Història d´una estafa 1.


Aquests dies es comença a destapar una història que portarà cua. És la història de l´estafa que significa vendre pisos protegits, pisos fets amb subvencions, amb diners públics, per un valor molt superior al preu a què està permet vendre´ls. La història ha saltat a Badia del Vallès i, com diu la seva alcaldessa, si els propietaris haguessin pogut pagar la hipoteca, aquí no hauria passat res.

El cas, però, és que els propietaris no han pogut pagar i, quan han començat a fer-se efectius els embargaments, s´ha descobert que el tinglado era un assumpte col·lectiu, un assumpte de la nova modernitat en què els diners, el negoci, l´interès pecuniari públic i privat, té una gran facilitat per aconseguir arribar a l´acord, a l´encaixada de mans. I que ho fa completament al marge de les consideracions morals que comporta.

Evidentment, perquè pugui passar el que està passant ha d´haver-hi consentiment de totes les parts: el venedor, que guanya més del que li toca -i una bona quantitat d´aquest benefici és en diner negre-; els notaris, que haurien de vetllar per la netedat i legalitat de la venda; els bancs, que concedeixen les hipoteques per un valor molt superior a l´escriptura; els taxadors, que saben que aquests pisos no tindran al mercat un preu lliure fins a l´any 2023: les agències immobiliàries, que remenen les cireres fent les presentacions entre uns i altres, i finalment, la Generalitat que es tapava les orelles per no sentir el terrabastall que provoca tanta quantitat de diners sumant i restant.

També hauríem de parlar, esclar, dels compradors. Algunes de les vuitanta famílies afectades, la majoria de les quals són marroquines, han manifestat la seva perplexitat. "A veure si algú és capaç d´explicar-me tot aquest embolic", ha dit Youssef Ajnif, un dels pares de família que s´ha quedat sense poder atendre els pagaments de la hipoteca.

Bru Rovira, Abans que en Youssef arribés a Badia, Ara, 28/11/2010

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Freud: la geneologia de la moral.