Hannah Arendt: filosofia política i despolitització.
Hannah Arendt |
L’època moderna, en la seva primera etapa d’interès pels productes tangibles i beneficis demostrables o en la seva obsessió posterior pel suau funcionament i sociabilitat, no fou la primera a denunciar la inutilitat ociosa de l’acció i del discurs en particular i de la política en general. L’exasperació per la triple frustració de l’acció –no podem predir el seu resultat, la irrevocabilitat del procés i el caràcter anònim dels seus autors- és quasi i tan antiga com la història registrada (pàg. 297).
Sempre ha suposat
una temptació molt gran, tant per als homes d’acció com per als de pensament,
trobar un substitut a l’acció amb l’esperança que l’esfera dels assumptes
humans escapés de la irresponsabilitat moral i fortuïta inherent a una
pluralitat d’agents. La monotonia notable de les solucions proposades al llarg
de la història dóna testimoni de l’elemental simplicitat de la matèria. Parlant
en termes generals, sempre intenten refugiar-se de les calamitats de l’acció en
qualsevol activitat en què un home només, aïllats dels altres, sigui amo dels
seus actes des del començament fins al final. Aquest intent de substituir
l’actuar pel fer és manifest en el
conjunt d’arguments contra la “democràcia”, que, quant més consistent i raonat
sigui, esdevé en un al·legat contra l’essència de la política (pàgs. 297-298).
Les calamitats de
l’acció deriven de la condició humana de la pluralitat, condició sine qua non per a aquest espai
d’aparició que és l’esfera pública. D’aquí que l’intent de suprimir aquesta
pluralitat sigui equivalent a l’abolició de la pròpia esfera pública (pàg. 298).
La salvació més
clara dels perills de la pluralitat és la monarquia, o govern d’un home, en les
seves nombroses variables, des de la completa tirania d’un contra tots fins al
benvolent despotisme i aquestes formes de democràcia en què la majoria forma un
cos col·lectiu de tal manera que el poble “és molts en un” i es constitueix en
monarca. La solució platònica del filòsof-rei que amb “saviesa” soluciona les
perplexitats de l’acció com si fossin problemes de cognició, no és més que una
varietat del govern d’un home, i de cap manera la menys tirànica. El problema
que originen aquestes formes de govern no és que siguin cruels, ja que sovint
no ho són, sinó més aviat que funcionen massa bé (...). Tanmateix, totes tenen
en comú el desterrament dels ciutadans de l’esfera pública i la insistència en
què es preocupin dels seus assumptes privats i que només “el governant deu
atendre els assumptes públics. Sens dubte, això equival a fomentar la indústria
privada, la laboriositat, però els ciutadans no veien en aquesta política més
que l’intent de treure’ls el temps necessari per a la seva participació en els
assumptes comuns. Els avantatges de curt termini de la tirania, és a dir,
l’estabilitat, la seguretat i productivitat, preparen el camí per a la
inevitable pèrdua de poder; tot i que el desastre real succeeix en un futur
relativament llunyà (pàgs. 298-299).
Escapar de la
fragilitat dels assumptes humans per endinsar-se en la solidesa de la quietud i
l’ordre s’ha recomanat tant, que la major part de la filosofia política des de Plató podria interpretar-se fàcilment
com els diversos intents per trobar bases teòriques i formes pràctiques que
permetin escapar de la política per complet (pàgs. 299-300).
El signe
característic d’aquestes fugides és el concepte de govern, o sigui, el concepte
que els homes només poden viure junts legalment i políticament quan alguns
tenen el dret a manar i els altres es veuen obligats a obeir. La trivial noció,
que ja estava en Plató i Aristòtil, que tota comunitat política
està formada per aquells que governen i pels que són governants (...) es
fonamenta en la sospita que inspira l’acció més que en el menyspreu envers els
homes, i procedeix del desig de trobar un substitut a l’acció més que de la
irresponsable o tirànica voluntat de poder (pàg. 300).
En teoria, la
versió més breu i fonamental d’aquest escapar de l’acció per endinsar-se en el
govern es dóna en el Polític, on Plató obre una bretxa entre els dos
modes d’acció, árchein i práttein (‘inici’ i ‘actuació’), que
segons el pensament grec estaven relacionats. El problema, tal com el va veure Plató, consistia a assegurar-se que el
principiat seguiria sent l’amo complet del que havia començat sense necessitar
l’ajut dels altres per realitzar-lo. En l’esfera de l’acció, aquest domini
aïllat només pot aconseguir-se si els altres ja no necessiten unir-se a
l’empresa pel seu propi acord, amb els seus motius i objectius propis, sinó que
estan acostumats a executar ordres, i, d’altra banda, el principiat que va
prendre la iniciativa no es permet comprometre’s en l’acció. D’aquesta manera,
començar (árchein) i actuar (práttein) poden convertir-se en dues
activitats diferents per complet. I el principiat arribar a ser un governant (árchón en el doble sentit de la paraula)
que “no ha d’actuar (práttein), sinó
que governa (árchein) sobre qui són
capaços d’execució”. En aquestes circumstàncies, l’essència de la política és
“saber com començar i governar els assumptes més greus respecte a l’oportunitat
i inoportunitat”, l’acció com a tal s’ha eliminat totalment i ha passat a ser
la simple “execució d’ordres” (Polític,
305). Plató fou el primer a
introduir la divisió entre aquells que saben i no actuen i els que actuen i no
saben, en lloc de l’antiga articulació de l’acció en començament i realització,
de manera que saber què fer i fer-lo es convertien en dues activitats
completament diferents (pàgs. 300-301).
Ja que Plató identificà immediatament la línia
divisòria entre acció i pensament amb la bretxa que separa els governants dels
governats, resulta evident que les experiències en les que es basa la divisió
platònica són les de la família, on res podia fer-se si l’amo no sabia què fer
i no donava ordres als esclaus, ordres que aquests executaven sense saber.
D’aquí que qui sap no ha de fer i qui fa no necessita pensament ni coneixement.
Plató era plenament conscient que
proposava una transformació revolucionària de la pólis quan aplicava a la seva administració les màximes reconegudes
per a una família ben ordenada (Polític,
259) (pàg. 301).
És un error comú
creure que Plató desitjava abolir la
família; volia, pel contrari, ampliar aquest tipus de vida fins a l’extrem que
una família inclogués a tots els ciutadans. Dit amb altres paraules, volia eliminar
de la comunitat familiar el seu caràcter privat, i amb aquesta finalitat
recomanava l’abolició de la propietat privada i del status marital individual (República,
463c i 465h) (pàg. 301).
Segons el pensament
grec, la relació entre govern i el seu governat, entre comandament i
obediència, era per definició idèntica a la relació entre amo i esclau i per
consegüent impedia tota possibilitat d’acció. Per tant, l’argumentació de Plató segons la qual les normes de la
conducta en els assumptes públics havien de derivar-se de la relació amo-esclau
en una família ben ordenada, significava realment que l’acció no havia de
desenvolupar cap funció en els assumptes humans (pàgs. 301-302).
En el propi Plató, la legitimitat d’aquesta teoria
(...) segueix estant fermament arrelada en l’equívoca significació de la
paraula árchein, que significa
començar i governar; per a Plató és decisiu, com ho diu expressament al final
de les Lleis, que només el
començament (arché) dóna dret a
governar (árchein). En la tradició
del pensament platònic, aquesta identitat originalment i lingüísticament
predeterminada de governar i començar va tenir com a conseqüència que tot
començament s’entengués coma legitimació de govern, fins al punt que,
finalment, el factor començament desaparegués per complet del concepte de
govern. Amb ell desaparegué de la filosofia política més elemental i autèntica
de la llibertat humana (pàg. 303).
La separació
platònica de saber i fer ha quedat en l’arrel de totes les teories de dominació
que no són simples justificacions d’una irreductible i irresponsable voluntat
de poder. Atesa la conceptualització i clarificació filosòfica, la
identificació platònica de coneixement amb comandament i govern, i d’acció amb
obediència i execució regiren les primeres experiències i articulacions de
l’esfera política i passà a ser arbitrària per a tota la tradició del pensament
polític, fins i tot després que haguessin quedat oblidats els arrels dels que Plató derivà els seus conceptes (pàg.
303).
A banda de la
singular mescla platònica de profunditat i bellesa, el pes de la qual va portar
els seus pensaments al llarg dels segles, la raó de la longevitat d’aquesta
part concreta de la seva obra resideix en què vigoritzà la substitució de
govern per acció mitjançant una interpretació encara més raonable en termes de
fer i fabricar. És cert –i Plató,
que havia obtingut la paraula clau de la seva filosofia, la “idea”, de les
experiències en l’esfera de la fabricació, hagués de ser el primer a
observar-ho- que la divisió entre conèixer i fer, tan estranya en l’esfera de
l’acció, la validesa i significació de la qual es destrueixen en el moment en
què pensament i acció se separen, és una experiència quotidiana en la
fabricació, on els processos es divideixen en dues parts: en primer lloc, capta
la imatge o aspecte (eídos) del
producte que va a ser, i després organitza els mitjans i comença l’execució
(pàgs. 303-304).
El desig platònic
de substituir el fer per l’actuar amb la finalitat de concedir a l’esfera dels
assumptes humans la solidesa inherent al treball, a la fabricació es ja, més
aparent on toca l’essència de la seva filosofia, la doctrina de les idees (...)
en la República. Les idees es
transformen en models, mesures, normes de conducta, que són variacions o
derivacions de la idea del que és “bo” en el sentit grec de la paraula, o
sigui, del que “bo per a” o d’adequació. Aquesta transformació era necessària
per aplicar la doctrina de les idees a la política, i atès el propòsit polític,
el d’eliminar el caràcter de fragilitat dels assumptes humans, Plató va creure precís declarar el que
és bo, i no el que és bell, com la més elevada idea. Però aquesta idea del que
és bo no és la més elevada del filòsof, qui desitja contemplar la verdadera
essència de l’Ésser i en conseqüència canvia la fosca caverna dels assumptes
humans pel brillant firmament de les idees (...). La bondat és la més elevada
idea del filòsof-rei, que desitja governar els assumptes humans perquè ha de
passar la seva vida entre els homes i no pot residir per sempre sota el
firmament de les idees. Només quan torna a la fosca caverna dels assumptes
humans per viure de nou amb els seus congèneres, necessita les idees perquè el
guiïn com models i normes amb les que mesurar i classificar la variada
pluralitat d’actes i paraules humanes, en la mateixa absoluta i “objectiva”
certesa amb què l’artesà es guia en la fabricació i el no especialista en la
valoració dels llits individuals mitjançant el determinat i sempre present
model, la “idea” del llit en general (pàgs. 304-305).
Nota 66: “La idea
que hi ha un art suprem de mesura i que el coneixement del filòsof sobre el
valor (phronésis) és l’habilitat per
mesurar, es manifesta en l’obra de Plató
des del principi fins al fi “(Werner
Jaeger), només és certa en la filosofia de Plató, on la idea del que és bo substitueix la idea del que és
bell. El mite de la caverna (...) és el nucli de la filosofia política de Plató, però la doctrina de les idees
tal com es presenta allí ha d’entendre’s com la seva aplicació a la política,
no com el desenvolupament original i filosòfic (pàg. 305).
Tècnicament, el més
gran avantatge d’aquesta transformació i aplicació de la doctrina de les idees
a l’esfera política resideix en què s’elimina l’element personal en el concepte
platònic del govern ideal. Plató
sabia molt bé que les seves analogies favorites extretes de la vida familiar,
com la relació amo-esclau o pastor-ramat, exigien en el governant una qualitat
quasi divina per diferenciar-lo dels seus súbdits tan clarament com es
diferencien els esclaus de l’amo o l’ovella del pastor (Polític 275) (pàg. 305).
La construcció de
l’espai públic en la imatge d’un objecte fabricat portava només amb si, pel
contrari, la implicació de l’habilitat i experiència corrent en l’art de la
política com en totes les altres arts, com el factor més rellevant no resideix
en la persona de l’artista o artesà, sinó en l’objecte impersonal del seu art o
ofici. En la República, el
filòsof-rei aplica les idees com l’artesà ho fa amb les seves normes i models;
“fa la seva ciutat com l’escultor una estàtua" (Rep. 420), i en l’obra platònica final aquestes mateixes idees fins
i tot s’han convertit en lleis que només necessiten ser executades (pàg. 306).
Plató ha estat la inspiració de
totes les utopies posteriors, l’origen de la tradició del pensament polític
posterior en la que, conscient o insconscientment, el concepte d’acció
s’interpretà com formació i fabricació (pàg. 306).
En l’època modern,
l’home únicament pot conèixer el que fa, que les seves capacitats més elevades
depenen de la fabricació i que, per tant, és profundament homo faber i no animal
rationale (pàg. 307).
La millor prova de
la persistent i triomfal transformació de l’acció en una manera de fer ens la
dóna la terminologia del pensament i de la teoria política, que fa quasi
impossible tractar d’aquestes matèries sense usar la categoria de mitjans i
fins i tot discutir en termes d’instrumentalitat (...). Tal vegada som la
primera generació que s’ha adonat de les conseqüències fatals i inhumans, en
una línia de pensament que admet que tots els mitjans, (si són eficaços) estan
permesos i justificats en la recerca d’una cosa definida com a fi. (...) Mentre
creiem que tractem amb mitjans i fins en l’esfera política, no es podrà impedir
que qualsevol empri tots els mitjans per perseguir fins reconeguts (pàg. 308).
La substitució de
fer per actuar i la concomitant degradació de la política en mitjans per
aconseguir un presumpte fi “més elevat” (...) és tan vella com la tradició de
la filosofia política (la interpretació de l’acció en termes de fer) (pàg.
309).
L´època moderna no
inventà la tradició, sinó que l’alliberà dels “prejudicis” que l’havien impedit
declarar obertament que el treball de l’artesà havia de classificar-se en un
lloc més alt que les “peresoses” opinions i fets constitutius de l’esfera dels
assumptes humans (pàg. 309).
La qüestió és que Plató, i en menor mesura Aristòtil, segons els quals els
artesans no mereixen la ciutadania plena, foren els primers a proposar que els
assumptes polítics es gestionessin i regissin a la manera de la fabricació
(pàg. 309).
Sense la revelació
de l’agent en l’acte, l’acció perd el seu caràcter específic i passa a ser una
forma de realització entre d’altres. En efecte, llavors no és menys mitjà per a
un fi que ho és la fabricació per produir un objecte. Això succeeix sempre quan
es perd la contigüitat humana, és a dir, quan les persones només estan a favor
o en contra de les altres, per exemple, durant la guerra (...) (pàg. 249).
L’acció, a
diferència de la fabricació, mai no és possible en l’aïllament, estar aïllat és
el mateix que la mancança de la capacitat d’actuar. L’acció i el discurs
necessiten de la presència dels altres no menys que la fabricació requereix la
presència de la naturalesa per al seu material i d’un món on col·locar el
producte acabat. La fabricació està rodejada i en constant contacte amb el món;
l’acció i el discurs ho estan amb la trama dels actes i paraules d’altres
homes. La creença popular en un “home fort” que, aïllat, en contra dels altres,
treu la seva força del fet d’estar sol és pura superstició, basada en la
il·lusió que podem “fer” alguna cosa en l’esfera dels assumptes humans –“fer”
institucions o lleis, per exemple, de la mateixa forma que fem taules o
cadires, o fer homes “millors” o “pitjors”, o conscient desesperació de tota
acció, política i no política, augmentada amb la utòpica esperança que es pot
tractar els homes com es tracta un altre material (veure cita 15) (pàgs.
258-259).
L’ambició sempre
frustrada de tots els tirans grecs consistia a desmotivar la preocupació pels
assumptes públics, el temps que passaven els ciutadans en un improductiu aporeueíen i politéuesthai, i transformar l’àgora en un conjunt de botigues
semblant als basars del despotisme oriental (pàg. 224).
La vida social de l’animal laborans manca de món i és
semblant al ramat i (...), per tant, és incapaç d’establir o habitar una esfera
pública, mundana ... (pàg. 225)
El veritable
treball de fabricació es realitza sota la guia d’un model, d’acord amb el qual
es construeix l’objecte. Aquest model pot ser una imatge contemplada per la
ment o bé un esborrany en el que la imatge tingui ja un intent de
materialització mitjançant el treball. En qualsevol cas, el que guia el treball
de fabricació està al marge del fabricant i precedeix al verdader procés de
treball quasi de la mateixa manera que les exigències del procés de la vida en
el laborant precedeixen al verdader procés de la tasca (pàg. 201).
Hannah Arendt, La condición humana, Círculo de
lectores, Barna 1999
Comentaris