A Internet, deu amics valen un Whopper.
Al gener de l’any 2009,(...) el guru de la publicitat Jeffrey Benjamin (de l’agència Crispin Porter + Bogusky –als publicitaris els fa feliços que s’esmenti la seva agència!-) va revolucionar el màrqueting viral a Internet amb la campanya “Whopper Sacrifice” i, simultàniament, a la manera d’un dany col·lateral, va fer saltar totes les alarmes en l’àmbit de les persones interessades en temes de comunicació política. La seva proposta era un pèl cruel i extremadament sibil·lina: l’empresa Burger King va oferir als seus clients i al públic en general una nova aplicació de Facebook, anomenada “Whopper Sacrifice”, a través de la qual qualsevol que esborrava deu “amics” virtuals del seu compte de Facebook, rebia a canvi un val per una saborosa hamburguesa Whopper real i gratuïta. La campanya gairebé no va durar ni una setmana, i es va fer tan sols als Estats Units, però aconseguí un ressò esclatant i digne de ser pensat: 82.771 persones van eliminar sense cap especial mania 233.906 friends que van rebre (com a part del tracte) un missatge automàtic explicant que havien estat fulminats a canvi d’una hamburguesa. A efectes de reflexió no té especial importància afegir que Facebook va clausurar immediatament l’aplicació i que Burger King tampoc no hauria pogut suportar econòmicament l’èxit de la iniciativa més enllà de tres setmanes sense patir greus problemes de tresoreria. L’important de l’experiment és que va ser possible documentar per primer cop d’una manera clara la superficialitat de les relacions humanes a la xarxa.
El sacrifici Whopper fou un seriós avís sobre els límits i el cinisme implícit de les comunitats virtuals per a la gent que ens interessem, de vegades molt ingènuament, en les societats de la informació i l’anàlisi de les noves formes de poder a la xarxa. La campanya de Jeffrey Benjamin donava, per si calgués, un aval empíric, però alhora brutal i espectacular, a les tesis de la societat líquida de Bauman en el sentit d’insistir sobre la superficialitat i la immediatesa de les relacions humanes avui dia. Els idealismes sobre el sentit del treball solidari a la xarxa valen de ben poc quan prens consciència que et poden “eliminar” a canvi d’una hamburguesa. A Internet, deu amics valen un Whopper i si no has entès això estàs perdut. No hi ha res “sòlid”, en definitiva i tot funciona a impulsos. La campanya publicitària de Burger King serví sobretot per fer-nos conscients que, en l’àmbit virtual, la política i la relació amb els altres pot arribar a resultar encara més despietada i sòrdida que al món real. A Marx li encantava repetir la frase “tot allò que és sòlid s’esvaeix en l’aire”, que per a ell era una forma poètica de presentar la revolució social. Però ara les tesis del sociòleg polonès i l’habilitat del publicitari de Miami ens mostraven que “esvair-se en l’aire” podia arribar a tenir un punt literalment sinistre.
Ramón Alcoberro, Mundo consumo. Pensar políticamente, Barcelona Metrópolis, nº 79. Estiu 2010
http://www.barcelonametropolis.cat/ca/page.asp?id=22&ui=407
http://www.barcelonametropolis.cat/ca/page.asp?id=22&ui=407
Comentaris