una harmonia sinó com a
molt “regulats” en els termes d’una “pau armada” (pàg. 33).
La modernitat es
presenta com a organització d’un buit: dissolució de la substància, més que la
seva “cura”, destrucció de tota pretensió de totalitat. La política en el
sentit de l’antiga pólis perd tota
legitimitat (...) L’Estat derivat d’això no reprodueix l’ordre de la pólis (...). L’equilibri d’interessos és
garantit per aquesta ruptura, per l’abandonament de tota pretensió orgànica de
“síntesi a priori”. La síntesi no pot ser sinó simple mediació, pur negoci
entre parts integrants governades per l’interès econòmic. I és aquesta autonomia qui allibera a
l’individu dels vincles personals i jeràrquics de l’ordre premodern i el situa
dins del domini “absolut” del mercat. Així com és l’absoluta
intercanviabilitat dels béns la que
funda el dret igual, en la igualtat de possibilitats d’adquirir béns materials
i simbòlics (pàgs 33-34).
La despolitització
és la forma política dins la qual es determina l’autonomia de l’econòmic. I
aquesta no es desenvolupa naturalment, sinó que requereix una força (política)
capaç de instituir i conservar les condicions generals dins de les quals pot
funcionar (pàg. 34).
L’Estat neix
d’aquell procés de des-teologització en què consisteix la laïcitat moderna, i
per tant, del buidament de tota substància política: fragmentació de la unitat
política en diferents poders i neutralització contractual (pàg. 34).
I també aquesta
neutralització necessita una forma política per funcionar, per recompondre tot
i que artificialment, les parts. El poder de les parts –el seu contracte- ha de
ser organitzat políticament. La mateixa ruptura de la vella representació
produeix nova demanda representativa. Els interessos es donen com unitàriament
irrepresentables, però aquesta situació, de nou, ha de ser representada ella
mateixa. És encara justament la manca de fonaments, el desarrelament, el que
crida una nova arrel. Així com és justament la tècnica, que expressa també el
caràcter il·limitat de la voluntat de potència, qui “provoca” una nova
determinació formal (pàgs. 34-35).
Naturalment,
aquesta nova forma deduïda del que ha trencat la vella unitat substancial de la
comunitat, transformant-la en una simple societas,
no pot ser un mite. Per dir-ho així, ella és teològica a la segona potència,
perquè ha nascut de la desteologització moderna. Teologia de la laïcitat. És la
teologia hobbesiano-schmittiana. Teologia política,
però política de la despolitització (pàg. 35).
L’impolític es
rebel·la justament contra aquesta conjunció de despolitització i teologia, de
tècnica i valor, de nihilisme i apologia (pàg. 35).
Política i impolític.
L’impolític, en comptes de xocar amb el conflicte polític, o de negar la
política com a conflicte, la considera com l’única
realitat i tota realitat. Afegint
també, tanmateix, que és només la
realitat (pàg. 14).
La política no
sempre té consciència de la seva pròpia finitud constitutiva. Està
constitutivament conduïda a oblidar-la. L’impolític no fa altra cosa que “recordar-li-ho”.
És a dir, la retorna al cor mateix d’allò polític (pàg. 14).
Mentre
l’antipolítica coincideix amb la política perquè, en negar-la, la reprodueix
potenciada, l’impolític coincideix amb la política justament perquè no la nega (pàg. 15).
Quina cosa afirma
l’impolític? Afirma que no hi altra política que la política. Però que,
justament per això, la política està tancada –o millor dit determinada- per la
identitat amb si mateixa. La seva potència està limitada al que és. No pot
trascendre’s en cap finalitat o compliment exteriors a la seva nua realitat el
que és. L’impolític és la fi de tot “fi de la política” (pàg. 15).
L’impolític no és
diferent del polític, sinó que és el polític mateix observat des d’un angle de
refracció que el “modera” davant el que ell no és i tampoc pot ser (pàg. 18).
L’impolític no
“critica” la realitat en nom d qualsevol altra cosa distinta d’ella, d’un
ideal, un valor o un interès diferent. Si fos així, evidentment quedaria pres
dins de la tradició que vol criticar, aquesta tradició, justament, de les
diverses crítiques de la religió, de l’economia, de la política, i així
successivament (pàg. 21).
Mai no ha existit
una pólis entesa com un cosmos
unitari posteriorment trencat. Així com
mai no ha existit un ordre natural després violat, extirpat i destruït
per la violència de la tècnica. Pel contrari, des d’el començament, les nomoi de la pólis entraren recíprocament en conflicte, així com des de sempre
la naturalesa es presenta “desnaturalitzada” per i en la lògica suplementària
de l’artifici. ¿No entenia això Plató
quan excloïa de la categoria dels possibles històrics a la ciutat ideal? ¿O Aristòtil, quan individualitzava
l’especificitat de la política efectiva exactament en l’eliminació que la
separa de la seva pròpia “veritat”? ¿No és necessari llavors deduir d’això que
la política no té propietat ni essència, i que la seva propietat consisteix en
l’absència d’allò propi, així com la seva essència consisteix en una manca
d’essencialitat irremeiable? (pàgs. 22-23).
No és la història
del pensament polític, i molt menys la seva secció moderna, el que “explica” la
perspectiva impolítica sinó aquesta la que il·lumina a la primera, i alhora la
deconstrueix. Més precisament, deconstrueix l’esquema de successió de contrast
que assigna a la política una història emancipadora o degenerativa ... (pàg.
23).
L’impolític
reconeix la perfecta cooriginarietat de tècnica i política, i reconeix que no
existeix una pràxis qualitativament
distinta de la téchne i precedent
d’ella, a diferència del que ens ha ensenyat una llarga tradició. Com ja ens
explica el mite platònic (Protàgores,
322 c), no apareix primer la política i després la tècnica, sinó més aviat el
contrari. Això significa que la tècnica no constitueix el fi, sinó l’origen de
la política (pàg. 23).
Impolític ha estat
tot el gran realisme polític –és a dir el pensament no teològic sobre la política- a partir de Maquiavel (pàg. 40).
L’impolític, com a
realisme polític, afirma que no existeix una real alternativa al poder, no hi
ha subjecte de antipoder, per la
senzilla raó de què el subjecte ja és
constitutivament poder. O en altres
paraules, que el poder és naturalment inherent a la dimensió del subjecte en el
sentit de què és precisament el seu
verb (pàg. 40).
Teologia política. No crec que pugui haver dubtes sobre la
intenció antiteològico-política de l’impolític. Si existeix un punt d’evident
convergència entre els distints autors impolítics, si més no a partir de
Benjamin, està constituït justament per la negació de qualsevol tipus de
conjunció –immediata, postergada, providencial- entre bé i poder. El poder no
és un representació i tampoc una emanació del bé, i molt menys un mecanisme
dialèctic capaç de extreure’l del mal, de traduir el mal en bé (pàg. 15).
Si l’impolític es
proposés l’objectiu, o s’inscrivís en el destí d’omplir de “forma” el buit
originari, recauria precisament en aquesta actitud teològico-política de la que
s’allunya, i encara en la seva modalitat més efectiva en tant que conscient de
la seva pròpia naturalesa secularitzada (pàg. 16).
De l’impolític
sempre es pot parlar a partir del que no
representa. O, encara més intensament, a partir de la seva oposició
constitutiva a les modalitat de la “representació” entesa aquesta última com la categoria del polític en l’època de
la seva crisi incipient. I així ho entén Schmitt
en Las categorías de lo político,
l’objecte del qual fonamental és el caràcter institucionalment despolititzador
de la modernitat i, més exactament, la tesi que aquesta despolitització està determinada per la negació de la
“representació” com la que uneix la decisió política a la “idea” o que, en
altres paraules, permet un trànsit (una comunicació, segons la polèmica
antirromana de Dostoievski) entre bé
i poder (pàgs. 29-30).
És contra el
“paradigma hobbesià d’ordre” i no l’originària alternativa de Maquiavel derrotada que “reacciona” la repraesentatio catòlica com sutura del
nexe interromput entre bé i poder, en el doble sentit de què el bé és representable pel poder i que el poder
pot produir bé o també,
dialècticament, transformar el mal en bé (pàg. 31).
La política (...),
des d’aquesta perspectiva teològica, fora del remetre’s transcendent a la
voluntat omnipotent de Déu, no és verdadera política, sinó simple tècnica (Romano Guardini) (pàg. 33).
És per això que la
modernitat, en trencar aquesta relació, o en superposar els seus termes, està
condemnada a la despolitització (pàg. 33).
L’essència de
l’impolític s’expressa en la crítica de la teologia política en la seva doble
accepció catòlico-romana (la representació) i hobbesiano-moderna (la relació
representant-representat). En aquesta segona direcció, l’impolític es
constitueix en oposició directa de tota forma de despolitització i llavors en
una relació però res simplement opositora d’allò polític. (pàg. 39).
Roberto Esposito, Categorías de lo impolítico,
Katz Editores, Buenos Aires 2006
Comentaris